Meer bewegen op het werk

‘Zitten is het nieuwe roken.’ Deze schrikbarende uitspraak heeft u vast eens voorbij zien komen in het nieuws of op social media. Helaas is dit geen overdreven uitspraak; onderzoek wijst uit dat langdurig zitten de kans op aandoeningen als diabetes en hart- en vaatziekten kan verdubbelen.

Medewerkers met een kantoorbaan, maar ook medewerkers die bijvoorbeeld met de trekker op het veld bezig zijn of vrachtwagen rijden, zitten veel én uren achter elkaar op een stoel. Meer beweging op het werk lijkt niet altijd vanzelfsprekend. Toch zijn er allerlei manieren om meer te bewegen tijdens het werk zonder al teveel moeite. Het is belangrijk om dit ook aan te moedigen onder uw personeel. Misschien denkt u dat het tijd kost, maar het zorgt er juist voor dat uw mensen gezonder en fitter blijven en in de toekomst niet uitvallen met klachten. Hoe u dat doet? Vijf tips voor meer beweging, voor u zelf en uw medewerkers.

Traplopen-gezond-bewegen.png

1. Kan de taak ook staand uitgevoerd worden?

Het doorbreken van langdurig zitten is goed voor de gezondheid. Maak eens een lijstje van taken die ook staand uitgevoerd kunnen worden. Telefoongesprekken, bijpraten met collega’s, werkoverleg, maar bijvoorbeeld ook mail bijwerken; het kan net zo goed staand. Als u uzelf en uw medewerkers aanwent deze taken voortaan staand te doen, wordt dit al snel een nieuwe gewoonte.

2. Neem wat vaker de trap

Traplopen is een uitstekende manier om meer te bewegen, het vraagt meer inspanning dan gewoon lopen. Grijp dan elke kans aan om ‘functioneel’ de trap te gebruiken, bijvoorbeeld om naar het toilet te gaan. Werkt u op de derde verdieping? Neem dan ook wat vaker de trap, bijvoorbeeld als u de dag begint of aan het einde van de dag naar huis gaat.

3. Loop wat vaker

Ook op kantoor is het belangrijk regelmatig te rekken en strekken. Een handige tip als reminder is om de radio aan te zetten en het reclameblok te gebruiken om een break te nemen.

4. Doe spieroefeningen achter het bureau

Spieroefeningen zorgen ervoor dat de spieren soepel en in beweging blijven. Dat hoeft helemaal niet ingewikkeld of intensief te zijn. Er zijn ook eenvoudige, lichte spieroefeningen die u en uw medewerkers kunnen doen vanaf het bureau zoals:

  • Span buik- of bilspieren 30 seconden aan en laat los. Herhaal 5 keer.
  • Til de voeten een paar centimeter van de grond en laat zakken tot ze nét niet de grond raken. Herhaal 5 keer.
  • Duw de vuisten 10 seconden lang hard op uw bureau. Herhaal 5 keer.

5. Neem de lunch mee naar buiten

Tijd voor de lunch? Ga een rondje lopen en neem de lunch mee naar buiten. Hiermee zorgt u voor actieve lichaamsbeweging in een tijd waarin iemand niet noodzakelijk productief hoeft te zijn. Bovendien zorgt frisse lucht ervoor dat u de rest van de dag meer energie heeft en productiever bent. Geen zin om alleen te gaan? Neem dan een collega mee! Geef zelf het goede voorbeeld en maak een frisse wandeling, zo is uw hoofd fris en opgeruimd en bent u samen veel productiever.

Onderaan deze pagina vindt u de whitepaper 'Lekker in je vel met bewegen', met aanvullende informatie en tips.

◄  Terug naar overzicht Fysiek verzuim voorkomen

Niet gevonden wat u zocht? Bel of mail: