Tips voor een goede werk-privébalans bij thuiswerken

Als medewerkers veel thuiswerken, kan de grens tussen werk en privé vervagen. Aan de ene kant biedt thuiswerken hen veel vrijheid en flexibiliteit, maar het kan er ook voor zorgen dat zij te lang of minder efficiënt werken. Op de lange termijn kan dit stress, meer verzuim of zelfs langdurige uitval veroorzaken. Het is daarom belangrijk dat u als werkgever - ook op afstand - goed de vinger aan de pols houdt. Dit kan veel opleveren.

Thuiswerken kan ertoe leiden dat de privé- en werktaken van uw medewerkers door elkaar gaan lopen. Bijvoorbeeld doordat zij worden gestoord door de kinderen, door kluswerkzaamheden van de buren of door straatlawaai. Hierdoor ontstaat de kans dat medewerkers meer fouten maken en/of te lang doorwerken. Ook kan het gebeuren dat medewerkers hun werk minder goed kunnen uitvoeren, bijvoorbeeld omdat zij geen geschikte werkplek hebben of moeilijk afstand kunnen doen van hun laptop of smartphone. De kans is groot dat deze medewerkers minder werk gedaan krijgen. In dit artikel behandelen we de voordelen van een goede werk-privébalans en geven we tips voor het verbeteren van deze balans bij uw medewerkers.

Tips Voor Betere Werk Privébalans
Whitepaper thuiswerken

Wilt u meer weten over thuiswerken? Bijvoorbeeld hoe u uw medewerkers gemotiveerd houdt en wat medewerkers van u als werkgever mogen verwachten? In de gratis whitepaper 'Thuiswerken, haal er het maximale uit voor uw bedrijf' zetten wij de belangrijkste aandachtspunten voor u op een rij.


Download whitepaper



Voordelen van een goede werk-privébalans

Het verbeteren van de werk-privébalans heeft een positieve invloed op de prestaties van een medewerker. Maar er zijn meer voordelen. Medewerkers met een goede balans tussen werk en privé voelen zich namelijk gezonder, gelukkiger, creatiever en meer betrokken. Ook ervaren zij meer voldoening en halen ze meer plezier uit hun werk. En dat zorgt er weer voor dat deze medewerkers beter functioneren.

Ook voor het bedrijf is het belangrijk om de werk-privébalans van medewerkers in de gaten te houden. Een aantrekkelijke werkgever met aandacht voor een gezonde werk-privébalans trekt niet alleen sneller talent aan, maar is ook beter in staat om talent te behouden.

Zorgen voor een goede werk-privébalans is één van de beste manieren om psychisch verzuim te voorkomen. Medewerkers die in balans zijn ervaren namelijk minder werkstress en melden zich ook minder vaak (langdurig) ziek. Ook zullen zij een bedrijf minder snel verlaten. Kortom: aandacht voor een gezonde werk-privébalans kan veel opleveren, zowel voor u als uw medewerker.

Tips voor het verbeteren van de werk-privébalans


1. Maak de werk-privébalans bespreekbaar

Het is belangrijk dat medewerkers steun ervaren en zich begrepen voelen. Laat uw medewerkers daarom weten dat zij altijd aan de bel kunnen trekken als het hen teveel wordt. Ook het (preventief) aanbieden van ondersteuning - bijvoorbeeld in de vorm van een workshop of coaching - kan een positieve bijdrage leveren.

 

2. Geef het goede voorbeeld

Medewerkers kopiëren (on)bewust het gedrag van hun baas. Vindt u het bijvoorbeeld belangrijk dat medewerkers tijdens hun vakanties hun e-mail niet beantwoorden? Doe dat dan zelf ook niet. Wilt u gezondheid en vitaliteit stimuleren? Maak wandelingen en motiveer daarmee uw medewerkers om ook in beweging te komen.



3. Zorg voor sociaal contact

Een goede werk-privébalans staat of valt met voldoende sociaal contact. U kunt ervoor zorgen dat medewerkers via online overlegmomenten met elkaar in verbinding blijven. Ook is het goed om eens een online borrel of quiz te organiseren: niet alleen gezellig, maar het versterkt ook de betrokkenheid en het teamgevoel.

4. Stel beleid op over de werk-privébalans en wees transparant over (verlof)regelingen

Maak duidelijke afspraken over werkzaamheden en verwachtingen. Door transparant te zijn over hoe uw organisatie aankijkt tegen een gezonde werk-privébalans en inzicht te geven in de (verlof)regelingen, schept u duidelijkheid en vertrouwen. Bovendien zorgt het ervoor dat alle medewerkers op dezelfde manier worden behandeld.


5. Investeer in goede thuiswerkplekken

Niet iedereen heeft thuis een goed ingerichte werkplek. Maar veilig, gezond en prettig werken kan verzuim voorkomen. Zorg er daarom voor dat uw medewerkers de thuiswerkplek zo goed mogelijk kunnen inrichten, bijvoorbeeld door hen te ondersteunen bij de aanschaf van geschikt meubilair.

6. Houd de vinger aan de pols en zorg dat medewerkers op tijd rust nemen

Om een verstoorde werk-privébalans te herkennen, is het belangrijk om nauw contact te houden met uw medewerkers. Dit doet u door regelmatig met uw medewerkers in gesprek te gaan en te vragen hoe het met hen gaat. Merkt u dat een medewerker bijvoorbeeld niet op tijd rust neemt? Dan is het goed om te benadrukken dat op tijd rust nemen belangrijk is.

7. Stimuleer uw medewerkers om voldoende te bewegen, ook als zij veel thuiswerken

Beweging is belangrijk. Mensen voelen zich hierdoor fitter en gezonder. Maar beweging verkleint ook de kans op allerlei ziekten en kwalen. Zo heeft beweging positief effect op hart en bloedvaten en vermindert het gevoelens van stress. Beweging zorgt ook voor goede nachtrust en draagt bij aan een gezond gewicht. Organiseer daarom bijvoorbeeld eens lunchwandelingen of biedt bedrijfsfitness aan. Moedig uw medewerkers aan om ook thuis in beweging te blijven. Fitte medewerkers presteren namelijk beter en zijn creatiever.