5 manieren om meer te bewegen op het werk

‘Zitten is het nieuwe roken.’ Deze oneliner heeft u de afgelopen maanden vast al eens voorbij zien komen op het nieuws of social media. Helaas is dit niet slechts een overdreven uitspraak; onderzoek wijst uit dat langdurig zitten de kans op aandoeningen als diabetes en hart- en vaatziekten kunnen verdubbelen. Het is belangrijk dat u beweging en een gezonde leefstijl op het werk stimuleert. Hoe doet u dat? Vijf tips voor meer beweging voor u zelf en uw medewerkers.

Medewerkers met een kantoorbaan en ook medewerkers die met de trekker op het veld bezig zijn zitten veel en uren achter elkaar op een stoel. Meer beweging op het werk lijkt dan niet altijd vanzelfsprekend. Toch zijn er allerlei manieren om meer beweging in en om het werk te krijgen, zonder dat dit extra veel inspanning kost. Stimuleer dit ook onder uw personeel. Misschien denkt u dat het tijd kost. Maar het zorgt er juist voor dat uw mensen gezonder en fitter blijven en niet in de toekomst uitvallen met klachten.

Beweging Werk


1. Kan de taak ook staand uitgevoerd worden?

Het regelmatig doorbreken van langdurige zitsessies biedt veel gezondheidsvoordelen. Maak een lijstje van taken die ook staand uitgevoerd kunnen worden. Telefoongesprekken, bijpraten met collega’s, werkoverleg, maar bijvoorbeeld ook mail bijwerken; het kan net zo goed staand. Als u uzelf aanwent deze taken voortaan staand te doen, wordt dit al snel een nieuwe gewoonte.


2. Neem wat vaker de trap

Traplopen is een uitstekende manier om meer te bewegen, die meer inspanning vergt dan gewoon lopen. Maak dus gebruik van elke kans om ‘functioneel’ de trap te gebruiken, bijvoorbeeld om naar het toilet te gaan. Werkt u op de derde verdieping? Neem dan ook wat vaker de trap, bijvoorbeeld als u de dag begint of aan het einde van de dag naar huis gaat.


3. Loop wat vaker en controleer uw materiaal

Ook tijdens werk op de trekker zit een medewerker vaak lang stil. Af en toe een rondje om de trekker lopen zorgt ervoor dat dit patroon doorbroken wordt. Gelijk een goed moment om te controleren of de werktuigen nog in orde zijn. Dat geldt natuurlijk ook voor andere machines, waar u zittend op werkt. Even rekken en strekken is ook goed. Een handige tip als reminder is om de radio aan te zetten en het reclameblok te gebruiken om een break te nemen.


4. Doe spieroefeningen achter het bureau

Spieroefeningen zorgen ervoor dat de spieren soepel en in beweging blijven. Dat hoeft helemaal niet inspannend te zijn. Er zijn ook lichte spieroefeningen die je kunt doen vanaf het bureau zoals:

  • Span buik- of bilspieren 30 seconden aan en laat los. Herhaal 5 keer.
  • Til de voeten een paar centimeter van de grond en laat zakken tot ze nét niet de grond raken. Herhaal 5 keer.
  • Duw de vuisten 10 seconden lang hard op uw bureau. Herhaal 5 keer.


5. Neem de lunch mee naar buiten

Toe aan lunch? Ga een rondje open en neem de lunch mee naar buiten. Hiermee zorgt u voor actieve lichaamsbeweging in tijd waarin u niet noodzakelijk productief hoeft te zijn. Bovendien zorgt frisse lucht ervoor dat u de rest van de dag meer energie heeft en productiever bent. Geen zin om alleen te gaan? Neem dan een collega mee! Geef zelf het goede voorbeeld en maak een frisse wandeling, zo is uw hoofd fris en opgeruimd en bent u samen veel productiever!

 

Bereken de premie voor uw Sazas Verzuimverzekering

Sazas helpt als u in de knoop zit

Bereken uw premie