Hoe ga je in gesprek over vitaliteit? 5 tips

Het voorkomen van verzuim begint bij de gezondheid van uw medewerkers. Weet u of uw medewerkers vitaal zijn? Vitaliteit is een veelgebruikt begrip deze dagen. Letterlijk betekent het levenskracht. Vitaliteit geeft aan of je fysiek, emotioneel en mentaal gezond bent. Als een medewerker langere tijd niet vitaal is, bestaat het risico op uitval. Ziet u dat een medewerker niet lekker in zijn vel zit? Ga dan in gesprek over vitaliteit.

Een gesprek over vitaliteit kan helpen eventuele problemen op dit vlak aan te pakken. Maar hoe gaat u hierover in gesprek? De volgende tips helpen u op weg.

Vitaal Sazas

1.   Bereid het gesprek goed voor

Zorg dat u het doel van het gesprek vooraf goed voor ogen heeft. U wil samen tot een oplossing komen, waardoor de medewerker zich vitaler voelt en die niet tot ziekteverzuim leidt. Kondig het gesprek en het doel ook duidelijk bij de medewerker aan. Zorg dat u een rustige ruimte opzoekt waar u samen ongestoord kunt praten. Neem voldoende tijd voor het gesprek, zodat er ruimte is om dieper op zaken in te kunnen gaan.

2. Begin het gesprek goed

Leg aan het begin van het gesprek nogmaals uit waarom u bij elkaar zit en wat het doel van het gesprek is. Een goed begin is het halve werk! Stel de medewerker op zijn gemak. Zorg voor een open sfeer en val de medewerker niet aan. Dan loopt u namelijk het risico dat het gesprek ontspoort en het niet tot de gewenste oplossing leidt. Geef aan wat u is opgevallen in het gedrag van de medewerker waardoor u de indruk heeft dat het niet goed gaat. Zeg wat u ziet en wat u opvalt. Geef de medewerker ook de kans hierop te reageren. Vraag of de medewerker zich hierin herkent. Geef daarbij ook aan dat uw doel is samen tot een oplossing te komen.

3. Nodig de medewerker uit eigen gesprekspunten in te brengen

Natuurlijk zijn u zaken opgevallen die u in het gesprek naar voren wil brengen. Het is ook belangrijk dat uw medewerker zelf eigen gezichtspunten naar voren kan brengen.  Zo komt u ook tot de kern van het probleem. Wellicht ervaart de medewerker problemen met zijn of haar leidinggevende, werkdruk of zijn er privéproblemen. Door te luisteren naar het verhaal van de medewerker komt alle informatie boven tafel die ook belangrijk is om samen tot een passende oplossing te komen.

4. Vraag zoveel mogelijk door

Stel gerichte vragen en probeer niet te snel te begrijpen wat de ander bedoelt. Check altijd of de ander de boodschap heeft begrepen. Stel vragen om dieper op de situatie in te gaan. Probeer overigens buiten de medische hoek te blijven. Stel open vragen. Daarmee nodigt u de medewerker uit meer te vertellen. Een open vraag begint met wie, wat, wanneer en hoe.

Bijvoorbeeld:

- 'Je geeft aan op je werk teveel druk te ervaren. Hoe komt dat dat je teveel druk ervaart?'

Met datgene wat de medewerker dan vertelt kunt u ook de overstap maken naar een mogelijke oplossing. Een goede vervolgvraag zou kunnen zijn:

- 'Wat zou er toe bijdragen dat je minder druk ervaart?'

5.Rond het gesprek af en maak (vervolg)afspraken

Het gesprek rond u op een goede manier af door een samenvatting te geven van het gesprek en de gemaakte afspraken. Dat laatste is heel belangrijk, zodat u ook de voortgang kunt bewaken. Maak deze afspraken concreet. Bijvoorbeeld: ‘Over twee maanden heb je uitgezocht welke opleiding je zou willen doen.’ Leg de afspraken ook goed vast en kom er op terug. U kunt bijvoorbeeld afspreken dat vitaliteit onderdeel wordt van het jaarlijks functioneringsgesprek: vraag aan uw medewerker hoe het ermee staat, welke zaken hij inmiddels heeft opgepakt en waar eventueel ondersteuning bij nodig is.

Meer weten over vitaliteit en de aanpak hiervan?

Kijk op de website van één van onze samenwerkingpartners Stigas  www.werkenaanmorgen.nl

Als klant van SAZAS helpen we u ook met het voorkomen van verzuim. Wist u dat dat deze dienstverlening voor SAZAS-klanten volledig kosteloos is? En het kan u veel opleveren. Want de kosten van verzuim kunnen behoorlijk oplopen. SAZAS leert u bijvoorbeeld hoe u gesprekken aangaat over verzuim en het voorkomen ervan met ons programma VerzuimOnderDeDuim. Iets voor uw bedrijf? Neem dan contact met ons op.

Ook interesssant om te lezen

In gesprek gaan over vitaliteit begint bij het herkennen van de eerste signalen van ziekteverzuim. Hoe doe u dat? Lees dat via onderstaande link.

  • Signalen en herkennen van ziekteverzuim

    Voordat uw werknemer zich ziek...

Bereken de premie voor uw Sazas Verzuimverzekering

Sazas helpt als u in de knoop zit

Bereken uw premie