Tips om stress te voorkomen

Kan ik stress voorkomen? Die vraag hoor ik weleens. We hebben allemaal weleens last van stress op het werk. Bijvoorbeeld als het druk is op het werk of je juist thuis veel aan je hoofd hebt. Je kunt je stressbestendigheid verhogen, zowel geestelijk en lichamelijk. Zes tips die je kunnen helpen stress te verminderen.

1. Beweeg

Stress bevordert de aanmaak van adrenaline. Bij het sporten wordt deze stof weer afgebroken, en bovendien ontspannen je spieren zich. Mensen die regelmatig bewegen kunnen beter omgaan met stressvolle situaties. Yoga of meditatie brengen dezelfde positieve effecten met zich mee, net zoals dagelijkse activiteiten zoals het schoonmaken van het huis.

Stress Op Werk Sazas

2. Leef gezond

Ondanks dat sporten hier ook onder valt, zijn er natuurlijk nog genoeg andere manieren om gezond te leven. Hierbij kun je denken aan gezond eten, voldoende slapen en beperkt gebruik van tabak en alcohol. Deze leefwijze zorgt ervoor dat je minder vatbaar bent voor stress.

3. Creëer overzicht

Maak regelmatig een overzicht van je werkzaamheden op dat moment: schrijf het van je af. Geef duidelijk aan welke werkzaamheden op korte termijn gedaan moeten worden, en welke iets langer kunnen wachten. Op die manier kom je niet voor onaangename verrassingen te staan. De ordening bezorgt je mentale rust.

4. Rust en ontspanning

Zorg ervoor dat je naast het werk voldoende rust. Creëer momenten waarop je even helemaal niets voor het werk doet, maar ontspant. De snelle afwisseling tussen werktaken bezorgt men vaak stress. Een goede afwisseling tussen werk en rust is daarom uiterst belangrijk.

5. Kom voor jezelf op en blijf reëel

Besef dat je niet alles kunt en ben jezelf bewust van je grenzen. Kom voor jezelf op wanneer het nodig is en durf ook eens “nee” te zeggen tegen collega’s als de lat te hoog gelegd wordt. Wees tevreden met de werkzaamheden die je hebt afgerond, in plaats van ontevreden over wat er nog gebeuren moet. Samenvattend Heeft u op het werk veelvuldig te maken met stressvolle situaties, zoals een hoge werkdruk of onregelmatige werkzaamheden, dan kunt u op zowel fysieke als mentale manieren ervoor zorgen dat u stressbestendig bent. Schaam je vooral niet als tekenen van stress zich al voordoen, maar trek op tijd aan de bel. Schakel hulp van collega’s, vrienden of familie in, of zoek professionele hulp. Of maak dit bespreekbaar met je leidinggevende. Voorkomen is altijd beter dan genezen.

Natuurlijk kun je stress niet helemaal voorkomen, maar zeker wel verminderen.

Ook interessant

Wilt u meer lezen over de oorzaken van stress? Bekijk dan onderstaande link.

  • Wat zijn de oorzaken van stress en hoe voorkom ik stress?

    19-04-2016

    Een groot deel van het ziekteverzuim...

    Bekijk

Bereken de premie voor uw SAZAS Verzuimverzekering

SAZAS helpt als u in de knoop zit

Bereken uw premie