Wat doet SAZAS in de eerste twee jaar van verzuim?

De eerste twee verzuimjaren zijn cruciaal. Waarom? Omdat in deze jaren de kans het grootst is dat een werknemer weer terug aan het werk gaat. Daarom staat SAZAS vanaf dag 1 van ziekte voor uw werknemer klaar. Deze snelheid van handelen kan een groot verschil maken. Wat doen we zoal in deze eerste twee jaar? Wat zijn de belangrijke momenten?

Verzuimgesprek Sazas

SAZAS ketenaanpak

SAZAS regelt niet alleen de loondoorbetaling bij ziekte. Om er voor te zorgen dat uw werknemer weer zo snel mogelijk gezond terug op de werkvloer verschijnt, werken we samen met verschillende partijen. Zo zorgen we ook voor:

-          de preventie van verzuim (i.s.m. Stigas)
-          de ondersteuning bij de begeleiding van uitgevallen werknemers (i.s.m. arbodienst
           Zorg van de Zaak)
-          het regelen van de eventuele re-integratie (i.s.m. Stigas)

Wet Poortwachter

Als een werknemer ziek wordt is het belangrijk te weten dat u als werkgever moet voldoen aan de Wet Poortwachter. Dit betekent dat u uw best moet doen om de zieke werknemer zo snel mogelijk weer aan het werk te krijgen. U kunt dit deels of in zijn geheel uitbesteden aan een arbodienst of samenwerken met een gecertificeerde bedrijfsarts. Check altijd of dit proces goed verloopt. Het UWV beschouwt u als werkgever uiteindelijk als de eindverantwoordelijke. Vinden zij het resultaat van het re-integratie traject niet voldoende? Dan kan het UWV u een loonsanctie van een jaar opleggen.

Belangrijke momenten uitgelicht

* Dag 1 Ziekmelden
Uw werknemer meldt zich bij u ziek. U meldt dit binnen 24 uur aan SAZAS via Mijn SAZAS. Maakt u gebruik van de dienstverlening van Zorg van de Zaak en heeft u het verzuimmanagementpakket Compleet dan krijgt u binnen twee werkdagen een telefoontje van de Verzuimdesk die aan de slag gaat met de ziekmelding.

* Week 6 Probleemanalyse
Als de werknemer nog steeds ziek is moet een probleemanalyse worden gemaakt. Dit wordt door de bedrijfsarts gemaakt. Aan de hand van deze analyse stelt u samen met uw werknemer het plan van aanpak op. Zorg van de Zaak kan u daarbij ondersteunen.

* Week 42 Aanmelden UWV
In week 42 wordt de ziekmelding doorgegeven aan het UWV. De kans dat de werknemer langer dan een jaar ziek blijft, is dan heel reëel. Marc Breedveld, onze WIA-expert, komt dan in actie. Alles wat helpt om de werknemer weer aan het werk te krijgen zodat hij of zij niet in de WGA belandt, wordt dan onder handen genomen. Meer over Marc en de hulp die hij kan bieden, leest u hier

* Week 48 Eerstejaars evaluatie
U evalueert samen met uw werknemer het eerste jaar van ziekte. Hoe is het re-integratie proces tot nu toe verlopen? Welke interventies werken? Daarnaast wordt er een actielijst opgesteld met betrekking tot het tweede ziekte jaar. Wat is er nu nog nodig om het re-integratie traject tot een goed einde te brengen? Zijn de mogelijkheden voor spoor 1 (zijn er andere werkzaamheden in uw bedrijf die de werknemer kan doen?)  en spoor 2 (is er een functie bij een andere organisatie waar uw medewerker duurzaam en het liefst volledig weer aan de slag kan gaan?) tijdig onderzocht en indien mogelijk ook daadwerkelijk tijdig gestart/benut?

* Week 91 Aanvraag WIA
Is uw werknemer nog steeds (deels)arbeidsongeschikt, dan kan hij of zij in week 91 een WIA-aanvraag doen. Uw werknemer stuurt de WIA-aanvraag samen met het re-integratieverslag, medische gegevens (deze levert de bedrijfsarts aan uw werknemer) en een eigen verslag naar het UWV.

* Week 104 Verklaring UWV
Het UWV beoordeelt de documenten. Is de aanvraag compleet en hebben u en uw werknemer voldoende aan re-integratie gedaan? Dan volgt de WIA keuring voor uw werknemer. Na de keuring bepaalt het UWV of uw werknemer een WIA uitkering krijgt of niet. Vindt het UWV dat u of uw werknemer onvoldoende hebben gedaan aan re-integratie, dan heeft het UWV de mogelijkheid om u een loonsanctie van een jaar op te leggen.

Tips van SAZAS

  • Als een werknemer zich ziek meldt informeer dan goed wat er speelt en welke werkzaamheden hij of zij nog wel kan uitvoeren. U mag vragen naar de mate van arbeidsongeschiktheid, lopende afspraken met artsen en de verwachte ziekteduur. Niet naar de aard en oorzaak van de klachten.
  • Neem regelmatig contact op met de werknemer. Zo houdt u een goede relatie in stand. Mogelijkheden om terug te keren worden eerder opgemerkt en u kunt samen met Zorg van de Zaak gerichter vervolgacties inzetten.
  • Houd een re-integratiedossier bij met daarin alle acties die u en uw werknemer ondernemen om het werk weer op te pakken. Neem hierin ook de telefonische contacten tussen u en uw werknemer op en daarnaast ook alle wijzingen of bijstellingen gedurende het re-integratieproces.
  • Als de werknemer weer gedeeltelijk aan het werk kan, moet u hem binnen 24 uur herstelmelden via Mijn SAZAS voor het percentage dat hij of zij weer aan het werk gaat.

Bekijk hier het gehele stappenplan van de Wet Poortwachter. 

 

Bereken de premie voor uw Sazas Verzuimverzekering

Sazas helpt als u in de knoop zit

Bereken uw premie