Hoe voer ik een verzuimgesprek?

Een verzuimgesprek heeft als doel in gesprek te gaan over de reden en de aard van het verzuim en een goede oplossing te vinden natuurlijk. Want als uw werknemer zich vaker dan drie keer ziek meldt met een griepje, dan is er meer aan de hand. In welke situaties zet u zo’n gesprek in en hoe pakt u dat goed aan?

Vindt u het lastig om in gesprek te gaan over verzuim?

U bent niet de enige. Veel werkgevers en HR functionarissen vinden dit lastig en gaan daarom het gesprek uit de weg. De gedachte is dat het een goede verstandhouding in de weg kan zitten. Het tegendeel is waar. Juist door verzuim bespreekbaar te maken voorkomt u dat er iets tussen u in komt te staan. Tegelijkertijd werkt u ook aan de oplossing. En zo voorkomt u verzuim in de toekomst. Daarnaast kunt u elk verzuimgesprek op een prettige wijze voeren. En dat levert u veel op.

Verzuimgesprek Sazas

Wat levert de inzet van een verzuimgesprek u op?

  • U geeft de werknemer de kans zich uit te spreken. Het bespreekbaar maken zorgt ervoor dat u ook eerder samen tot een oplossing komt;
  • Het bespreken van 'problemen' verlaagt ook de drempel voor andere werknemers om naar u toe te komen als er wat speelt. Dat voorkomt dat iemand zich pas u meldt als er sprake is van verzuim en kan verzuim soms vooraf al voorkomen;
  • Het is altijd goed als werkgever op de hoogte te zijn van wat er speelt in uw bedrijf. Het kan zijn dat er iets speelt op de werkvloer of privé. Als u het weet, kunt u er beter op inspelen en samen een oplossing vinden.

Gebruik ons handige gespreksverslag

SAZAS helpt u hier natuurlijk bij met tips en ons handige gespreksverslag wat u kunt downloaden en samen kunt invullen. Zodat u het samen eens bent over datgene wat is afgesproken. Dat voorkomt misverstanden achteraf. U vindt het gespreksverslag onder dit bericht als download.

In welke situaties voert u een verzuimgesprek?

  • bij ziekmelding;
  • bij veelvuldige ziekmeldingen ;
  • tijdens het herstelproces bij terugkeer;
  • preventief- als u ziet dat een werknemer in zijn vel zit bijvoorbeeld.

Tips voor verzuimgesprekken

  • Bereid het gesprek goed voor
  • Formuleer gespreksdoelen, neem het (verzuim)dossier van uw werknemer mee, bekijk eerdere meldingen en denk na over het mogelijke gespreksverloop.
  • Bespreek het gespreksdoel. Vertel de reden van het gesprek en geef aan dat u een oplossing wilt om herhaling te voorkomen.
  • Neem een open en betrokken houding aan.
  • Luisteren en doorvragen werkt beter dan uw eigen mening geven. Laat uw werknemer vertellen over de afwezigheidoorzaak, maar ga niet te veel in op de klachten. Vraag wat de werknemer nodig heeft om (vaker) aanwezig te zijn. Maak samen heldere afspraken.
  • Respecteer privacy. Berg gespreksverslagen goed op waar niet iedereen bij kan. U mag niet vragen naar medische gegevens of dit vastleggen. Uw werknemer heeft recht om zijn of haar eigen dossier in te zien.
  • Leg gemaakte afspraken vast. Zo kan er geen verwarring ontstaan over gemaakte afspraken. En: u kunt elkaar hieraan houden.

Bereken de premie voor uw Sazas Verzuimverzekering

Sazas helpt als u in de knoop zit

Bereken uw premie