Verzuimbeleid:
de basis van uw verzuimaanpak

Uw verzuimbeleid maakt duidelijk hoe uw bedrijf omgaat met verzuim. Zo weet iedere medewerker wat hij of zij bij ziekte moet doen. In de zomertijd is het goed om dit beleid weer onder de aandacht te brengen, ook vooral rondom het onderwerp vakantie en ziek zijn.

Hier leest u wat goed is terug te laten komen in uw verzuimbeleid. Betrek uw medewerkers bij uw verzuimbeleid en deel dit beleid regelmatig tijdens werkoverleggen. Het verzuimprotocol is onderdeel van uw verzuimbeleid. Hierin legt u de verantwoordelijkheden vast van de werkgever en medewerker bij ziekte en arbeidsongeschiktheid.

Wat staat in een verzuimprotocol?

  • De ziekmelding
    Waar, wanneer en hoe meldt een medewerker zich ziek? Hoe onderhoudt u contact?
  • Arbodienst
    Met welke arbodienst werkt u, wat doen zij en waarom? En wat kan een medewerker verwachten?
  • Langer ziek
    Wat zijn de rechten en plichten van uw medewerker bij langere ziekte?
  • Re-integratie
    Waarom is het belangrijk om contact te onderhouden? Hoe ondersteunt u uw medewerker bij re-integratie?
  • Herstelmelding
    Waar meldt uw medewerker zich beter? Waarom is melding van gedeeltelijk herstel belangrijk?
  • Doktersbezoek
    Wat is het belang van een doktersbezoek? En waarom is een gerichte behandeling belangrijk?
  • Ziekte tijdens zwangerschap
    Wat is zwangerschapsverlof? Valt de ziekte door zwangerschap buiten het verlof? Dan is het belangrijk om dit te melden.
  • Ziekte en vakantie
    Wat zijn de regels van op vakantie gaan tijdens ziekte?
  • Dossier en privacy
    Leg uw medewerker uit dat u bij ziekte een dossier bijhoudt en hoe u de privacy respecteert.
  • Klachten
    Wat kan een medewerker doen als deze het oneens is met de beoordeling of behandeling van de arbodienst.

In onze kennisbank vindt u een voorbeeld van een verzuimprotocol. Wilt u meer weten over 'ziekte en vakantie'? Bekijk dan deze pagina.

Gepubliceerd op 19 juli 2017

Niet gevonden wat u zocht? Bel of mail: