Luisteren naar medewerkers is de sleutel tot succes

Medewerkers eigen regie geven en oog hebben voor persoonlijke behoeften. Dat is volgens Liesbeth Post, HR-manager bij Sazas, zeer belangrijk om medewerkers vitaal en inzetbaar te houden. Daarnaast kan dit werkgevers helpen om zich te onderscheiden in de krappe arbeidsmarkt.

‘Vitale medewerkers in gezonde bedrijven’; dat is waar Sazas naar streeft. Bij onze klanten en binnen de eigen organisatie. Als HR-manager vervult Liesbeth Post hierin een sleutelrol. Zij werkt sinds 2015 bij Sazas.

Liesbeth_Post_HR-manager_Sazas


Eigen regie

Speerpunt van het personeelsbeleid van Sazas is dat de circa zeventig medewerkers eigen regie en verantwoordelijkheid nemen. ‘We vertellen onze mensen niet hoe ze zaken moeten aanpakken, maar stimuleren hen om zelf na te denken en keuzes te maken. Zo raken medewerkers meer betrokken bij het bedrijf. Ook helpt dit om hun kwaliteiten optimaal te benutten.’

Geen standaardaanpak

‘Als werkgever moet je dit voor medewerkers wel mogelijk maken. Dat kan op diverse manieren. In de eerste plaats moet je zaken los kunnen en dúrven laten. Heel belangrijk is om medewerkers mee te nemen in de ontwikkeling van je bedrijf. Leg geen kant-en-klare plannen voor, maar laat hen meedenken. Wij proberen veranderingen zoveel mogelijk vanuit de organisatie zelf te laten komen, mensen hier een stem in te geven. De meeste medewerkers waarderen dit en voelen zich hierdoor gehoord.’

Minstens zo belangrijk is om medewerkers te vragen wat ze nodig hebben om hun werk goed en met plezier te kunnen blijven doen. ‘De tijd dat een werkgever bepaalde wat goed is voor zijn mensen is voorbij. Ook kun je niet alle medewerkers over één kam scheren; iedereen heeft iets anders nodig. Er is dus geen standaard aanpak. Het is belangrijk om met medewerkers één op één in gesprek te gaan én te blijven.’

Sazas geeft haar medewerkers bijvoorbeeld de kans om een opleiding of training op maat te volgen om hun kennis en vaardigheden verder te ontwikkelen. Dit houdt mensen beter en langer inzetbaar en zorgt ervoor dat ze kunnen blijven meedraaien op de arbeidsmarkt. ‘Maar ook kleinere zaken kunnen al een verschil maken. Laat medewerkers - binnen de kaders van het bedrijf - zelf bepalen waar en wanneer ze hun werk doen. Dit zorgt voor een betere balans tussen werk en privé. Kortom: luister naar je medewerkers en heb oog voor hun persoonlijke behoeften. Dat verbetert de duurzame inzetbaarheid en vormt de basis voor gezonde bedrijven en vitale medewerkers. Hierin ligt de sleutel tot succes.’

Verandering als enige constante

‘Een persoonsgerichte aanpak maakt medewerkers ‘wendbaarder’. Ze kunnen zich makkelijker aanpassen aan veranderende omstandigheden. Heel belangrijk, want we zitten in een tijd van grote maatschappelijke en culturele veranderingen en digitalisering rukt verder op. Taken en werkzaamheden veranderen binnen bedrijven. Daarnaast vragen klanten andere dingen en zie je dat er steeds meer mensen van verschillende nationaliteiten en generaties samenwerken. Verandering is de enige constante. Dat vraagt veerkracht van medewerkers.’

Uitdragen

Dat medewerkers zich prettig voelen op hun werkplek is in de huidige tijd belangrijker dan ooit. ‘In deze krappe arbeidsmarkt hebben medewerkers iets te kiezen. Je moet als bedrijf meer je best doen om mensen te binden en zorgen dat je een aantrekkelijke werkgever bent. Oog hebben voor persoonlijke behoeften van mensen, hen voldoende ontwikkelingskansen te bieden en eigen verantwoordelijkheden geven, draagt hier ook toe bij.’

Verder is het belangrijk dat bedrijven laten zien wat hun sterke punten zijn. ‘Alleen als potentiële medewerkers weten waar je bedrijf voor staat en wat het te bieden heeft, zullen ze ook voor je kiezen én kun je ze aan je binden. Veel bedrijven vinden het lastig te benoemen waarin ze zich onderscheiden.’


Gepubliceerd op 7 mei 2019

Niet gevonden wat u zocht? Bel of mail: