Rugpijn door veel zitten? Meer bewegen helpt

Begin april was de nationale week tegen de rugpijn. Rugpijn is een van de meest voorkomende kwalen in Nederland. Meer dan 2 miljoen Nederlanders hebben last van rugklachten en andere klachten die hiermee in verband gebracht kunnen worden. Rugklachten kunnen u flink in de weg zitten tijdens het sporten, het huishouden, uw hobby & vrije tijd, maar ook op het werk.

Dat rugpijn veel voorkomt bij staande beroepen, zoals het kappersvak, en fysiek zware beroepen zoals werken in de bouw, kunnen we ons makkelijk voorstellen. Maar wist u dat te veel zitten tijdens het werk ook tot rugklachten kan leiden?

Kampioen zitten

Nederlanders zijn kampioen zitten van Europa. 45,6% van Nederlanders ouder dan 15 jaar zit gemiddeld 7 uur of meer per dag. Ter vergelijking: onze zuiderburen zitten gemiddeld 5,7 uur. En we zitten bovendien ook nog eens 85% van onze vrije tijd.

Meer bewegen is dus het doel. Het is een mooi streven om per dagdeel 10 tot 20 minuten te bewegen om zo uw zittijd te verkorten. We kunnen ons voorstellen dat tijdens het werk allerlei rek-, strek- en bewegingsoefeningen doen, niet heel praktisch is. Wat kunt u dan wel doen om meer te bewegen? We geven u graag een paar praktische tips om toch meer te bewegen tijdens uw werkdag.

Tips om meer te bewegen

  • Gaat u met de auto naar kantoor? Parkeer hem dan verder weg en loop het laatste stuk.
  • Gaat u met het openbaar vervoer naar werk? Stap een (of meer haltes) eerder uit en loop het laatste stuk. Of blijf een deel van uw rit staan.
  • Loop geregeld naar de printer.
  • Naar de WC? Neem een toilet op een andere verdieping;
  • Neem de trap in plaats van de lift.
  • Loop even naar uw collega toe in plaats van hem of haar te mailen.
  • Ga staand vergaderen.
  • Haal uw eigen thee of koffie.
  • Loop rond tijdens het telefoneren.
  • Ga in de pauze een blokje om. Dat is sowieso een goed idee, want beweging en frisse lucht zorgt ervoor dat u zich weer beter kunt concentreren en daarmee dus ook productiever bent.
  • Let op uw werktijden (beperk overwerken, dan zit u minder).
  • Zorg voor de juiste werkplek; tegenwoordig zijn er veel tools om zelfs op uw werkplek in beweging te zijn, denk aan: deskbikes, zit-stabureaus, zitballen, loop- en kniestoelen of bijvoorbeeld de smartchair.
  • Doe ook oefeningen tijdens het zitten, zoals het kantelen van uw bekken.


De voordelen

Regelmatig bewegen heeft veel voordelen. Het helpt niet alleen bij rugpijn. Zo vermindert het bijvoorbeeld het risico op hart- en vaatziekten, diabetes type 2 en een hoge bloeddruk. Het helpt tegen overgewicht, is goed voor botten, spieren en gewrichten én levert een belangrijke bijdrage aan de mentale gezondheid.

Tip: werkplekonderzoek

Het kan helpen om uw werkplek te laten onderzoeken. Een kleine aanpassing kan een groot verschil maken bij rugklachten. Als werknemer kunt u dit aan uw werkgever vragen. Bent u werkgever en heeft u uw arbodienstverlening geregeld bij Sazas, dan is een werkplekonderzoek gratis.

Gepubliceerd op 11 april 2019

Niet gevonden wat u zocht? Bel of mail: