Sazas regresspecialist Rosita de Mos aan het woord

Aantal keer gelezen:
 945

Wat is regres? Wat levert het voor u op en wat is verder belangrijk om te weten? Onze regresspecialist, Rosita de Mos, krijgt regelmatig vragen over haar vakgebied. Ze stelt zich aan u voor en neemt u graag in vogelvlucht mee in de wereld van regres. 

Wat is regres nu eigenlijk?

“Kortgezegd is het schade verhalen op een derde aansprakelijke partij. In ons geval de schade die te maken heeft met het ziekteverzuim door arbeidsongeschiktheid. Bijvoorbeeld als uw medewerker arbeidsongeschikt is geworden door een verkeersongeluk, veroorzaakt door een ander. De medewerker moet eerst de andere partij aansprakelijk stellen. Vervolgens kunnen wij u helpen met het indienen van de claim voor uw verzekering bij ons. Alleen als er dus een aansprakelijke partij is kunt u een schadeclaim neerleggen en een schadevergoeding aanvragen.”

Regresspecialist

Hoe komt een regresvordering tot stand?

“U geeft als werkgever bij de ziekmelding aan dat arbeidsongeschiktheid veroorzaakt is door een ongeval waarvoor een andere partij verantwoordelijk is. Ook kan het voorkomen dat bij een bezoek aan de bedrijfsarts, of een gesprek met onze arboprofessional, blijkt dat de arbeidsongeschiktheid is ontstaan door een ongeval. De bedrijfsarts of arboprofessional licht mij hierover in. Ik neem na deze melding contact op met u om duidelijkheid te krijgen over wat er precies is gebeurd. Ook leg ik aan u uit wat ik als regresspecialist voor u kan betekenen en welke schades verhaald kunnen worden. Als inderdaad blijkt dat een derde partij verantwoordelijk is voor de arbeidsongeschiktheid zal deze aansprakelijk worden gesteld voor de schade.”


Wat is belangrijk om te weten?

 “Afhankelijk van de specifieke situatie kan ik verschillende zaken voor u verhalen. U ontvangt uw eigenrisicoperiode, de re-integratiekosten (denk dan bijvoorbeeld aan een werkplekonderzoek), bij- en omscholingscursussen en/of interventiekosten terug.”

Let op:

“Werkgevers verhalen regelmatig de schade (eigenrisicoperiode) via de rechtsbijstand, dit is zonde. Wat namelijk belangrijk voor u is, is dat als u ons de schade laat verhalen, we in de claim ook het uitbetaalde ziekengeld meenemen. Deze schade wordt dan niet meegeteld in de premieberekening van het nieuwe jaar, waardoor u een lager premiepercentage berekend krijgt. Geef hiervoor bij de ziekmelding aan dat het om een regressituatie gaat. Ik regel het dan verder voor én met u. Als er een andere partij aansprakelijk is dan zullen wij u om de nodige gegevens vragen om ook Sazas haar schade te kunnen laten verhalen.


Wat is regres niet?

“Wij verhalen voor u de loonsomschade, maar gaan niet aan de slag met de psychische of lichamelijke schade (ofwel letselschade). Het gaat dus puur om het financiële onderdeel.”


Wat is een verjaringstermijn en hoelang is deze?

“Voor de meeste regreszaken geldt de standaard verjaringstermijn van 5 jaar. Dit betekent dat uw medewerker binnen 5 jaar de claim bij de andere (schuldige) partij moet indienen. Vraag bij uw medewerker na of deze verjaringstermijn niet is verlopen op het moment van indienen bij Sazas. Deze termijn begint te lopen vanaf de dag ná de dag waarop uw medewerker bekend is geworden met de schade en de veroorzaker daarvan. Wanneer de termijn verlopen is, dan verjaart de claim en kan uw medewerker geen aanspraak meer maken op een vergoeding.”


Heeft u vragen?

“Ik help u graag verder. Neem gerust contact met mij op als u nog vragen heeft over dit onderwerp. U kunt mij bereiken via regres@sazas.nl of 088 56 79 100.”

 

Gepubliceerd op:
 
Meer weten over verzuim? Meld u aan voor één van onze nieuwsbrieven:

Ook interessant voor u

  • Bjukje de Heer Verzuimexpert

    Verzuimexpert

    Is er binnen uw bedrijf sprake van hoog verzuim, dan kan onze Verzuimexpert Bjûkje de Heer u helpen met het in kaart brengen van het volledige verzuimbeeld.
    expert
  • Inspiratie om uw verzuim onder de duim te houden

    Hoe kunnen we nog beter omgaan met verzuim? Uit deze vraag ontstond een nieuwe visie op het verzuimbeleid met als achterliggende gedachte: goed voorbeeld doet goed volgen. Daarom hebben wij 'het Sazas verzuimboekje' ontwikkeld die we graag met u delen.
    artikel
  • Ziek Op Vakantie

    Whitepaper: Ziekte in het buitenland

    In onze whitepaper 'Ziekte in het buitenland; Hoe ga je ermee om?' nemen we eerst drie verschillende vaak voorkomende situaties onder de loep. Vervolgens gaan we in op het verzuimprotocol en de regels rondom de vakantiedagen.
    Whitepaper