Oproep zorgprofessionals voor gezonde leefstijl

Zorgprofessionals doen een dringende oproep aan iedereen om te werken aan een gezonde leefstijl. Er lijkt namelijk een link te zijn tussen COVID-19 en leefstijlziekten. Als je fit bent, heb je minder kans op ernstige symptomen van het coronavirus en herstel je mogelijk sneller. Aangezien een vaccin of geneesmiddel op zich laat wachten, is het belangrijk dat u uw medewerkers stimuleert om gezond en verantwoord te leven.


Corona en onderliggende aandoeningen

Ruim 70% van de patiënten die zijn overleden aan het coronavirus, had een of meer onderliggende aandoeningen, volgens het RIVM.

Van de patiënten had bijna de helft (43,5 procent) hart- en vaatziekten en een hoge bloeddruk en een kwart had diabetes type 2. Het Nederlands Innovatiecentrum voor Leefstijlgeneeskunde publiceerde een notitie waarin staat dat bij overgewicht (obesitas), suikerziekte (diabetes type 2) en hart- en vaatziekten de stofwisseling is ontregeld. Als de ontregeling door een van deze aandoeningen aanhoudt, veroorzaakt dat een chronisch ontstekingsproces wat kan leiden tot uitputting van het immuunsysteem.


Het belang van een gezonde leefstijl

De oorzaak van leefstijlziekten ligt in ongezonde voeding, te weinig bewegen, te veel stress en onvoldoende slaap. Deze leefstijl leidt vaak tot overgewicht en buikvet. Dit vet zorgt voor een voortdurende overbelasting van het immuunsysteem. Daardoor is het systeem niet meer in staat om goed te reageren op virussen en bacteriën die het lichaam binnendringen en kan de lichamelijke conditie achteruitgaan. Een gezonde leefstijl kan lichamelijke problemen voorkomen. Daarnaast is een goede balans tussen werk en privé belangrijk voor de geestelijke gezondheid.


Gezonde voeding

Gezonde voeding is voedsel dat je nog kunt herkennen, zoals groenten, fruit, noten en vette vis. Dus geen bewerkt voedsel of frituur. Maar ook minder vlees en niet te veel zuivel. Ook is het belangrijk om genoeg te drinken. Water of thee en liever geen frisdrank. Snacken is niet goed voor de lijn, maar ook niet voor de gezondheid, net als teveel suiker en zout. Stimuleer uw medewerkers om te eten volgens de schijf van vijf, bijvoorbeeld door het verzorgen van een gezonde lunch of een fruitmand op het werk.


Stimuleer beweging

Zitten is het nieuwe roken. Onderzoek wijst uit dat langdurig zitten de kans op aandoeningen als diabetes en hart- en vaatziekten kan verdubbelen. Daarom is het belangrijk dat uw medewerkers voldoende bewegen. Veel taken kunnen staand gebeuren: telefoneren, bijpraten met collega’s (ook digitaal), werkoverleg, maar ook bijvoorbeeld het bijwerken van de mail. Zorg er wel voor dat u uw medewerker voorziet van de hulpmiddelen voor een goede (sta)houding.


Voorkom stress

Stress is een grote kostenpost voor werkgevers en een van de grootste veroorzakers van ziekteverzuim. Het is belangrijk om stress zo veel mogelijk te voorkomen. Zorg daarom:
  • Dat u weet wat er speelt bij uw medewerkers. Maak regelmatig een gezellig praatje zonder dat het over het werk gaat. U toont betrokkenheid en merkt zo sneller als iemand niet lekker in zijn vel zit. Daar kunt u indien nodig actie op ondernemen.
  • Dat u benaderbaar bent. De manier van leidinggeven heeft invloed op het werkplezier en de productiviteit van uw medewerkers. Het is goed om open te staan voor nieuwe ideeën en kritiek. Dit wekt vertrouwen.
  • Voor een veilige en comfortabele werkplek. Is er een balans tussen werk en ontspanning? Soms maakt een kleine aanpassing een enorm verschil. Een vitaliteitsscan kan bijvoorbeeld helpen.

Heeft uw medewerker last van stress? Ga dan in gesprek. Onze gesprekswijzer kan daarbij helpen.

Bron: NOS
Niet gevonden wat u zocht? Bel of mail: