Globe Plant wil kwaliteiten medewerkers optimaal benutten

Aantal keer gelezen:
 750

Continu in gesprek blijven met medewerkers, een open sfeer creëren binnen het bedrijf én een stukje flexibiliteit bieden. Daarin schuilt volgens Sazas-klant Globe Plant het geheim van betrokken en gemotiveerde medewerkers én een laag verzuim. Het bedrijf heeft onder andere enkele Wajongers en statushouders in dienst.

Globe Plant in Vierpolders is al jarenlang een toonaangevende leverancier van groenteplanten en uitgangsmateriaal voor de bloemisterijsector. “Daarnaast leveren we kant-en-klare bloeiende potplanten. We hebben onder meer onze eigen lijn potgerbera’s”, vertelt Thijs van de Westelaken. Hij zit sinds vorig jaar in de directie van het bedrijf. 

Globe Plant wil kwaliteiten medewerkers optimaal benutten
Naast Thijs maken ook Paul, Johan en Vera Grootscholten deel uit van de directie van Globe Plant. Hun vader Albert Grootscholten legde zestig jaar geleden de basis voor het bedrijf, dat 4,7 hectare glas telt. Globe Plant heeft 25 vaste medewerkers in dienst, waarvan de meeste uit de omgeving komen. “Daarnaast hebben we een flexibele schil, bestaande uit uitzendkrachten en zzp’ers”, zegt Bertine Zoon. Zij is verantwoordelijk voor alle zaken op het gebied van P&O (Personeel & Organisatie) binnen het bedrijf. “In drukke perioden - dat is vooral tussen oktober en mei - werken hier wel honderdvijftig mensen.”

Sterker ‘wij-gevoel’

Globe Plant heeft een eigen visie op ondernemen. Kern is dat het bedrijf midden in de maatschappij wil staan en op allerlei vlakken haar verantwoordelijkheid wil nemen. “We gaan bijvoorbeeld zo duurzaam mogelijk om met energie”, zegt Van de Westelaken. “Om die reden namen wij enkele jaren geleden mede het initiatief tot een aardwarmtebron in Vierpolders. Ook wekken we elektriciteit op met onze eigen zonnepanelen, spoelen we onze toiletten met regenwater en kijken we naar de mogelijkheden om plastic hoezen te vervangen door duurzamere alternatieven. We willen onze ecologische voetafdruk zo beperkt mogelijk houden.”

Het bieden van kansen aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt voelt ook logisch voor Globe Plant. Op het bedrijf werken twee Wajongers en enkele statushouders. “Eén Wajonger werkt al meer dan vijf jaar bij ons, de ander sinds een half jaar”, zegt Zoon. “Ze worden ingezet voor een breed palet aan werkzaamheden. Dat gaat heel goed, ook al hebben deze medewerkers wel extra begeleiding nodig. Datzelfde geldt voor de statushouders die aan het werk zijn op ons bedrijf. Maar wij zijn van mening dat je als bedrijf ook deze mensen kansen moet bieden op de arbeidsmarkt. Daarbij vinden veel medewerkers het leuk om deze mensen te begeleiden; dit geeft hen een extra uitdaging.”

Zoon benadrukt dat het werken met mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt ook op andere vlakken een meerwaarde heeft. “Het verbreedt je blikveld. Onlangs vertelde een statushouder een groep collega’s bijvoorbeeld over zijn achtergrond, en over hoe en waarom hij in Nederland terecht is gekomen. Dat hakte er ongelofelijk in bij iedereen. Op die manier versterk je ook het ‘wij-gevoel’ binnen het bedrijf.”

Zichtbaar op werkvloer

 Globe Plant vindt het daarnaast belangrijk dat medewerkers zich fijn voelen op hun werkplek, en hun kwaliteiten optimaal tot hun recht komen. “Daarom voeren we bijvoorbeeld jaarlijks een gesprek met alle medewerkers. Om te kijken hoe het gaat, wat er beter kan of welke wensen ze hebben”, vertelt Zoon. “We proberen zoveel mogelijk tegemoet te komen aan deze wensen. Wij geloven namelijk dat tevreden medewerkers beter functioneren en productiever zijn. Om die reden helpen we medewerkers ook zoveel mogelijk in het creëren van een optimale werk-privébalans. Wanneer er in de thuissituatie zaken spelen, proberen we de werkplanning en -uren daarop af te stemmen. Die flexibiliteit wordt gewaardeerd: in drukke perioden is het voor onze mensen geen enkel probleem om een uurtje langer door te werken.”

Van de Westelaken benadrukt daarnaast dat het, naast de geplande jaargesprekken, belangrijk is om continu in gesprek te blijven met je medewerkers.

 “Als directie proberen wij daarom zoveel mogelijk zichtbaar te zijn op de werkvloer. Dan zie en hoor je veel, en merk je het snel als iemand niet lekker in zijn vel zit of er iets speelt. Een kort gesprekje kan dan vaak al de angel eruit halen. Op die manier ben je er vroeg bij en kun je voorkomen dat zaken uit de hand lopen en er verzuim ontstaat. Ook zorg je hiermee voor een open sfeer, waardoor medewerkers eerder bij je aankloppen wanneer er iets aan de hand is.”

Volgens Zoon draagt dit persoonlijke contact er ook aan bij dat het verzuim bij Globe Plant - los van enkele niet-werkgerelateerde langdurige ziekmeldingen - laag is. “En komt iemand onverhoopt toch thuis te zitten, dan blijven we in gesprek met die medewerker. Iedere een of twee weken kijken we hoe het gaat en wat er mogelijk is. Dat werpt zijn vruchten af.”

Sazas luistert echt naar haar klanten

Globe Plant heeft haar verzuimverzekeringen sinds 1 januari van dit jaar ondergebracht bij Sazas. Een overstap waarvan het bedrijf geen spijt heeft, benadrukt Bertine Zoon. “De samenwerking met Sazas verloopt uitermate prettig. De lijnen zijn kort en men gaat proactief te werk: ik word al gebeld voordat ik zelf in de gaten heb dat ik iets moet doen. Het contact is persoonlijk, maar toch professioneel. Ook staat Sazas open voor verbeterpunten. Ik merkte bijvoorbeeld dat het aanleveren van bepaalde gegevens in het systeem niet helemaal soepel verliep. Dat heb ik aangegeven bij Sazas, en zij bekijken nu of het systeem kan worden aangepast. Er wordt echt naar klanten geluisterd; dat is top!”

Gepubliceerd op:
 
Meer weten over verzuim? Meld u aan voor één van onze nieuwsbrieven:

Ook interessant voor u:

  • Verzuim bespreken binnen uw organisatie

    Verzuim bespreken binnen uw organisatie

    Bij verzuim draait het erom hoe medewerkers en u als werkgever of uw leidinggevenden omgaan met ziekte. Hier kunnen vooraf afspraken over gemaakt worden en hierin zijn een aantal keuzes. Wat is uw verantwoordelijkheid als werkgever of leidinggevende en hoe maakt u (mogelijk) verzuim bespreekbaar?
    Artikel
  • Sazas in gesprek over verzuim en corona met klant aspergekwekerij Teboza

    Teboza investeert gericht in het welzijn van medewerkers

    Aspergebedrijf Teboza is klant van Sazas en investeert gericht in goede arbeidsomstandigheden en doet er alles aan om haar mensen ‘een goed gevoel te geven’. “Toon je waardering; dat maakt het verschil!” vertelt Kim Niessen, Hoofd Personeelszaken bij Teboza.
    artikel