Het belang van een Preventief Medisch Onderzoek (PMO)

Aantal keer gelezen:
 989
In de Arbowet staat beschreven dat medewerkers eens in de zoveel tijd de gelegenheid moeten krijgen om een (medisch) onderzoek te ondergaan. Dit onderzoek is gericht op het voorkomen en beperken van de risico’s die de arbeid voor de gezondheid van de medewerkers heeft. Het is niet voor niets dat dit wettelijk is vastgesteld: zo’n tussentijdse gezondheidscheck kan veel opleveren voor de medewerker. Een mogelijkheid voor zo’n gezondheidscheck is een PMO. Het geeft u als werkgever de kans om het functioneren van uw medewerkers te bewaken, beroepsziekten en verzuim te voorkomen en hun werkplezier te vergroten.

Het belang van een preventief medisch onderzoek (PMO)

Actie ondernemen aan de hand van een PMO

Naast vragenlijsten over gezondheid en werkplezier, kan er in een PMO ook lichamelijk onderzoek en laboratoriumonderzoek worden opgenomen. Aan de hand van dit soort onderzoeken kunnen extra gezondheidsrisico’s worden achterhaald. Denk aan risico’s die te maken hebben met werk, maar ook de privésituatie en de leefstijl van een medewerker worden meegenomen. Heeft er een adviesgesprek plaatsgevonden met een arts? Dan zal er na afloop een rapport met bevindingen worden samengesteld. Zo kan er bijvoorbeeld aan het licht komen dat deze medewerker een leesbril nodig heeft, of dat het verstandig is om zijn of haar voedingspatroon aan te passen door een verhoogd cholesterol. Op beide zaken kan de medewerker dankzij het PMO nu gericht actie ondernemen.

Dit betekent een PMO voor u als werkgever

Een werkgever kan niet altijd invloed uitoefenen op het gehoor dat medewerkers geven aan de uitkomsten van het PMO. Uiteindelijk is dit aan de medewerker zelf. Toch kan de werkgever wél een belangrijke rol spelen in het proces van de medewerker door bijvoorbeeld een luisterend oor te bieden wanneer de medewerker hierom vraagt. In sommige branches is het aan de werkgever om te bepalen welke onderdelen er al dan niet in een PMO wordt opgenomen. Binnen bepaalde werkvelden - denk bijvoorbeeld aan de bouw - moet fysiek onderzoek standaard deel uitmaken van een PMO.

De voordelen van een PMO

Voor de medewerker is het uiteraard fijn om, helemaal gratis, te weten wat zijn of haar gezondheidssituatie is. Een PMO biedt ook directe voordelen voor u als werkgever: u kunt verzuim, en hiermee dus ook hoog oplopende verzuimkosten, voorkomen bij uw medewerkers. Daarnaast geeft een PMO de mogelijkheid om de gegevens van alle medewerkers geanonimiseerd samen te voegen en groepsoverzichten te maken. U heeft hiermee een handig overzicht van klachten die vaker voorkomen dan anderen en die meer op bepaalde afdelingen opspelen. Er zijn mogelijk ook vergelijkingen te maken met cijfers uit de branche. Al deze cijfers bieden u de kans om tot doelgerichte actie over te gaan. Bij een volgend PMO kunt u ook zien of de ingezette acties effectief zijn geweest.

Signalen herkennen via een PMO

Eerder in dit artikel kwamen beroepsziekten al even aan bod. Door een PMO heeft u als werkgever de kans om signalen die kunnen duiden op beroepsziekten bij uw medewerker op te vangen, actie te ondernemen en verzuim te voorkomen. De verzuimkosten door beroepsziekten zijn in vier jaar tijd meer dan verdubbeld; van 1,2 naar 2,5 miljard euro. Hiermee is dit een hoge kostenpost voor werkgevers. Zo’n 27 procent van het aantal werkgerelateerde verzuimdagen blijkt in direct verband te staan met psychische beroepsziekten. In 2019 gaf 26 procent van de medewerkers die hebben verzuimd aan dat dit verzuim geheel of deels het gevolg is geweest van werk.

Met beroepsziekten bedoel we dat mensen ziek of arbeidsongeschikt worden als gevolg van het werk of de werkomstandigheden. Helaas groeit het aantal mensen dat zich niet blij of gelukkig voelt door het werk of de werkomstandigheden. Dit kan bijvoorbeeld betekenen dat mensen gepest worden, de werkdruk te hoog is, of dat zij te maken hebben gekregen met conflict.

We kunnen onderscheid maken tussen psychische en fysieke beroepsziekten. Bij psychische beroepsziekten kan het bijvoorbeeld gaan om:

  • Overspannenheid
  • Burn-out
  • Depressie
  • Posttraumatische stressstoornis (PTSS)

Hebben we het over fysieke beroepsziekten, dan kan het bijvoorbeeld gaan om:

  • Rugklachten
  • Nekklachten
  • Schouderklachten

Klachten bij thuiswerkers komen door een PMO naar voren

De verwachting van het Centraal Planbureau (CPB) is dat mensen ook na de coronapandemie veel blijven thuiswerken: er zal maar liefst twee keer zoveel worden thuisgewerkt als voor de coronacrisis. Uit onderzoek van TNO is gebleken dat mensen die thuiswerken over het algemeen langere werkdagen maken, meer overwerken en minder pauzes nemen. Ook blijkt er een hoger risico te zijn op burn-outklachten en fysieke klachten bij thuiswerkers. Dit zal het functioneren en ook de gezondheid van medewerkers verbeteren. Op basis van de uitkomsten van een PMO kunnen dergelijke klachten naar boven komen. Dit geeft u de mogelijkheid om gericht actie te ondernemen – samen met de medewerker.

Het belang van een PMO voor medewerkers: een praktijkverhaal

Een Preventief Medisch Onderzoek is ook voor uw medewerkers interessant. Dit blijkt uit het praktijkverhaal van onze collega Edwin van der Weide. In een webinar vertelt hij u over het belang van een PMO voor zowel u als werkgever als uw medewerkers. Dit doet hij aan de hand van zijn eigen persoonlijke ervaring met een Preventief Medisch Onderzoek.

MELD U AAN VOOR HET WEBINAR

 

 

Gepubliceerd op:
 
Meer weten over verzuim? Meld u aan voor één van onze nieuwsbrieven:

Ook interessant voor u:

  • Sazas in gesprek over verzuim en corona met klant aspergekwekerij Teboza

    Teboza investeert gericht in het welzijn van medewerkers

    Aspergebedrijf Teboza is klant van Sazas en investeert gericht in goede arbeidsomstandigheden en doet er alles aan om haar mensen ‘een goed gevoel te geven’. “Toon je waardering; dat maakt het verschil!” vertelt Kim Niessen, Hoofd Personeelszaken bij Teboza.
    artikel
  • Voorkom burn-outs door de coronacrisis tips voor werkgevers - Sazas

    Voorkom burn-outs door de coronacrisis: tips voor werkgevers

    Sinds de coronacrisis is het aantal burn-outs toegenomen. Met name een (te) hoge werkdruk en onzekerheid over de toekomst zorgt voor veel stress. Ook de vervaging tussen werk en privé ervaren mensen als stressvol. Alle redenen om een burn-out, zeker tijdens de coronacrisis, te voorkomen.
    artikel