Meer stress en minder plezier op het werk door corona

De coronacrisis eist zijn tol in de hele Nederlandse samenleving. Dat geldt in het bijzonder voor mensen die in deze periode echt niet thuis kunnen werken. Wie verplicht op het werk moet zijn heeft het zwaar. Dat laat een onderzoek zien onder leden van FNV in samenwerking met RTL Nieuws. Sinds corona heeft deze groep medewerkers meer stress en minder werkplezier. De vakbond vraagt werkgevers hier meer oog voor te hebben.

Het onderzoek werd van 12 tot en met 16 november uitgevoerd door middel van een enquête. Voor het onderzoek werden mensen geselecteerd die minstens 75% van de tijd buiten de deur werken. Van postbezorgers tot verpleegkundigen en van metaalbewerkers tot vrachtwagenchauffeurs en winkelmedewerkers. Bijna 2000 mensen vulden de vragenlijst in.
Sazas Magazijn Verplicht Naar Werk Corona


De opvallendste cijfers

De uitkomsten van de enquête waren op zijn zachtst gezegd niet rooskleurig.

Meer dan 70% van de mensen die meededen aan het onderzoek zegt dat het werk hen nu meer energie kost. Bovendien ervaart meer dan tweederde minder plezier in het werk. Bijna 70% van de mensen heeft meer stress op het werk dan vóór de coronacrisis. Een kwart ervaart zelfs veel meer stress.

Andere uitkomsten van het onderzoek waren:

  • 51% van de mensen geeft aan dat er op het werk structurele onderbezetting is. In de zorg zegt zelfs 64% dat. Dit komt doordat collega’s met klachten thuis in quarantaine zitten.
  • 43% zegt dat er vervelende discussies en/of ruzies ontstaan op de werkvloer door de coronacrisis. Dit percentage is in de zorg lager (namelijk 36%), maar in de detailhandel veel hoger (71%).
  • Volgens 41% van de mensen heeft de werkgever genoeg oog voor de veranderde werkomstandigheden. Zo’n 48% is het daar echter niet mee eens.
  • Volgens een kwart van de onderzochte groep eist de werkgever soms dat mensen op het werk moeten komen die eigenlijk in quarantaine moeten zitten In de zorg geeft 37% dit punt aan. Overigens gelden voor zorgmedewerkers andere regels. Volgens de richtlijnen mogen zij soms ook met klachten worden ingezet. Dat mag alleen als de continuïteit van de zorg in het geding komt.



Medewerkers detailhandel ervaren meeste werkdruk

Het onderzoek levert een beeld op van stressverhogende factoren. Bijvoorbeeld agressie naar aanleiding van het ouderenuurtje in de supermarkt of het alcoholverbod na acht uur ’s avonds. Ook het constant afstand moeten houden van  klanten en collega’s levert stress op. Soms is het afstand houden in het dagelijkse werk onmogelijk. De vraag is dan niet óf een medewerker corona krijgt, maar wanneer.



Als werkgever respect en waardering uitspreken

Als werkgever kunt u veel doen om het werkplezier van uw medewerkers te verbeteren. Spreek regelmatig respect en waardering uit voor hun inzet in deze zware coronaperiode. Praat met uw medewerkers. Ga na hoe zij op de situatie reageren en vraag hoe het met ze gaat. Zorg ook voor voldoende pauzemomenten op het werk.

Niet gevonden wat u zocht? Bel of mail: