Vitale medewerkers, een aanwinst voor uw bedrijf

Werkgevers die investeren in de fysieke en mentale gezondheid van hun medewerkers maken hen gelukkiger, gezonder en productiever. Vitale medewerkers zitten goed in hun vel en stralen dat ook uit. Ze melden zich minder vaak ziek, zijn meer betrokken bij het bedrijf en waarderen hun functie. Kortom: vitale medewerkers zijn een aanwinst voor uw bedrijf. Door te investeren in de vitaliteit van uw medewerkers kunt u verzuim verminderen en voorkomen.

Hogere productiviteit en betrokkenheid

Vitale Medewerkers, Een Aanwinst Voor Uw Bedrijf 2

Voor sommige bedrijven is het een uitdaging: medewerkers gemotiveerd en betrokken houden. Een belangrijke voorwaarde voor gemotiveerde en productieve medewerkers is dat zij goed in hun vel zitten en het naar hun zin hebben op het werk. Medewerkers die voldoening en plezier uit hun werk halen zijn gemotiveerder en productiever. Bovendien zijn ze bevlogen en betrokken bij het bedrijf. Dit maakt medewerkers weerbaar en flexibel. Zo zijn ze bijvoorbeeld beter in staat om met veranderingen om te gaan.


Minder verzuim

Vitale medewerkers zijn gezond, zitten vol energie en gaan met plezier aan het werk. Ze zijn gelukkiger en halen voldoening uit hun werk. Daarbij voelen betrokken medewerkers zich verantwoordelijk voor hun werk en voor collega’s. Ze melden zich daardoor minder vaak of minder lang ziek. Uit onderzoek van TNO blijkt dat als de vitaliteit verhoogd wordt, dit zorgt voor 15% minder langdurig en kort verzuim.


Talent aantrekken én behouden

Als u met uw medewerkers meedenkt over en investeert in vitaliteit, bent u een aantrekkelijke werkgever. Door u te richten op het verbeteren van de vitaliteit van uw medewerkers, is uw bedrijf beter in staat om talent aan te trekken en vooral ook te behouden.

Maar hoe trekt u die talenten aan? Hoe vindt u die goede match tussen uw bedrijf en de toekomstige medewerker? Dit kunt u doen door tijdens het sollicitatiegesprek te vragen waar de kandidaat goed in is en energie van krijgt, maar ook wat hij of zij in de toekomst wil bereiken. Door vooraf goed naar een goede match te zoeken, zorgt u ervoor dat een medewerker op de juiste plek terecht komt. Dit draagt bij aan een werkomgeving waarin medewerkers gemotiveerd worden om verder te leren en ontwikkelen.


Vitaliteit stimuleren: hoe doet u dat?

Investeren in vitaliteit levert veel op voor uw medewerkers en uw bedrijf. Hoe stimuleert u vitaliteit bij uw medewerkers?


1. Geef het goede voorbeeld

Goed voorbeeld doet goed volgen. Geef zelf als werkgever het goede voorbeeld en zet uzelf actief in voor vitaliteit. Als u een groter bedrijf heeft is het belangrijk dat leidinggevenden ook het goede voorbeeld geven en dit uitdragen naar medewerkers. Bekijk welke manier het beste past om vitaliteit te stimuleren. Houdt u van wandelingen maken in de natuur? Inspireer uw medewerkers om ook de natuur op te zoeken om een wandeling te maken. Of bent u enthousiast over gezonde voeding? Bedenk een manier om uw medewerkers hierover te vertellen.


2. Voldoende ontspanning en beweging

Ontspanning en beweging tijdens het werk kan voor een hogere productiviteit zorgen. Geef medewerkers ruimte om voldoende pauze te nemen en tussen het werk door te bewegen. Vooral bij medewerkers met een zittend beroep is dit belangrijk. Geef als werkgever of leidinggevende hierin ook het goede voorbeeld.


3. Zorg voor leuke extra’s

Een interessante extra zorgt ervoor dat medewerkers eerder aan hun vitaliteit willen werken. Dit kan van alles zijn. Bijvoorbeeld een cadeaukaart, bonus, extra vakantiedag(en), een bijdrage voor een sportabonnement of sportkleding.


4. Betrek medewerkers bij vitaliteit

Geef medewerkers de ruimte om mee te denken en eigen ideeën aan te leveren om te werken aan vitaliteit. Mogelijk hebben ze zelf goede ideeën over hoe zij vitaliteit op de werkvloer willen stimuleren en wat zij hiervoor nodig hebben. Zo krijgt u als werkgever een goed beeld van hoe uw medewerkers over vitaliteit op de werkvloer denken. En ook zijn medewerkers dan meer betrokken bij de plannen, waardoor de kans groter is dat ze zich hieraan verbinden. Vitaliteit is dan onderdeel van het hele bedrijf en niet iets van hoger af.

Niet gevonden wat u zocht? Bel of mail: