Voldoende hersteltijd voorkomt langdurige uitval

Hoewel het welzijn van medewerkers is opgenomen in de Arbowet, wordt het onderwerp daarin nauwelijks concreet gemaakt. En dat is een groot gemis: naast verzuim door fysieke arbeid neemt het psychische verzuim steeds verder toe. Stress die voortkomt uit het werk is inmiddels beroepsziekte nummer één in Nederland. De ‘Leidraad voor hersteltijd op het werk’ vraagt meer aandacht voor dit onderwerp.

De Stichting International Stress Management Association - Nederland (ISMA-NL) nam het initiatief voor het opstellen van de ‘Leidraad voor hersteltijd op het werk’. Samen met verschillende professionals deden zij uitgebreid onderzoek naar het thema arbeid en gezondheid. Steeds meer mensen kunnen langere tijd niet werken omdat er onvoldoende aandacht is voor het welzijn op het werk. Volgens de professionals wordt het probleem al snel ingedeeld onder het kopje ‘werkdruk’, zonder dat er voldoende wordt gekeken naar de onderliggende oorzaken en mogelijke oplossingen. En die oplossingen blijken soms verrassend eenvoudig.

Hersteltijd

Voldoende hersteltijd

Diverse onderzoeken tonen aan dat voldoende tijd om te herstellen na een psychische inspanning - bijvoorbeeld een intensieve vergadering, een moeilijke taak of een presentatie - heel belangrijk is. Genoeg hersteltijd tijdens de werkdag, zorgt niet alleen voor een beter welzijn en een betere gezondheid, maar houdt ook het concentratievermogen op peil. Hebben werkgevers te weinig aandacht voor de herstelbehoefte van medewerkers en plannen ze hun dagen te vol? Dan zorgt dit voor minder effectiviteit, een lager welzijn en een hoger verzuim en personeelsverloop. Inspelen op de herstelbehoefte van medewerkers is volgens het rapport ‘geen luxe, maar van groot belang om gezond en veerkrachtig te blijven in duurzame arbeid’.


Grijp in voor het te laat is

Werkgevers grijpen meestal pas in als er al een duidelijk probleem is en het verzuim al hoog is. Dat is jammer. Want de kosten voor maatregelen om verzuim te voorkomen, zijn slechts een heel klein deel van de kosten voor langdurig verzuim.

Het is daarom belangrijk dat werkgevers en medewerkers samen kijken hoe werkstress en overbelasting voorkomen kunnen worden. En zeker niet alleen vanwege de financiële winst die dit kan opleveren. Nog belangrijker zijn de positieve gevolgen voor de inzet van medewerkers. Ook verbetert de werksfeer, hebben medewerkers meer plezier in hun werk en zijn ze gelukkiger. En dat heeft een positief effect op de hele organisatie. Bekijk de Leidraad voor hersteltijd op het werk.


Wat kunt u als werkgever doen?

Voor werkgevers is het belangrijk om zich te realiseren dat medewerkers tijdens de werkdag tijd nodig hebben om te herstellen. De ene klus kan niet altijd meteen worden opgevolgd door de volgende. Daarbij is het belangrijk dat een leidinggevende weet hoe het gaat met de psychische belasting van de medewerker. Factoren op het werk zijn van invloed op deze psychische belasting, maar ook privéfactoren spelen mee. De levensfase, maar ook zorgtaken of een periode van rouw kunnen sterk van invloed zijn op de behoefte aan hersteltijd van een medewerker.


Tips voor werkgevers

  • Breng in kaart wat de herstelbehoefte van medewerkers is. Probeer daarbij zoveel mogelijk rekening te houden met individuele behoeften. De ene mens is de andere niet. Ook zijn de omstandigheden niet voor iedereen gelijk. Biedt daarnaast oplossingen aan en houd de vinger aan de pols.
  • Bied medewerkers de mogelijkheid om gedurende de werkdag rust te nemen, stel bijvoorbeeld flexibele werktijden in waarbij mensen zelf bepalen wanneer zij werken en rust nemen. Of richt op het werk een rustruimte in.
  • Maak het onderwerp bespreekbaar en geef voorlichting. Veel medewerkers zijn niet op de hoogte van de gevaren van een te hoge psychische belasting en herkennen de signalen niet. Maar dat betekent niet dat ze de gevolgen niet ondervinden. Ook mensen die zich niet bewust zijn van het probleem, kunnen psychische klachten krijgen. Probeer dat voor te zijn.
  • Geef het goede voorbeeld. Als u als werkgever laat zien dat u zelf soms tijd nodig heeft om te herstellen van intensieve werkzaamheden en deze tijd ook neemt, zullen uw medewerkers dit sneller overnemen.
  • Geef medewerkers zoveel mogelijk ruimte om hun eigen werk en werkdag in te richten. Medewerkers die kunnen meedenken en -beslissen over hun werk zijn minder snel moe. Ze kunnen hun werk beter verdelen en het daardoor beter aan. Ook zijn ze creatiever.

Wat kunnen medewerkers zelf doen?

Voor medewerkers is het belangrijk dat zij de signalen van psychische vermoeidheid (h)erkennen en dat ze naar hun lichaam luisteren, ook op het werk.

  • Ben je moe en heb je moeite om je te concentreren? Gooi er dan ‘geen schepje bovenop’, maar neem in plaats daarvan een korte pauze. Neem bijvoorbeeld elk half uur een minipauze van 30 seconden. Even los van het scherm, diep ademhalen en schouders losdraaien. Of loop even weg van het bureau, kijk naar buiten en richt je aandacht op iets anders.
  • Neem een lunchpauze van minimaal een half uur en ga weg van je werkplek. Heb je in jouw functie veel contact met mensen, zoek dan de rust. Ga een stukje lopen of doe wat oefeningen. Werk je veel alleen, zoek dan in de pauze collega’s op. Een goede pauze is ‘het spiegelbeeld van je werk’. Doe het tegenovergestelde van wat je tijdens je werk doet.
  • Regelmatig thuiswerken kan ook helpen om stress te voorkomen. Zo kan thuiswerken helpen om je werk af te wisselen met privéactiviteiten. Maar daarin schuilt ook een gevaar: werk en privé gaan door elkaar lopen, waardoor je geen afstand meer kunt nemen van je werk. Dat is zeker in deze coronatijd iets om alert op te zijn.
  • Luister naar stresssignalen, zoals concentratieproblemen, irritaties, pijnklachten en piekeren. En wacht niet tot het einde van de dag om daaraan toe te geven. Gun jezelf wat tijd om bij te komen.
  • Doe een powernap. Korte slaapjes van 10 tot 20 minuten verminderen de vermoeidheid, maken je alerter en voorkomen fouten.
  • Beweeg. Zittend werk is niet goed voor de psychische en lichamelijke gezondheid. Dus onderbreek het zitten regelmatig. Probeer daarnaast dagelijks minimaal 30 minuten achter elkaar te bewegen.

Niet gevonden wat u zocht? Bel of mail: