Wintertijd 2022: welke invloed heeft de winter(tijd) op uw medewerkers?

Aantal keer gelezen:
 86

Zondag 30 oktober wordt de klok één uur achteruitgezet; de wintertijd gaat dan in. Dit betekent voor veel mensen een uur langer slapen. Maar de overgang naar wintertijd kan ook zorgen voor klachten bij uw medewerkers. Hoe kunt u als werkgever hierop inspelen?

Wintertijd, hoe zit het ook al weer? 

Op de laatste zondag van oktober gaat de wintertijd in. Dit jaar dus op 30 oktober 2022. De klok gaat dan één uur achteruit, officieel om drie uur ’s nachts. In de ochtend wordt het dan eerder licht en in de avond eerder donker. De wintertijd is eigenlijk de ‘standaardtijd’. In 1977 werd de zomertijd ingevoerd, om dezelfde tijd te hebben als onze buurlanden. In de Europese Unie wordt al een paar jaar gesproken over het stoppen met de zomer – en tijdwintertijd. De Nederlandse overheid heeft hier nog geen besluit over genomen.

Klachten door overgang naar wintertijd   

Het verzetten van de klok heeft invloed op uw biologische klok. Dit is het systeem in het lichaam dat ervoor zorgt dat uw lichaam zich aanpast aan het dag –en nachtritme van de Aarde. Na het ingaan van de wintertijd, kan de biologisch klok even in de war zijn. Sommige mensen merken hiervan bijna niets, anderen hebben er een paar dagen of zelfs weken last van. Iemand kan dan klachten hebben als slecht slapen, moeheid en somberheid. Wanneer iemand zich niet fit voelt, kan dit invloed hebben op het werk.


Tips voor de overgang naar wintertijd

U en uw medewerkers kunnen de overgang naar wintertijd soepeler laten verlopen en klachten verminderen. Dit kan op de volgende manieren:

1. Direct alle klokken verzetten

Digitale apparaten passen meestal automatisch de tijd aan. Zijn er klokken aanwezig op het werk? Zorg dan dat de tijd zo snel mogelijk wordt verzet.

2. Vasthouden aan routine

Hebben uw medewerkers vaste gewoontes op het werk? Aan deze gewoontes, ook wel routine genoemd, vasthouden kan helpen met het aanpassen aan de nieuwe tijd.

3. Voldoende licht

Sommige mensen hebben er moeite mee dat het in de winter vroeg donker wordt. Werken uw medewerkers binnen? U kunt dan zorgen voor voldoende licht. Bijvoorbeeld door werkplekken in de buurt van ramen te plaatsen. Maar ook door medewerkers aan te moedigen om in hun pauze of tijdens een werkoverleg buiten te wandelen.

4. Beweging en gezonde voeding

Lekker bewegen en gezond eten en drinken heeft altijd een positieve invloed op het lichaam, ook bij de overgang naar wintertijd en tijdens de wintertijd zelf. Als werkgever kunt u hierin een rol spelen. Bijvoorbeeld door een personeelsuitje te organiseren waarbij uw medewerkers in beweging zijn en door fruit aan te bieden op de werkplek.

Winterdip

Ervaart uw medewerker de hele winterperiode klachten, dan kan hij of zij een winterdip of winterdepressie hebben. Een winterdip heeft de volgende kenmerken:

  • Vermoeidheid;
  • Somberheid;
  • Minder sociale contacten willen;
  • Moeite hebben om de aandacht erbij te houden;
  • Minder of meer eten.

Dit heeft ook invloed op het werk. Veel (buiten)licht, bewegen, gezonde voeding en activiteiten ondernemen waarvan uw medewerker enthousiast wordt, kunnen dan helpen.

Winterdepressie

Een winterdip is niet hetzelfde als een winterdepressie. Bij een winterdepressie, ook wel seizoensgebonden depressie genoemd, zijn de klachten ernstiger en houden ze langer aan. Er wordt gesproken van een winterdepressie als:

  • Iemand minimaal twee weken vijf of meer kenmerken van een depressie laat zien;
  • De klachten alleen aanwezig zijn in het najaar of de winter;
  • Deze zich minimaal twee jaar achter elkaar voordoen.

Denkt u dat uw medewerker last heeft van een winterdepressie? U kunt uw medewerker laten weten dat u dit vermoedt. De huisarts of bedrijfsarts kan uw medewerker verder helpen. Bij een winterdepressie wordt meestal lichttherapie aangeraden. Hierbij zit iemand een paar dagen of weken iedere dag voor een speciale lamp. Dit kan de klachten verminderen.

Gepubliceerd op:
 
Meer weten over verzuim? Meld u aan voor één van onze nieuwsbrieven: