Teboza investeert gericht in het welzijn van medewerkers

Asperges, asperges en nog eens asperges; dat is waar het om draait bij Teboza. Naast het vaste team helpen ieder jaar honderden buitenlandse seizoensmedewerkers om alle asperges uit de grond te halen en te verwerken. De Limburgse Sazas-klant investeert gericht in goede arbeidsomstandigheden en doet er alles aan om haar mensen ‘een goed gevoel te geven’. “Toon je waardering; dat maakt het verschil!”


2020 was op zijn zachtst gezegd een uitdagend jaar voor Teboza in het Limburgse Helden. Net op het moment dat de aspergeoogst op het punt van beginnen stond, barstte de coronacrisis los. En dat terwijl pas 130 van de benodigde 400 seizoensmedewerkers in Nederland waren. Dit bracht de nodige uitdagingen met zich mee.

Sazas klant Teboza asperges steken op de kwekerij

“De asperges moesten namelijk wel de grond uit”, zegt Kim Niessen, Hoofd Personeelszaken bij Teboza. “Veel van onze medewerkers wilden graag komen, maar konden hun stad of land simpelweg niet verlaten. We hebben toen zelfs privévliegtuigen en charters ingezet, maar hiermee konden we slechts een deel van de medewerkers een oplossing bieden. Een snel opgezet crisisteam ging daarom aan de slag met het werven van extra mensen: uitzendbureaus bellen, maar ook bloementelers, horecazaken met boventallig personeel, et cetera. Op die manier is het uiteindelijk gelukt om voldoende mensen bij elkaar te krijgen, maar het was wel een hele kluif. Tegelijkertijd gaf het ook een gevoel van trots, dat we het met zijn allen wisten te redden. Door de coronacrisis hebben we ervaren hoe krachtig en flexibel we zijn als team en als bedrijf.”


Voorbereidingen aspergeseizoen

De afgelopen perioden werden alle voorbereidingen getroffen om de arbeidsvoorziening tijdens het komende aspergeseizoen op rolletjes te laten lopen. “We zorgen bijvoorbeeld dat alle medewerkers in hun thuisland een coronatest ondergaan, die we vergoeden. Ook komt iedereen tien dagen eerder, zodat ze in quarantaine kunnen. Daarnaast hebben we ladingen mondmaskers, handschoenen, et cetera ingeslagen en is er een testbeleid uitgewerkt.”


Eigen werving

Teboza heeft 26 vaste medewerkers, die werkzaam zijn op kantoor, in de verwerkingsloods en in de teelt van asperges. Tijdens het aspergeseizoen wordt daarnaast dus een grote groep seizoensmedewerkers ingezet. “Wij werken daarbij vooral met mensen uit Griekenland, Roemenië en Letland”, zegt Niessen. “Voor het oogsten van de asperges, maar ook voor het schillen, verpakken en logistieke handelingen. Deze werven we allemaal zelf, we maken geen gebruik van uitzendbureaus. Door medewerkers zelf in dienst te nemen, creëren we veel binding. Dit draagt er ook aan bij dat veel mensen jaarlijks bij ons terugkeren.”


Motiveren tot gezond eten

Het verzuim binnen het bedrijf is volgens Niessen buitengewoon laag, zowel onder de vaste medewerkers als onder de seizoenskrachten. In 2020 kwam het verzuim uit op 1,7 procent. “We hebben eigenlijk alleen te maken met kortdurend verzuim, mensen die enkele dagen uitvallen als gevolg van een griepje. Ook door het coronavirus is ons verzuim niet significant gestegen.”


Volgens het Hoofd Personeelszaken heeft dit lage verzuim ook alles te maken met de manier waarop Teboza met haar medewerkers omgaat. Dat mensen goed in hun vel zitten, heeft hoogste prioriteit voor het bedrijf. “Vooral de laatste jaren zetten we daar sterk op in. Zo proberen we onze medewerkers te motiveren om goed en gezond te eten. In onze kantine staat daarom bijvoorbeeld geen tosti-ijzer of magnetron, en we brengen regelmatig appels rond. Daarnaast proberen we de werkdruk niet teveel te laten oplopen. En bij oudere medewerkers passen we de werkzaamheden eventueel aan, om hen zo lang mogelijk inzetbaar te houden.”

Positiviteit en in gesprek met elkaar

Heel belangrijk is volgens Niessen ook om positieve zaken te benoemen en medewerkers regelmatig complimenten te geven. “Heb vertrouwen en toon je waardering; dat is voor medewerkers vaak net zo belangrijk als een goed salaris en goede arbeidsvoorwaarden. In het seizoen maak ik vaak een rondje langs de velden om een praatje te maken met medewerkers, te vragen hoe het met hen gaat. Ik kan daar enorm van genieten. En het betaalt zich terug, in de vorm van een hogere inzet en betere prestaties.”

Niessen vindt het ook van belang om een luisterend oor te bieden voor medewerkers. “Onze mensen weten dat ze altijd bij mij of bij iemand van de directie kunnen aankloppen, wanneer ze ergens mee worstelen. Alles is bespreekbaar en we proberen met mensen mee te denken. Ook dat zorgt ervoor dat ze zich hier prettig voelen. Ons lage verzuim is hiervoor het perfecte bewijs, net zoals het feit dat veel medewerkers al heel lang bij Teboza werken.”

Meedenken

Teboza heeft haar verzuimverzekeringen al jarenlang ondergebracht bij Sazas. De samenwerking verloopt naar volle tevredenheid, geeft Niessen aan. “Maar omdat ons verzuim laag is, hebben we doorgaans niet zoveel contact met Sazas. Fijn is wel dat ze regelmatig bellen om te vragen hoe het loopt en of ze iets kunnen doen. Ook in de coronaperiode. Dat waarderen we; het is fijn als een verzekeraar meedenkt.”

Niet gevonden wat u zocht? Bel of mail: