Hoe werkgevers medewerkers met schulden kunnen helpen

Aantal keer gelezen:
 484

Uit onderzoek blijkt dat ruim 60% van de werkgevers medewerkers met financiële problemen in dienst heeft. Grote kans dus dat u klanten in uw portefeuille heeft die medewerkers met geldzorgen hebben. Met deze informatie en tips kan uw klant deze medewerkers helpen.

Het is belangrijk om medewerkers met geldzorgen te helpen. Geldzorgen raken namelijk niet alleen de medewerker zelf. Het kan ook invloed hebben op het werk en het raakt de maatschappij als geheel.

Verzuimkosten

Schulden van medewerkers hebben gevolgen voor bedrijven

Medewerkers met geldzorgen kunnen een risico zijn voor uw klanten. Geldzorgen kunnen er namelijk toe leiden dat een medewerker minder presteert op het werk. Bijvoorbeeld omdat hij of zij er niet met het hoofd bij is. Hierdoor neemt de kans op fouten en ongelukken toe. Dit kan ertoe leiden dat uw klanten ontevreden worden over de prestaties van hun medewerkers. Maar ook collega’s van die medewerkers kunnen er last van hebben; zij moeten beter opletten, eventuele fouten herstellen en meer werk verzetten.

Al met al kost een medewerker met schulden een ondernemer gemiddeld € 13.000 per jaar. Een medewerker met schulden verzet minder werk en is gemiddeld zeven dagen per jaar meer ziek  Het kan dus veel opleveren om medewerkers met geldproblemen te helpen.

Whitepaper Medewerkers met schulden

Lees voor meer over de impact van schulden, de oorzaken, de gevolgen en aanvullende tips voor werkgevers in onze whitepaper 'Medewerkers met schulden'.

Maatschappelijke kosten  

Schulden hebben niet alleen gevolgen voor bedrijven, het zorgt ook voor maatschappelijke kosten. Uit onderzoek van SchuldenlabNL en Deloitte blijkt dat het voorkomen en verhelpen van geldproblemen een besparing oplevert van 180 miljoen euro aan maatschappelijke kosten.

Het kan iedereen overkomen

Iedereen kan in de schulden komen. Vooral medewerkers met een inkomen rond of beneden modaal zijn kwetsbaar voor financiële problemen. Toch kunnen ook mensen met een hoog inkomen in de problemen raken. Iedereen kan iets meemaken wat zorgt voor financiële problemen. Denk aan een echtscheiding, ziekte, verslaving of verkeerde keuzes in het verleden. Schulden zorgen vaak voor een combinatie van mentale, lichamelijke en sociale problemen.   

Meer schulden door coronacrisis 

Als gevolg van de coronacrisis hebben meer mensen problemen door schulden. De website geldfit.nl heeft in 2020 bijvoorbeeld bijna twee keer zoveel mensen geholpen als in het jaar ervoor. De website is onderdeel van de Nederlandse Schuldenhulproute (NSR) en werkt zo samen met andere partijen om gerichte hulp te bieden bij schulden. Zo kunnen mensen bijvoorbeeld op hun website zien hoe ze er financieel voor staan. Niet alleen door de coronacrisis zijn de schulden toegenomen. Het Bureau Kredietregistratie (BKR) verwacht dat door de huidige inflatie ook meer mensen in de geldproblemen komen. Inflatie betekent dat geld minder waard wordt; met hetzelfde geld kunnen mensen minder kopen.

Oplossingen en tips bij medewerkers met schulden  

Het is dus belangrijk dat een werkgever geldproblemen op tijd ontdekt, het bespreekbaar maakt en samen met de medewerker kijkt naar oplossingen. Hieronder staan enkele praktische tips die u aan uw klanten kunt geven.

1. Let op signalen

Let op signalen. Het is belangrijk om er op tijd bij te zijn. Vraagt een medewerker vaak om overwerk of wil hij of zij het loon eerder ontvangen? Wees dan alert. Ook het feit dat iemand zich vaak ziek meldt, stressgevoeliger is of (meer) concentratieproblemen heeft kan een signaal zijn dat er misschien geldproblemen zijn.

2. Ga in gesprek over (mogelijke) geldzorgen

Het is belangrijk dat een werkgever in gesprek gaat met een medewerker als hij of zij vermoedt dat deze geldzorgen heeft. Veel mensen schamen zich voor hun financiële problemen; het is dus belangrijk om het gesprek voorzichtig aan te pakken. Een werkgever kan de medewerker ook aanbieden om met iemand anders te gaan praten, bijvoorbeeld een vertrouwenspersoon of een (schuld)hulpverlener.

3. Help medewerkers grip te krijgen op hun situatie

Zijn de problemen te overzien? Dan kan de werkgever de medewerker wijzen op een telefonische helpdesk of online hulp. Dit kost weinig en helpt om geldzaken weer op orde te krijgen en te houden. Er zijn bijvoorbeeld websites die mensen met kleine schulden helpen om het zelf op te lossen. De website ‘Zelf je schulden regelen’ biedt bijvoorbeeld een handig stappenplan om bij kleine achterstanden problemen zelf op te lossen. Ook zijn er op deze site voorbeeldbrieven te vinden voor betalingsregelingen. Andere nuttige websites zijn die van het Nibud, Geldfit, NSR (Nederlandse Schuldhulproute) en van gemeenten.

4. Bied professionele hulp aan 

Als de financiële problemen (te) groot zijn, is het goed om professionele hulp in te schakelen. Denk bijvoorbeeld aan de gemeente; medewerkers hebben via hun gemeente recht op gratis schuldhulpverlening. Ook kan een werkgever een budgetcoach inschakelen. Deze kan de medewerker begeleiden bij het aanpakken van de schulden. Ook begeleiding vanuit personeelszaken of een cursus van het Nibud zijn mogelijke opties.

5. Leg de aanpak vast 

Het is verstandig om als organisatie een aanpak te hebben waarin staat hoe wordt omgegaan met medewerkers met geldproblemen. Dit zorgt voor rust en overeenstemming. Het is belangrijk om de aanpak te delen binnen het bedrijf, zodat iedereen ervan op de hoogte is. Als er een sfeer van openheid en vertrouwen is, durven medewerkers financiële problemen ook (eerder) te melden.

Loonbeslag: een uitdaging

Als een medewerker een of meer schulden heeft, kan een deurwaarder onder bepaalde omstandigheden beslag leggen op zijn of haar inkomsten. Werkgevers zijn verplicht om hieraan mee te werken, maar weten vaak niet wat ze moeten doen bij loonbeslag. Loonbeslag brengt veel verplichtingen en regels met zich mee en fouten kosten geld. Daarom kan loonbeslag voor werkgevers een grote uitdaging zijn. De hoogte van het loonbeslag verschilt per medewerker. Een werkgever moet in ieder geval rekening houden met de wettelijke beslagvrije voet: het deel van het inkomen waarop geen beslag kan worden gelegd. Het is belangrijk dat de werkgever met de deurwaarder en de medewerker om tafel gaat om het loonbeslag te bespreken. Als een werkgever de regels rond loonbeslag niet tot op de letter volgt, kan hij of zij zelf aansprakelijk worden gesteld voor de schuld van een medewerker.

Meer weten?

Kijk op financieelfittewerknemers.nl, een initiatief van o.a. het ministerie van Financiën, het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en het Nibud.

Gepubliceerd op:
 
Meer weten over verzuim? Meld u aan voor één van onze nieuwsbrieven:

Ook interessant voor u:

  • Webinar Financieel Fitte Organisaties Sazas

    Opname: webinar 'financieel gezonde bedrijven en hun risico's'

    Eelco de Haan, financieel directeur bij Sazas, neemt u mee in de wereld van financieel gezonde organisaties. Wat kunnen de gevolgen van financiële problemen van uw medewerkers voor uw bedrijf zijn, en wat kost dat? Hoe kunt u uw medewerkers met schulden signaleren en vervolgens helpen?
    Webinar
  • Verzuim bespreken binnen uw organisatie

    Tips voor het bespreken van verzuim binnen organisaties

    Bij verzuim draait het erom hoe medewerkers en de werkgevers of leidinggevenden omgaan met ziekte. Hier kunnen vooraf afspraken over worden gemaakt en hierin zijn een aantal keuzes. Wat is de verantwoordelijkheid van de werkgever of leidinggevende en hoe wordt (mogelijk) verzuim bespreekbaar?
    Artikel
  • Whitepaper langdurig verzuim bij uw klanten voorkomen, tips voor accountants

    Langdurig ziekteverzuim bij uw klanten voorkomen

    Langdurig ziekteverzuim bij uw klanten voorkomen? Om uw klanten beter te kunnen bijstaan met raad en daad, leest u in het whitepaper onder andere meer over langdurig verzuim, verzuimkosten en wat u kunt doen om uw klanten te helpen bij het terugdringen van verzuim.
    whitepaper