Nieuwe regels arbeidskorting voor mensen met uitkering vanaf 2027

Aantal keer gelezen:
 139

Werkgevers die een arbeidsongeschiktheidsuitkering betalen aan hun medewerkers, kunnen vanaf 2027 geen arbeidskorting meer toepassen. De Hoge Raad besloot in november 2024 dat dit in strijd is met het discriminatieverbod.

Mensen die de uitkering direct via UWV krijgen, krijgen deze korting namelijk niet. Daarom besluit het kabinet nu dat werkgevers ook geen arbeidskorting meer mogen toepassen op uitkeringen.

 

Nieuwe regels arbeidskorting vanaf 2027 voor mensen met uitkering


De grootste groep mensen met een uitkering werkt daarnaast ook (deels). Zij krijgen geen arbeidskorting over hun uitkering van UWV. Dat komt doordat de wet dit niet toestaat. Als een werkgever dezelfde uitkering betaalt, krijgt de ontvanger wel arbeidskorting. Arbeidskorting is een korting op de loonheffing. Door deze korting betaalt iemand minder belasting. Dit geldt voor ongeveer 11.000 werkenden met een uitkering. De nieuwe regels hebben financiële gevolgen voor deze groep.

Minister Van Hijum (Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid) en staatssecretaris Van Oostenbruggen (Staatssecretaris Fiscaliteit, Belastingdienst en Douane) geven aan dat de verandering voor deze groep groot is. Daarom gaan de regels pas in op 1 januari 2027. Voor die tijd willen de ministeries praten met mensen die naast hun uitkering werken, om hen te informeren over de gevolgen.

De bronnen voor dit artikel zijn: Hoge Raad (2024), Rijksoverheid (2025) en Belastingdienst (2025). Aan deze informatie kunnen geen rechten worden ontleend. Ondanks dat deze informatie met de grootste zorg is samengesteld, kan het gebeuren dat bepaalde informatie niet meer actueel is.

Terug naar overzicht Nieuwsberichten

Gepubliceerd op:
 
Meer weten over verzuim? Meld u aan voor één van onze nieuwsbrieven:

Ook interessant voor u:

  • Whitepaper voorbeeld verzuimprotocol voor accountants, tips voor uw klanten

    Voorbeeld verzuimprotocol

    Een verzuimprotocol is onderdeel van het verzuimbeleid. In het verzuimbeleid staat hoe er binnen een bedrijf wordt omgegaan met verzuim en welke regels er gelden. Als accountant kunt u uw klant ook helpen bij het opstellen van een verzuimbeleid voor zijn of haar organisatie.
    whitepaper
  • Zieke medewerker meldt zich niet altijd ziek

    Ziek op een werkdag? Medewerker meldt zich niet altijd ziek

    Volgens onderzoek van RTL (januari 2025) werken veel mensen met griepklachten toch door in plaats van zich ziek te melden. En dat terwijl ziekmelden in sommige gevallen meer verzuim kan voorkomen. Maar er zijn ook situaties waarin ziekmelden niet (altijd) nodig is, zo zien onze verzuimexperts.
    Nieuws