93.000 bedrijfsongevallen in 2019: stress vaak de oorzaak
In 2019 vonden 93.000 bedrijfsongevallen plaats waardoor medewerkers ten minste vier dagen niet konden werken. De situatie is daarmee niet verbeterd ten opzichte van 2018. De meeste bedrijfsongevallen hebben een fysieke oorzaak, maar in een kwart van de gevallen speelt psychische overbelasting een rol. Dit meldt het CBS op basis van cijfers uit de Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden.
Een bedrijfsongeval is een ongeval dat tijdens, door of onderweg (van en naar) werk ontstaat.

Psychische overbelasting oorzaak in kwart van de gevallen
Bij 23.000 bedrijfsongevallen (25%) met minstens vier dagen verzuim was psychische overbelasting de belangrijkste oorzaak van het letsel, bijvoorbeeld door intimidatie of stress. Maar de meeste bedrijfsongevallen hadden een fysieke oorzaak, zoals struikelen of uitglijden. Ook vallen, zwaar tillen of het maken van een verkeerde beweging werden vaak als oorzaak genoemd.
Bijna de helft van bedrijfsongevallen in zorg, handel en industrie
Bijna de helft van de bedrijfsongevallen met minimaal vier dagen verzuim deed zich voor in de zorg, handel en industrie. Dit komt deels doordat in deze branches veel mensen werken. Samen boden deze branches in 2019 werk aan ruim 40% van de medewerkers. Bij bedrijven in de informatie en communicatie, financiële dienstverlening en energievoorziening kwamen betrekkelijk weinig bedrijfsongevallen voor.
Nieuw beleid
De inspectie SZW heeft zijn beleid veranderd om het aantal bedrijfsongevallen naar beneden te krijgen. Werkgevers moeten bedrijfsongevallen nog steeds melden bij de inspectie. Maar er volgt niet langer een enorme boete als het bedrijf iets te verwijten valt.
De inspectie SZW wil dat bedrijven leren van bedrijfsongevallen. Als het letsel niet heel ernstig is, mag het bedrijf daarom eerst zelf onderzoeken wat er misging. En wat het kan doen om herhaling te voorkomen. Het bedrijf legt dit vast in een verbeterplan. Wordt dit goedgekeurd, dan legt de Inspectie SZW geen boete op. De nieuwe aanpak van de inspectie SZW is dus meer gericht op investeren in kwaliteit dan op beboeten.