Waarom maken werkgevers weinig gebruik van het loonkostenvoordeel?

Aantal keer gelezen:
 185

Werkgevers die iemand met een afstand tot de arbeidsmarkt in dienst nemen, kunnen loonkostenvoordeel (LKV) krijgen. Dit verlaagt de loonkosten. Al langer was bekend dat maar weinig werkgevers gebruikmaken van dit voordeel. Nu is onderzocht wat de redenen daarvoor zijn. Werkgevers kennen het LKV vaak niet en weten niet altijd voor welke medewerkers zij deze vergoeding kunnen aanvragen. Het is daarom goed om uw klanten te wijzen op de mogelijkheden van deze regeling.

Niet Gebruik Van Loonkostenvoordeel

Het LKV bestaat sinds 2018. Dit is een vergoeding die werkgevers kunnen aanvragen wanneer ze medewerkers uit speciale doelgroepen in dienst nemen. Het gaat dan om medewerkers uit de volgende doelgroepen:

  • Medewerkers van 56 jaar en ouder (tot de AOW-leeftijd is bereikt) die tot het moment dat ze in dienst komen een uitkering hadden. Deze regeling wordt waarschijnlijk afgebouwd.
  • Medewerkers met een arbeidshandicap die nieuw in dienst komen.
  • Medewerkers met een arbeidshandicap die herplaatst worden, in hun oude functie of in een functie waarin ze het werk weer voor een deel kunnen oppakken.
  • Medewerkers die binnen de doelgroep ‘banenafspraak en scholingsbelemmerden’ vallen.

Weinig aanvragen van het LKV

In 2021 werd in opdracht van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid onderzocht hoeveel werkgevers het LKV aanvragen. Hierbij bleek dat veel werkgevers die het LKV kunnen aanvragen voor hun medewerker(s) hier geen gebruik van maken. Bij ongeveer 80% van de nieuwe medewerkers waarvoor het voordeel geldt, vragen werkgevers dit niet aan. Het is daarom goed om uw klanten te wijzen op deze vergoeding.

Redenen voor niet-gebruik

Het ministerie wilde graag weten waarom zo weinig werkgevers gebruikmaken van het LKV. Dit om ervoor te zorgen dat meer werkgevers het LKV gaan aanvragen en om het in dienst nemen van mensen uit de LKV-doelgroep aan te moedigen. Daarom deden SEO Economisch Onderzoek, De Beleidsonderzoekers en Mediad een vervolgonderzoek. De resultaten werden in het najaar van 2023 bekendgemaakt.

Het niet aanvragen van het LKV heeft verschillende redenen, zo blijkt uit het onderzoek. We zetten de belangrijkste op een rij:

  • Werkgevers zijn niet altijd op de hoogte van het bestaan van het LKV. Dit is de belangrijkste reden voor het niet-gebruik. Ook halen ze deze vergoeding door elkaar met het lage-inkomensvoordeel of met loonkostensubsidie.
  • Het is voor werkgevers onduidelijk voor welke medewerkers LKV kan worden aangevraagd. Hierbij speelt mee dat werkgevers die geen LKV aanvragen, vaak ‘gewone’ vacatures uitzetten en niet bewust kiezen voor een medewerker uit een LKV-doelgroep. Hierdoor weten ze vaak niet dat een medewerker recht heeft op de vergoeding.
  • Voor medewerkers voor wie de vergoeding geldt, moet binnen drie maanden nadat iemand in dienst is gekomen een doelgroepverklaring worden aangevraagd. Dit is een verklaring van het UWV, waarin staat dat de werknemer binnen de LKV-doelgroep valt. Deze periode van drie maanden is soms te kort; bijvoorbeeld als een
    werkgever er pas later achter komt dat hij of zij LKV kan aanvragen voor een medewerker.
  • Werkgevers vinden het niet altijd waardevol om het LKV aan te vragen. Bijvoorbeeld wanneer het gaat om medewerkers die weinig uren werken.

Mogelijke oplossingen

De onderzoekers stellen verschillende mogelijke oplossingen voor om ervoor te zorgen dat meer gebruik wordt gemaakt van het loonkostenvoordeel. Bijvoorbeeld door het stelsel van vergoedingen simpeler te maken en meer te communiceren over het onderwerp.

Voorkom uw dat klanten voordeel mislopen

Voor u als accountant is het goed om uw klanten te wijzen op de mogelijkheden van het LKV en te voorkomen dat zij voordeel mislopen. We zetten nog even op een rij hoe lang en vaak uw klant recht heeft op het loonkostenvoordeel:

  • Als een medewerker in dienst komt, heeft de werkgever één keer recht op het LKV binnen de doelgroep waar hij of zij onder valt. De periode dat het LKV geldt, kan per doelgroep verschillen.
  • Wanneer een medewerker opnieuw in dienst komt, kan het LKV dat een werkgever eerder kreeg worden voortgezet. Voorwaarde is wel dat de maximale LKV-periode nog niet voorbij is. De periode dat de medewerker uit dienst was, telt ook mee.
  • Een werkgever heeft maar één keer recht op het LKV binnen dezelfde doelgroep. Hij kan wel een tweede keer LKV krijgen voor een medewerker, maar dan binnen een andere doelgroep. Dit kan als de medewerker na een pauze van meer dan zes maanden weer in dienst komt. Daarbij moet hij of zij aan de voorwaarden van die andere doelgroep voldoen.

Aan deze informatie kunnen geen rechten worden ontleend. Ondanks dat deze informatie met de grootste zorg is samengesteld, kan het gebeuren dat bepaalde informatie niet meer actueel is.

Gepubliceerd op:
 
Meer weten over verzuim? Meld u aan voor één van onze nieuwsbrieven:

Ook interessant voor u:

  • Whitepaper voorbeeld verzuimprotocol voor accountants, tips voor uw klanten

    Voorbeeld verzuimprotocol

    Een verzuimprotocol is onderdeel van het verzuimbeleid. In het verzuimbeleid staat hoe er binnen een bedrijf wordt omgegaan met verzuim en welke regels er gelden. Als accountant kunt u uw klant ook helpen bij het opstellen van een verzuimbeleid voor zijn of haar organisatie.
    whitepaper
  • Gelukkige Medewerker Sazas

    Duurzame inzetbaarheid medewerkers

    Hoe zorgt u dat uw medewerkers duurzaam inzetbaar blijven wanneer vraag en aanbod van werk veranderen? In dit artikel leest u meer over duurzame inzetbaarheid en hoe u dit kunt inzetten.
    Kennisbank