De voordelen van complimenten geven aan uw medewerkers

Als u regelmatig complimenten aan uw medewerkers geeft, heeft dit meerdere voordelen. Maar een goed compliment voldoet wel aan een aantal voorwaarden. En als u uw compliment een beetje creatief wilt verpakken, hoe doet u dat dan? In dit artikel vindt u meer informatie, tips en inspiratie.


Wat verstaan we onder een compliment?

Iedereen kent het woord. Maar wat is een compliment nou eigenlijk?

Een compliment is het uitspreken van waardering richting iemand. Bijvoorbeeld wanneer iemand een goede inspanning of prestatie heeft geleverd. Dit kan in een privésituatie zijn. Denk bijvoorbeeld aan een compliment voor uw vriend die een heerlijke maaltijd heeft gekookt. Of een compliment voor uw dochter die haar best heeft gedaan tijdens een sportwedstrijd. Maar ook op de werkvloer zijn complimenten belangrijk.


Waarom zijn complimenten belangrijk?   

Complimenten hebben een belangrijke functie op de werkvloer. Complimenten kunnen namelijk zorgen voor:

  • Meer werkplezier;
  • Betere prestaties;
  • Een betere samenwerking (KvK, 2022). 

Kortom: het geven van complimenten heeft verschillende voordelen. Daarbij laat onderzoek zien dat medewerkers meer waarde hechten aan waardering van de manager, dan aan salaris (McKinsey, 2009). Het is daarbij wel belangrijk dat u het compliment goed weet over te brengen.

Kortom: het geven van complimenten heeft verschillende voordelen. Daarbij laat onderzoek zien dat medewerkers meer waarde hechten aan waardering van de manager, dan aan salaris. Het is daarbij wel belangrijk dat u het compliment goed weet over te brengen.

Waaraan moet een goed compliment voldoen?  

Uw medewerkers een compliment geven klinkt misschien heel simpel. Toch zijn er een aantal punten om rekening mee te houden (Zakenwijzer, 2023):

  • Doe het op uw manier
    Geef alleen een compliment als u het meent en doe het op een manier die bij u past. Anders kan uw compliment ongeloofwaardig overkomen. Wilt u dit eens heel anders aanpakken? Lees dan onze 5 tips voor creatief complimenten geven.
  • Wees specifiek en persoonlijk
    Een compliment heeft het meeste effect als deze specifiek en persoonlijk is. Dit betekent dat u een compliment geeft voor een specifieke situatie dat gaat over de persoonlijke eigenschappen van uw medewerker. Heeft uw medewerker bijvoorbeeld een nieuwe klant binnengehaald, dan kan een goed compliment zijn: ‘Super dat je deze klant hebt binnengehaald. Bedankt voor je inzet. Fijn dat je altijd zo vasthoudend en klantvriendelijk bent.’
  • Complimenteer afzonderlijke medewerkers
    Een persoonlijk compliment geven aan uw medewerker, heeft meer effect dan complimenten geven aan een team als geheel.
  • Geef regelmatig een compliment
    Regelmatig complimenten uitspreken, geeft het meeste resultaat. Doe het daarom bijvoorbeeld niet alleen op Nationale Complimentendag, maar geef uw medewerker ook tussendoor een compliment op andere momenten.    
  • Zorg dat niemand wordt vergeten
    Om iedereen gemotiveerd te houden, is het belangrijk dat alle medewerkers regelmatig een compliment krijgen.

Inspiratie voor creatieve complimenten richting uw medewerkers

Inspiratie voor (meer) bewegen op een werkdag

Kunnen u en uw medewerkers ook inspiratie gebruiken voor meer beweging van, naar en tijdens het werk? In ons whitepaper 'Bewegen tijdens het werk' nemen we u mee langs cijfers op dit gebied en geven we praktische tips voor meer beweging tijdens een werkdag.
Natuurlijk kunt u uw compliment richting uw medewerker uitspreken. Maar af en toe kan het leuk zijn om een compliment op een creatieve manier te geven. Zo blijft het compliment nog beter hangen bij uw medewerkers. Misschien geven deze ideeën u inspiratie:

  • Een (handgeschreven) kaartje met een persoonlijke boodschap, welke u stuurt naar het huisadres van uw medewerker.
  • Een persoonlijk gedicht waarin u uw waardering uit. Bijvoorbeeld tijdens Sinterklaas, Nationale Complimentendag of op de verjaardag van uw medewerker.
  • Weer eens wat anders: een videoboodschap. Hierop kan de leidinggevende een persoonlijk compliment voor ieder van zijn of haar medewerkers inspreken. Deze kunt u versturen per e-mail of via een videokaart versturen naar het huisadres van de medewerker.
  • Een werk gerelateerd cadeautje kan ook leuk zijn. Maakt uw medewerker bijvoorbeeld de mooiste boeketten in uw bloemisterij? Dan kunnen chocoladebloemetjes een leuk cadeautje zijn.
  • De creativiteit kan ook zitten in de manier waarop u het kaartje met het compliment inpakt. Kies bijvoorbeeld voor een leuke koker, een mooi doosje of vrolijk zakje.

Onderling complimenten geven: zo moedigt u uw medewerkers aan

Als werkgever wilt u misschien ook uw medewerkers enthousiast maken om elkaar complimenten te geven. Als medewerkers elkaar complimenten geven, kan dit namelijk het werkgeluk verhogen (Tempo Tean, 2020). Het is dan handig om rekening te houden met deze punten:

  • Geef als werkgever en leidinggevenden het goede voorbeeld. Zo ontstaat eerder een sfeer waarin de drempel om elkaar een compliment te geven minder hoog is.
  • Als u een actie of werkvorm organiseert waarbij medewerkers elkaar een compliment geven, probeer dan te zorgen dat iedereen een compliment krijgt. Als iemand wordt vergeten, kan dit ervoor zorgen dat hij of zij het enthousiasme verliest.
  • Als u uw medewerkers elkaar een compliment laat geven via een actie of werkvorm, is het ook daarbij belangrijk dat complimenten oprecht en persoonlijk zijn.

Verzuim voorkomen en verminderen?

Wist u dat de kosten van een zieke medewerker kunnen oplopen tot gemiddeld € 405,- per dag? Als uw medewerker ziek wordt, bent u als werkgever verplicht om het loon door te betalen. Daarnaast krijgt u bij ziekteverzuim ook te maken met andere, extra kosten. Bent u goed verzekerd? Met een verzuimverzekering van Sazas beschermt u uzelf tegen de financiële risico’s van verzuim. Bij ons regelt u alles in één keer: loondoorbetaling, verzuimbegeleiding én re-integratie. Met slechts drie gegevens berekent u makkelijk en snel online uw premie. Dit kan 24 uur per dag, het hele jaar door.

Offerte aanvragen

Ook interessant voor u:

  • Vitaliteit op de werkvloer - Sazas

    Vitaliteit op de werkvloer: voordelen en tips

    Vitaliteit op de werkvloer is voor veel bedrijven een belangrijk onderwerp. Vitale medewerkers zijn namelijk goud waard: zij zijn productiever en minder vaak ziek dan medewerkers die minder vitaal zijn. Voor u als werkgever dus interessant om te zorgen dat de vitaliteit op uw werkvloer toeneemt.
    Kennisbank
  • Whitepaper Pesten op het werk, tips voor werkgevers - Sazas

    Whitepaper: Pesten op het werk

    Pesten op het werk is een groot probleem. Hoe maakt u pesten bespreekbaar en wat kunt u doen wanneer één van uw medewerkers pest of gepest wordt? Lees er meer over in dit whitepaper.
    Whitepaper
  • vrolijke medewerker op kantoor achter een bureau

    6 tips voor meer werkgeluk

    Wij geven u 6 tips om het werkgeluk van uw medewerkers te behouden en zelfs vergroten. Dit gaat onder meer over zinvol werk en het vinden van genoeg uitdaging.
    Kennisbank