Sterke groei kort verzuim onder jonge medewerkers

Aantal keer gelezen:
 192
Het kort verzuim onder jonge medewerkers is sterk gegroeid in Nederland. De stijging kan een aanwijzing zijn dat de drempel voor een ziekmelding lager is of dat er meer behoefte is aan verzuim.

Ongeveer 25% van de medewerkers die verzuimen is tussen de 25 en 35 jaar. 10 jaar geleden was dit nog ongeveer 15%. Daarmee is deze groep het vaakst kort ziek. Met ‘kort ziek’ wordt verzuim van een paar dagen bedoeld (ArboUnie, 2025).

Sterke groei kort verzuim onder jonge medewerkers

Redenen voor kort verzuim onder jonge medewerkers

Corné Roelen, bedrijfsarts en bijzonder hoogleraar bedrijfsgeneeskunde, ziet 2 redenen die volgens hem zorgen voor het stijgende korte verzuim binnen deze groep. De eerste is dat het vaak medewerkers met jonge kinderen zijn die naar de basisschool of kinderopvang gaan. De kinderen lopen daar een verkoudheid of ander virus op, waarmee ze de ouders besmetten. Daarnaast werken jonge medewerkers vaak nog maar kort bij een bedrijf. Volgens Roelen voelen ze zich daardoor minder verbonden met de organisatie, waardoor ze zich sneller ziek melden (ArboUnie, 2025).

Kort verzuim als signaal voor langer verzuim

Als iemand regelmatig verzuimt, kan dat een signaal zijn voor mogelijk langer verzuim in de toekomst. Het kan bijvoorbeeld een aanwijzing zijn dat de medewerker werk en privé niet goed kan combineren. Om te voorkomen dat de medewerker misschien langer uitvalt, kunt u als werkgever verschillende dingen doen.

Langer verzuim zoveel mogelijk voorkomen: 3 tips

  • Herken de signalen van mogelijk ziekteverzuim
    Er moe uitzien of een beetje prikkelbaar zijn. Een medewerker heeft soms niet door dat het niet goed gaat of durft er niet over te praten. Maar u ziet soms wel signalen dat de medewerker niet lekker in zijn of haar vel zit. U kunt dit aangeven in een gesprek. Vertel wat u is opgevallen en vraag of er misschien iets aan de hand is. Probeer een open gesprek te houden, zonder oordeel. Als dat nodig is, kunt u samen kijken naar oplossingen. Misschien zijn er kleine aanpassingen in het werk mogelijk, waardoor verzuim wordt voorkomen.

  • Ga in gesprek over verzuim
    Als uw medewerker zich regelmatig ziekmeldt, dan kan een verzuimgesprek een goed idee zijn. Een verzuimgesprek is een gesprek tussen werkgever en medewerker over verzuim. Bij frequent verzuim kunt u bijvoorbeeld vragen of en hoe u kunt helpen bij het voorkomen en verminderen van verzuim. Houd daarbij rekening met de privacy van uw medewerker. U mag uw medewerker niet vragen naar de oorzaak van ziekte en andere medische informatie.

  • Heb oog voor werkgeluk
    Werkgeluk klinkt misschien als iets wat alleen belangrijk is voor uw medewerkers. Maar ook voor werkgevers heeft het voordelen. ‘Werkgelukkige’ medewerkers zijn namelijk minder vaak ziek en voelen zich meer betrokken bij het bedrijf (HappinessBureau, 2021). Er zijn verschillende manieren waarop u het werkgeluk kan vergroten. Denk aan het geven van complimenten en uw medewerker vertrouwen geven (niet voortdurend controleren).

Veelgestelde vragen en antwoorden over dit onderwerp

Wat is kort verzuim?

Bij kort verzuim is een medewerker minder dan een week ziek.

Wat is een verzuimdrempel?

Een verzuimdrempel is het punt waarop een medewerker besluit zich ziek te melden. Hoe hoger de drempel, hoe langer iemand doorwerkt (ondanks klachten).  Hoe lager de drempel, hoe sneller iemand verzuimt.

Wat is regelmatig verzuim (frequent verzuim)?

Er zijn geen harde regels die aangeven wanneer het om frequent verzuim gaat. ‘Frequent verzuim’ of ‘regelmatig verzuim’, betekent over het algemeen dat een medewerker zich 3 keer per jaar of vaker ziekmeldt.

Wat zijn signalen van mogelijk ziekteverzuim?

Bepaalde signalen kunnen erop wijzen dat een medewerker mogelijk in de toekomst gaat verzuimen. Een medewerker kan bijvoorbeeld stiller zijn dan normaal of minder goed presteren.

Wat is een verzuimgesprek?

Een verzuimgesprek is een gesprek tussen werkgever en medewerker over verzuim. Dit kan gaan over ziekte, maar ook over uitval voorkomen. Meestal stelt de werkgever een verzuimgesprek voor. Maar een medewerker mag dit ook zelf doen.

Aan deze informatie kunnen geen rechten worden ontleend. Ondanks dat deze informatie met de grootste zorg is samengesteld, kan het gebeuren dat bepaalde informatie niet meer actueel is.

Terug naar overzicht Nieuwsberichten

Gepubliceerd op:
 
Meer weten over verzuim? Meld u aan voor één van onze nieuwsbrieven:

Ook interessant voor u:

  • Oorzaken en signalen van ziekteverzuim

    Oorzaken en signalen van ziekteverzuim

    Voordat uw medewerker zich ziek meldt, speelt er vaak al van alles. Als u op tijd de oorzaken van ziekteverzuim herkent en het gesprek met uw medewerker aangaat, kunt u verzuim voorkomen.
    Kennisbank
  • Ziekteverzuim Onder De Loep - helft bedrijven heeft geen schriftelijk ziekteverzuimbeleid

    Ziekteverzuimbeleid onder de loep: helft van de bedrijven laat het liggen

    Maar 52% van de bedrijven heeft een schriftelijk ziekteverzuimbeleid (Arbeidsinspectie, 2024). Dat is zorgwekkend. Bedrijven zijn namelijk verplicht om een ziekteverzuimbeleid te hebben. Een beleid op papier geeft zowel werkgevers als medewerkers duidelijkheid over de rechten, plichten en verwachtingen bij ziekte. Bovendien vormt een goed verzuimbeleid  de basis voor het voorkomen en verminderen van verzuim. Wat zorgt voor minder verzuimkosten.  

    Nieuws