
Zieke medewerker met tijdelijk contract: in deze gevallen vergoedt UWV re-integratiekosten
Wij leggen uit wanneer en hoe u het verzoek hiervoor indient.

Wanneer vergoedt UWV de kosten van re-integratie?
- Re-integratie klaar voor einde dienstverband
Is het dienstverband nog niet afgelopen en zijn de re-integratiekosten hoger dan 70% van het brutoloon? Dan betaalt UWV het deel boven die 70% tot een maximum van € 3.000 (UWV, 2025). - Re-integratie loopt door na einde dienstverband
Is het dienstverband afgelopen en is de medewerker nog aan het re-integreren? Dan geeft UWV een vergoeding als het re-integratietraject de kans op werk vergroot. UWV geeft dan een bijdrage van maximaal € 3.000,-. Schakelt u een re-integratiebedrijf in, dan vergoedt UWV maximaal € 5.000,-. Dit doet UWV alleen als de medewerker voor een half jaar bij een andere werkgever aan het werk gaat. De vergoeding betaalt UWV rechtstreeks aan het re-integratiebedrijf (UWV, 2025).
Voorwaarden voor de vergoeding
- UWV stelt een aantal voorwaarden voor de vergoeding:
- U bent geen eigenrisicodrager voor de Ziektewet;
- De medewerker en u zijn het eens over het Plan van aanpak;
- De re-integratie is minimaal 6 weken voor het einde van het dienstverband van de medewerker gestart (UWV, 2025).
Aanvragen vergoeding re-integratie
U kunt een verzoek doen voor de vergoeding via het UWV Werkgeversportaal. U vult daar online het ‘Verzoek participatie in re-integratie’ in. Daarbij heeft u deze documenten nodig:- Recente loonstrook van de medewerker;
- Plan van aanpak en eventuele latere aanpassingen;
- Probleemanalyse en eventuele latere aanpassingen;
- Offerte van het re-integratietraject.
Verantwoordelijkheid voor re-integratie
Tijdens het dienstverband zijn werkgevers verantwoordelijk voor de re-integratie en verzuimbegeleiding van de zieke medewerker. Re-integratie betekent dat er alles aan wordt gedaan om de zieke/arbeidsongeschikte medewerker weer zo snel mogelijk verantwoord (geheel of deels) aan het werk te krijgen. Dit doen medewerker en werkgever samen. Na het dienstverband neemt UWV de verantwoordelijkheid voor de re-integratie over.Veelgestelde vragen en antwoorden over dit onderwerp
Re-integratie is het proces waarbij een zieke of arbeidsongeschikte medewerker (deels) weer aan het werk gaat.
Een dienstverband is een arbeidsrelatie tussen werkgever en medewerker. De medewerker werkt in loondienst. Samen is afgesproken wat het loon is en wat de werktijden zijn.
De re-integratievergoeding van UWV is een tegemoetkoming in de kosten die een werkgever maakt voor de re-integratie van een zieke medewerker.
Als een werkgever eigenrisicodrager Ziektewet is, komen kosten van de Ziektewetuitkering en re-integratie van (oud-)medewerkers in bepaalde gevallen maximaal 2 jaar voor de rekening van de werkgever.
◄ Terug naar overzicht Nieuwsberichten
Ook interessant voor u:
-
Als uw medewerker arbeidsongeschikt wordt, of ziek is en er langdurig ziekteverzuim dreigt, moet u als werkgever samen met uw medewerker aan de re-integratie werken. Wat is re-integratie?Kennisbank
-
Plan van aanpak bij ziekte: wat staat erin?
Plan van aanpak bij ziekte: wat gaan u en uw medewerker doen, wat is het doel, wat is de visie op re-integratie en wie is de casemanager?
Kennisbank -
Whitepaper: De invloed van verzuim op uw bedrijf
Welke invloed heeft verzuim op een bedrijf, wat kunnen werkgevers zelf doen op het gebied van preventie en welke rol kan een verzuimverzekering hierbij spelen?Whitepaper