Wat is een inzetbaarheidsgesprek?

Simpel gezegd: het inzetbaarheidsgesprek heeft als doel om inzetbaarheid van uw medewerkers bespreekbaar te maken. Daarnaast geeft het inzicht in de inzetbaarheid van uw medewerkers en zicht op de toekomst. De informatie die op tafel komt tijdens een inzetbaarheidsgesprek geeft u handvatten voor de aanpak van het komende jaar en daarna. Het kan u helpen om zowel uw bedrijf als uw medewerkers gezond te houden.

De thema's van het inzetbaarheidsgesprek

Het inzetbaarheidsgesprek kent vijf onderwerpen. Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft deze vijf onderwerpen in een handige gesprekswijzer verwerkt. Deze kunt u onderaan de pagina downloaden en gebruiken voor uw gesprekken. Wij leggen hieronder de basis van een inzetbaarheidsgesprek uit.

Werkplezier

Vraag uw medewerker met enige regelmaat hoe het gaat. Krijgt hij of zij nog wel energie van het werk? Werkplezier is misschien wel het belangrijkste voor de persoonlijke motivatie van uw medewerkers. Iemand die met plezier werkt, bruist van de energie en werkt sneller en beter. Dit heeft ook een positieve invloed op andere collega's.

Andersom geldt dit natuurlijk ook. Merkt u dat een medewerker vastloopt in het werk? Dan kunt u maatregelen nemen. De eerste tip: ga in gesprek, of schakel de hulp in van andere collega’s. Zo voorkomt u ook verzuim.

Balans tussen werk en privé

Een goede balans tussen werk en privé is voor iedere medewerker belangrijk. Het helpt mee om uw medewerkers gezond te houden. Tijdens iemands leven kunnen behoeftes natuurlijk veranderen. Zo kan uw oudere medewerker misschien minder fysiek werk doen. Of wil hij/zij minder werken om meer tijd voor het privéleven te hebben. Zijn er dan mogelijkheden om flexibel te kunnen zijn binnen uw bedrijf?

Blik op de toekomst

Als uw medewerker zwaar lichamelijk werk doet, houdt hij of zij dat niet levenslang vol. Hierop kunt u nu al inspringen: hoe ziet uw medewerker zijn belastbaarheid over tien jaar? Heeft uw medewerker alle kennis en vaardigheden die nodig zijn voor het uitvoeren van het werk, of is dat onvoldoende? Wat zijn de wensen en verlangens voor de toekomst? Wil een medewerker zich verder ontwikkelen en past dat wat hij of zij wil ontwikkelen nog wel bij uw bedrijf? Een jaarlijks terugkerend inzetbaarheidsgesprek is een goed begin om uw medewerkers duurzaam inzetbaar te houden en samen te kijken wat de mogelijkheden en wensen zijn van uw medewerker. De vragen uit de handige gesprekswijzer kunt u gebruiken in uw gesprek.

◄ Terug naar overzicht Duurzame inzetbaarheid