Ruzie op het werk

Het is belangrijk goed voor uw medewerkers te zorgen. Medewerkers lopen weg van slecht leiderschap, en diegenen die niet vertrekken vallen uit door conflicten met collega’s, de leidinggevende of de werkgever. Ruzie op het werk invloed op zowel werk- als privésituaties en kan uiteindelijk leiden tot ziekteverzuim.

Vormen en gevolgen van ruzie op de werkvloer

Ruzie op het werk is niet goed voor de sfeer, maar ook niet voor de gezondheid. Ruzie zorgt voor stress, geen zin om te werken en slecht slapen. Hierdoor kan iemand moeite hebben met opstaan of neerslachtig worden. Uiteindelijk kan dit ook voor spanningen zorgen, bijvoorbeeld thuis met familieleden of richting de eigen leidinggevende of directe collega’s.

Conflict op het werk

Onenigheid op de werkvloer kenmerkt zich door:

  • Woordenwisseling;
  • Over en weer steken onder water geven;
  • Negatief praten over elkaar, achter elkaars rug om;
  • Uitschelden;
  • Elkaar negeren.

Tips om ruzie op het werk te voorkomen en conflicten op te lossen

Ruzie op het werk is vervelend en kost geld. Daarom is het belangrijk om ruzie op het werk zoveel mogelijk te voorkomen of op te lossen. De volgende tips helpen hierbij:

  • Wilt u een ruzie oplossen? Probeer een conflict op tijd te signaleren. Merkt u dat er onderlinge spanningen zijn tussen medewerkers? Deze lossen zich meestal niet uit zichzelf op. Door op tijd aan de bel te trekken, voorkomt u dat ruzies blijven sluimeren totdat ‘de bom barst’;
  • Vaak hebben meerdere medewerkers last van een conflict. Dat levert stress op. Door actie te ondernemen kunt u voorkomen dat er twee (of meer) zogenaamde kampen ontstaan; 
  • Alle partijen moeten de mogelijkheid krijgen om hun verhaal te vertellen vanuit hun visie, zonder daarbij te worden gestoord. Een conflict kan vaak sneller worden opgelost door te communiceren en te onderhandelen;
  • Het is belangrijk dat het gesprek met de betrokkenen achter gesloten deuren plaatsvindt. Het doel van het gesprek moet voor alle aanwezigen duidelijk zijn: het oplossen van het conflict; 

  • Probeer direct te communiceren, maar niet agressief. Het is belangrijk dat u luistert en objectief blijft. Probeer geen partij te kiezen, en maak dat ook vooraf duidelijk;

  • Probeer gerichte vragen te stellen om achter de oorzaak van de ruzie te komen. Benoem de belangrijkste problemen. Geef aan dat de ruzie invloed heeft op individuele prestaties. De nadruk moet altijd liggen op werkgerelateerde zaken, en niet op persoonlijke zaken; 

  • Een ruzie op de werkvloer lost u op door het probleem te benoemen en te zorgen dat iedereen het eens is met de beschrijving daarvan. Is het benoemen van het probleem niet de oplossing, zorg dan dat iedereen het eens is over de oorzaak van de ruzie;

  • Het is belangrijk dat alle partijen zich kunnen vinden in de oplossing. Vraag hen dan ook actief naar een oplossing en hoe iedereen zich hiervoor kan inzetten. Zet de afspraken op papier. Spreek momenten af waarop je samen kijkt of iedereen zich aan de afspraken houdt. Kijk regelmatig of het goed blijft gaan. Is dit het geval, geef de medewerkers dan een compliment.

Ruzie als signaal voor iets anders

Meningsverschillen zijn niet altijd slecht. Ze zijn soms nodig om nieuwe inzichten te krijgen. Medewerkers weten wat er speelt op de werkvloer, een leidinggevende heeft daar vaak wat minder zicht op. Zaken die spelen kunnen zowel werkgerelateerd zijn als privé. Iemand kan thuis bijvoorbeeld relatieproblemen hebben die de balans met het werk moeilijk maken. Als over het probleem wordt gesproken en de medewerker zich gehoord voelt, is het makkelijker om een probleem op te lossen.

Wat te doen bij ruzie op de werkvloer: bespreek problemen anoniem

Het is goed voor uw medewerkers om te weten waar ze terecht kunnen met hun problemen. Dat kan bijvoorbeeld bij de vertrouwenspersoon of de bedrijfsarts van het preventiespreekuur. Zij zijn niet alleen belangrijk voor uw medewerker, maar ook voor uw bedrijf.

Om op de hoogte te blijven van wat er speelt, is het belangrijk om regelmatig met uw medewerkers in gesprek te gaan. Dit is goed voor hun inzetbaarheid, voor nu en in de toekomst. Door preventief te werk te gaan kunt u verzuim voorkomen.