
Inspiratie om uw verzuim onder de duim te houden: 'het Sazas verzuimboekje'

Waaruit bestaat het nieuwe beleid?
Het beleid is gericht op het nemen van verantwoordelijkheid. Voor ons als werkgever én voor onze medewerkers. Dit laten we ook doorwerken in ons advies naar onze klanten. De 3 pijlers van de CX-visie die Sazas hanteert, hebben we ook vertaald naar het verzuimbeleid: eigen verantwoordelijkheid, deskundigheid op eigen verzuim en klantgedrevenheid.
Daarnaast hebben we een uitgebreid verzuimprotocol opgesteld, gebaseerd op onze visie. Het Sazas verzuimboekje is een van de stappen in het introduceren van het beleid aan de medewerkers.
Waarom het Sazas verzuimboekje?
Het verzuimboekje van Sazas komt uit de koker van HR-Manager Liesbeth Post. Ze vertelt: Ik wilde een toegankelijk boekje en geen papieren tijger. Doel ervan is om mensen zich er weer bewust van te maken dat ze een rol hebben in het voorkomen van verzuim of om er goed mee om te gaan. Het is belangrijk om te benadrukken dat we het goede voorbeeld moeten zijn. Onze eigen medewerkers die aan de telefoon zitten en klanten over verzuim adviseren, zouden moeten handelen naar het advies dat ze zelf geven. Het moet onderdeel zijn van hun gedrag.’
Hoe introduceer je een nieuw verzuimbeleid?
Over het introduceren van het nieuwe verzuimbeleid is goed nagedacht. Sazas koos ervoor om dit op verschillende manieren te doen. Het nieuwe beleid werd regelmatig aangekondigd in inspiratiebijeenkomsten voor de medewerkers, soms interactief in de vorm van een quiz om het onderwerp aantrekkelijk te presenteren. Ook werd het aangekondigd in de interne nieuwsbrief.
Het verzuimboekje werd geïntroduceerd door een officiële overhandiging aan medewerkers door onze HR-Manager. Liesbeth Post vertelt: ‘In eerste instantie is het boekje bedoeld voor medewerkers. Maar het is ook overhandigd aan de Raad van Commissarissen. We willen dat iedereen die bij Sazas betrokken is weet hoe wij met verzuim omgaan. Onderaan deze pagina vindt u het verzuimboekje terug. Zo kunt u als werkgever inspiratie halen uit het boekje.’
Visie op verzuim: een voortdurend proces
Het ontwikkelen van het verzuimboekje was een proces op zich. Maar het was de moeite waard. Medewerkers vinden het handig dat ze het verzuimbeleid zwart op wit hebben. Naasten reageren positief op de foto’s van de werkvloer. Maar ook de insteek van wat iemand nodig heeft om aan het werk te blijven spreekt ze aan. HR-Manager Liesbeth over de ontwikkeling:
‘Je bent geneigd om het algemeen geaccepteerde denkpatroon in Nederland aan te houden van verzuim en ziekten. Maar vitale mensen in gezonde bedrijven betekent minder de nadruk leggen op verzuim. Tijdens de ontwikkeling van het boekje spraken we ook steeds meer over gezondheid in plaats van over verzuim. Misschien is het tijd voor een andere benadering ervan.’
Vul hieronder uw gegevens in om het boekje aan te vragen:
Ook interessant voor u:
-
De ontwikkeling van een bedrijf heeft impact op medewerkers. In deze tijd zijn er veel bedrijven die reorganiseren of fuseren. Sazas is ook zelfstandig geworden. Voor de medewerkers was dit een grote verandering op verschillende gebieden.Artikel
-
Hard werken slecht voor de gezondheid? Niet per se
Hard werken vormt op zich geen gevaar voor de gezondheid. Maar als het evenwicht zoek is, dan loopt een medewerker eerder risico om oververmoeid te raken en stress te krijgen van het werk. Hoe voorkomt u stress onder uw medewerkers?Artikel -
Ziekteverzuim in Nederland blijft stijgen
Het gemiddelde ziekteverzuim in Nederland blijft stijgen. Het eerste halfjaar van 2019 is zorgelijk; het verzuimpercentage was 4,3%.Nieuws