Flexibel werken biedt meerwaarde voor medewerker én werkgever

Aantal keer gelezen:
 1339
Thuis, op een flexibele werkplek, in een café… Werken gebeurt allang niet meer alleen op kantoor. En ook werktijden staan tegenwoordig niet meer zo vast als vroeger. Steeds meer werkgevers zien de voordelen van flexibel werken. Vooral voor medewerkers met kinderen kan dit een ideale oplossing zijn. Zij kunnen werk en privé beter combineren, hebben daardoor minder stress en presteren beter. Daarom heeft flexibel werken meerwaarde voor medewerker én werkgever.

Flexibel werken voordeel voor medewerkers met kinderen

Steeds meer werkgevers kiezen voor flexibele werktijden, waarbij de medewerker - binnen grenzen - zelf bepaalt wanneer hij of zij begint en stopt met het werk. Als maar het benodigde aantal uren per week wordt gewerkt. Bovendien is het kantoor in veel bedrijven niet meer de standaard werkplek; steeds vaker werken medewerkers afwisselend op kantoor en ergens anders, zoals thuis of op een externe werkplek. De coronacrisis heeft deze ontwikkeling alleen maar versneld.



Groot pluspunt

Steeds meer medewerkers zijn positief over dit flexibele werken, ook wel ‘hybride werken’ genoemd. Het bespaart namelijk (reis)tijd. Bovendien Hiernaast zijn werk en privé makkelijker te combineren, wat vooral voor mensen met kleine kinderen een groot pluspunt is. Zo kunnen ouders de werktijden bijvoorbeeld beter afstemmen op de tijden van de kinderopvang of school en hun kinderen ook zelf wegbrengen en ophalen. En dat geeft rust.



Minder verzuim

Maar ook steeds meer werkgevers zien in dat flexibel werken bijdraagt aan een betere werk-privébalans, en dat dit medewerkers een beter gevoel geeft. En als medewerkers minder stress hebben en beter in hun vel zitten, neemt niet alleen het werkplezier toe, maar ook de productiviteit. Daarnaast zorgt werkplezier ook voor meer bevlogenheid en zijn medewerkers meer betrokken bij het bedrijf waardoor ze zich minder snel ziekmelden. Ook zijn thuiswerkers eerder in staat om toch te werken wanneer zij niet fit zijn. Bijvoorbeeld omdat ze dan niet naar locatie hoeven en kunnen stoppen wanneer het echt niet gaat. Daardoor is de kans op verzuim kleiner. Voor een bedrijf is het daarnaast ook makkelijker om nieuw talent aan te trekken.


Hoe maakt u van flexibel werken een succes?



1. Luister en maak duidelijke afspraken

Om flexibel werken tot een succes te maken, zijn heldere afspraken en goede communicatie van groot belang. Ga daarom in gesprek met uw medewerker om duidelijk te krijgen wat zijn of haar wensen zijn. Zeker als een medewerker net een kind heeft gekregen. Vraag hoe het gaat en wat de mogelijkheden en verwachtingen zijn. Stel u als werkgever daarbij flexibel op en probeer mee te denken. Bijvoorbeeld door bepaalde taken tijdelijk bij iemand anders onder te brengen. Leg de gemaakte afspraken vast.


2. Maak duidelijk wanneer flexibel werken niet kan

Maak ook duidelijke afspraken wanneer flexibel werken niet kan. Zo kan het bijvoorbeeld bij de start van een nieuw project verstandig zijn om regelmatig bij elkaar te komen, om iedereen uit het team persoonlijk te leren kennen en gezamenlijke afspraken te maken. In een latere fase kunnen de tijden en locaties dan mogelijk weer wat flexibeler worden ingevuld.


3. Investeer in een goede thuiswerkplek

Als u wilt dat uw medewerkers op een verantwoorde manier flexibel kunnen werken, is het handig om als werkgever ook de praktische zaken goed organiseren. Investeer daarom in goede thuiswerkplekken, bijvoorbeeld door medewerkers financieel te ondersteunen bij de aanschaf van een verstelbaar bureau en ergonomische bureaustoel. Of stel dit zelf beschikbaar.


4. Zorg voor goede communicatiemiddelen

Bied uw medewerkers goede digitale communicatiemiddelen en zorg ervoor dat ze deze middelen ook (leren) kennen en gebruiken. Laat de thuiswerkers flexwerkers daarbij duidelijk communiceren over hun werktijden en bereikbaarheid.


5. Houd ook op afstand vinger aan de pols

Omdat uw medewerkers niet meer iedere dag op kantoor zitten, is het belangrijk dat u op afstand nauw contact met ze houdt. Dit kan door duidelijke briefings aan medewerkers en regelmatig (online) overleg. Dit hoeft niet altijd over werk te gaan. Denk bijvoorbeeld ook aan een digitaal koffiemomentje.


6. Zorg voor een goede online veiligheid

Bescherm uw digitale bedrijfsgegevens. Zorg ervoor dat uw medewerkers het belang van een goede online veiligheid kennen en weten wat ze wel en niet moeten doen. Bijvoorbeeld het delen van gegevens of het opslaan van wachtwoorden. Maak hier heldere afspraken over.


7. Houd het teamgevoel sterk

Het is belangrijk dat het teamgevoel sterk blijft, ondanks eventuele wisselende werktijden en werkplekken. Zorg er daarom voor dat uw medewerkers het kantoor regelmatig blijven bezoeken om collega’s, leveranciers of andere relaties te ontmoeten. Ook is het goed om af en toe iets te organiseren, zodat collega’s kunnen bijpraten en ook met elkaar ontspannen. Bijvoorbeeld tijdens een teamdag, een borrel of een etentje. Dat is goed voor het teamgevoel.

Flexibel werken kan ook een valkuil zijn

Veel werkgevers en medewerkers zien dus de voordelen van thuiswerken in. Maar dat is niet voor iedereen het geval. Het kan juist ook een valkuil zijn doordat de grens tussen werk en privé vervaagt. Zo kan het zijn dat een medewerker zich minder goed los kan maken van werk omdat de werk- en woonruimte hetzelfde zijn. Of omdat er bijvoorbeeld kinderen thuis onderwijs volgen en tussendoor aandacht vragen. Ook kan het zijn dat de medewerker geen geschikte werkplek thuis kan inrichten. Dit kan verschillende oorzaken hebben, bijvoorbeeld door de beperkte ruimte thuis of andere gezinsleden die ook thuiswerken. Het combineren van werk en privé op een thuiswerkplek is niet voor iedereen even makkelijk. Daarom is het belangrijk om binnen uw eigen organisatie te kijken naar de (thuis)situatie per medewerker. Kan hij of zij thuiswerken en waar loopt diegene tegenaan? Zijn er oplossingen te vinden? Als werkgever kunt u er ook voor kiezen om werkplekken extern te huren of te kijken of er een aantal medewerkers wel op kantoor kunnen werken als thuiswerken voor hen lastig is. Een goede balans tussen werk en privé is belangrijk. Bekijk tips voor een betere werk-privébalans.

 

Gepubliceerd op:
 
Meer weten over verzuim? Meld u aan voor één van onze nieuwsbrieven:

Ook interessant voor u:

  • Tips voor een betere werk-privébalans

    Tips voor een goede werk-privébalans

    Nu veel medewerkers thuiswerken, vervaagt de grens tussen werk en privé. Aan de ene kant biedt dat medewerkers veel vrijheid en flexibiliteit, maar het zorgt er ook voor dat ze te lang of minder efficiënt werken. Op de lange termijn kan dit zorgen voor stress, een hoger verzuim of zelfs langdurige uitval.
    Artikel
  • Webinar Ons Verzuimbeleid En Psychisch Verzuim Sazas

    Opname: webinar 'psychisch verzuim, ontwikkelingen en tips'

    Liesbeth Post, HR manager bij Sazas, neemt u mee in de wereld van (psychisch) verzuim. Wat is de visie van Sazas op verzuim en wat is belangrijk in ons eigen verzuimbeleid? Wat is het verschil tussen mentaal en psychisch verzuim, en welke tips heeft zij waar u direct mee aan de slag kan in uw bedrijf?
    Webinar