Wat is re-integratie?

Als uw medewerker arbeidsongeschikt wordt, of ziek is en er langdurig ziekteverzuim dreigt, moet u als werkgever samen met uw medewerker aan de re-integratie werken. Het doel is om uw medewerker zo snel mogelijk (geheel of gedeeltelijk) weer aan het werk te krijgen. Dit heet re-integratie.

Terugkeer naar het werk kan op twee manieren gebeuren:

  • De medewerker gaat weer werken bij de huidige werkgever. Mogelijk in een nieuwe, of aangepaste functie. Dit wordt ook wel eerste spoor genoemd.
  • De medewerker kan niet meer terecht bij de huidige werkgever en krijgt ander ‘passend werk’ bij een andere werkgever. Dit wordt ook wel tweede spoor genoemd.

Gezamenlijke verantwoordelijkheid

U bent samen met uw zieke medewerker verantwoordelijk voor de re-integratie. Een officieel goedgekeurd verzuimbedrijf moet jullie hierbij ondersteunen. Dit kan een arbodienst zijn, maar mag ook een ander gespecialiseerd bedrijf zijn. Zolang er maar een bedrijfsarts bij aangesloten is.

Langer ziek wat nu?

Natuurlijk hoopt u er samen met uw medewerker uit te komen bij arbeidsongeschiktheid. Helaas lukt dat niet altijd. Soms is de situatie ernstiger dan verwacht, of blijken klachten hardnekkiger dan werd aangenomen. In een aantal gevallen is verzuim veel meer en ingrijpender dan een griepje. Wat kunt u doen als iemand langer ziek blijft in de eerste twee ziektejaren?

Hulp en ondersteuning bij re-integratie

Zonder hulp re-integreren slaagt niet altijd. Bij langer durend verzuim wordt een goede begeleiding steeds belangrijker. De eindverantwoordelijkheid voor re-integratie ligt in eerste instantie bij u als werkgever.

We gaan ervan uit dat uw medewerker onder behandeling is bij een arts, specialist of therapeut. Deze behandelaar kijkt vooral met een medische bril naar de klachten en de situatie. Het kan helpen om ook eens te kijken naar een behandeling waarbij de aandacht meer op terugkeer naar het werk ligt: een ander woord daarvoor is: de-medicaliseren. Kort gezegd betekent dit verder kijken dan de klachten en vooral vooruitkijken naar mogelijke andere oplossingen.

Als u bent verzekerd, kunt u uw verzekeraar hiervoor inschakelen. Bij een snelle re-integratie hebben beide partijen voordeel en in veel gevallen wil een verzekeraar hierin ook ondersteunen. Natuurlijk wordt hierbij wel gekeken naar het resultaat. Heeft u een arbodienst? Ook deze kunt u hierbij betrekken om te overleggen over een mogelijke aanpak. Ga om tafel met alle betrokken partijen en vooral ook met uw medewerker zelf, om te praten over een mogelijke aanpak of oplossingen. Samen komt u vaak verder dat u denkt. Dit voorkomt dat verzuim langer duurt dan nodig.

Valkuilen

Een bekende valkuil bij re-integratie is dat uw medewerker van de ene op de andere dag weer volledig gaat werken. Omdat het werk niet langzaam wordt opgebouwd, kan er dan een terugval zijn. Ook kan er, door de langere afwezigheid, onbegrip ontstaan tussen u en uw medewerker. Klachten die niet direct zichtbaar zijn, bijvoorbeeld psychische klachten, kunnen ook voor onbegrip zorgen.

Houd er rekening mee dat het re-integratieproces van een oudere medewerker gemiddeld langer duurt dan van een jongere. Vaak geldt de regel: hoe langer iemand afwezig is in een bedrijf, hoe lastiger de terugkeer is. Daarom is het advies om tijdens de afwezigheid contact te houden met uw medewerker zodat deze verbonden blijft met het bedrijf.

◄ Terug naar overzicht Re-integratie

Niet gevonden wat u zocht? Bel of mail: