Luisteren naar medewerkers is de sleutel tot succes

‘Luisteren naar medewerkers, hen eigen regie geven en oog hebben voor persoonlijke behoeften.’ Dat is volgens Liesbeth Post, HR-manager bij Sazas, zeer belangrijk om medewerkers vitaal en inzetbaar te houden. ‘Ook kan dit werkgevers helpen om zich te onderscheiden in de krappe arbeidsmarkt.’

Sazas staat voor vitale medewerkers in gezonde bedrijven. Daarvoor zorgen we niet alleen bij onze klanten, maar ook binnen onze eigen organisatie. Als HR-manager vervult Liesbeth Post hierin een sleutelrol. Liesbeth werkt sinds 2015 bij Sazas.

Liesbeth_Post_HR-manager_Sazas

Eigen regie en verantwoordelijkheid

‘Speerpunt in ons personeelsbeleid is dat de medewerkers eigen regie en verantwoordelijkheid nemen. We vertellen onze mensen niet hoe ze zaken moeten aanpakken, maar moedigen hen aan om zélf na te denken en keuzes te maken. Zo raken medewerkers meer betrokken bij het bedrijf. Ook helpt dit om hun kwaliteiten zo goed mogelijk te benutten.’, legt Liesbeth uit.

Ontdek wat iedere medewerker nodig heeft 

‘Als werkgever benutten we de vele kwaliteiten van onze mensen op verschillende manieren. Ten eerste is het belangrijk dat je zaken los kunt – en durft – te laten. We proberen goed naar onze medewerkers te luisteren en nemen hen mee in de ontwikkeling van het bedrijf. We leggen dus geen kant-en-klare plannen voor, maar laten hen actief meedenken. Bij Sazas proberen we veranderingen zoveel mogelijk vanuit de organisatie zelf te laten komen, en mensen hierin een stem te geven. De meeste medewerkers waarderen dit en voelen zich hierdoor gehoord.’

Minstens zo belangrijk is om medewerkers te vragen wat zij nodig hebben om hun werk goed en met plezier te blijven doen. Liesbeth vult aan: ‘De tijd dat een werkgever bepaalt wat goed is voor zijn of haar medewerkers, is voorbij. Ook kun je niet alle medewerkers over één kam scheren; iedereen heeft iets anders nodig. Er is dus geen standaard aanpak. Het is belangrijk om met medewerkers één op één in gesprek te gaan én te blijven.’

Duurzame inzetbaarheid

Sazas geeft medewerkers ook de kans om een opleiding of training op maat te volgen, om zo de eigen kennis en vaardigheden te ontwikkelen. Dit houdt mensen beter en langer inzetbaar en zorgt ervoor dat ze kunnen blijven meedraaien op de arbeidsmarkt. ‘Maar ook kleinere zaken kunnen al een verschil maken. Laat medewerkers - binnen de kaders van het bedrijf - zelf bepalen waar en wanneer ze hun werk doen. Op flexibele werkplekken, op kantoor of thuis op een eigen werkplek. Dit zorgt voor een betere balans tussen werk en privé. Kortom: luister naar je medewerkers en heb oog voor hun persoonlijke behoeften. Hierin ligt de sleutel tot succes. Het verbetert de duurzame inzetbaarheid en vormt de basis voor vitale medewerkers en gezonde bedrijven.’

Wendbare medewerkers voor veranderende omstandigheden

‘Een persoonsgerichte aanpak maakt medewerkers ook wendbaarder’, zegt Liesbeth. ‘Wendbare medewerkers kunnen zich makkelijker aanpassen aan veranderende omstandigheden. Heel belangrijk, want er vinden continu veranderingen plaats op maatschappelijk, cultureel en digitaal niveau. Daarnaast veranderen taken en werkzaamheden in bedrijven regelmatig. Ook zie je dat steeds meer mensen van verschillende nationaliteiten en generaties samenwerken. En dan heb ik het nog niet eens over mogelijke veranderingen in het privéleven van medewerkers. Dit alles vraagt wat van mensen.’

Aantrekkelijke werkgevers luisteren naar medewerkers

Luisteren naar medewerkers is van belang. U kiest niet alleen wie er bij u komt werken, de potentiële medewerker kiest zelf ook. En kan ook zelf weer voor vertrek kiezen. ‘Daarom is het belangrijk om je best te doen mensen aan het bedrijf te binden en te zorgen dat je een aantrekkelijke werkgever blijft. Oog hebben voor persoonlijke behoeften, hen voldoende ontwikkelkansen bieden en eigen verantwoordelijkheden geven, dragen hieraan allemaal bij.’

Verder is het belangrijk dat u laat zien wat de sterke punten zijn van (het werken in) uw bedrijf. ‘Als potentiële medewerkers weten waar je bedrijf voor staat en wat het hen te bieden heeft, zullen ze sneller voor je kiezen. Veel bedrijven vinden het lastig te benoemen waarin ze zich precies onderscheiden. Dat is een gemiste kans.’