
Reorganisatie, fusie of overname: een risico voor verzuim
Reorganisatie, fusie en overname: wat is wat?
- Een reorganisatie is het opnieuw indelen van een organisatie. Bijvoorbeeld door afdelingen te splitsen of juist samen te voegen.
- Bij een fusie gaan twee of meerdere organisaties op in één nieuwe organisatie.
- Is er sprake van een overname, dan neemt een organisatie een andere organisatie over. Meestal gaat om een grotere organisatie die een kleinere organisatie overneemt.

Waarom kan een reorganisatie, fusie of overname leiden tot meer verzuim?
Of uw bedrijf nou opnieuw wordt ingedeeld, samengaat met een andere organisatie of er sprake is van een overname; in alle gevallen kan dit zorgen voor spanningen bij uw medewerkers. Deze spanningen komen vaak door onzekerheid. Medewerkers zijn bijvoorbeeld onzeker zijn over hun baan, de functie-inhoud en over wat er verder wel of niet gaat veranderen. Zij kunnen het gevoel hebben niet te weten waar ze aan toe zijn. Goed voorbereiden op de nieuwe situaties gaat daardoor niet. Dit kan leiden tot vermoeidheid door emoties en stress. Iemand kan zoveel stress ervaren dat dit leidt tot fysiek en/of mentaal ongemak. Uiteindelijk kan dit leiden tot een ziekmelding.
Daarnaast kan er bij een reorganisatie, fusie of overname iets anders spelen. Medewerkers die weten dat ze hun baan gaan verliezen, kunnen minder gemotiveerd zijn. Ook dit kan soms leiden tot verzuim.
Een reorganisatie kan ook positieve effecten hebben. Zo kan een reorganisatie leiden tot betere inzetbaarheid, en daarmee tot minder verzuim.
Verzuim voorkomen tijdens een reorganisatie, fusie of overname: 3 tips
Er zijn drie belangrijke maatregelen waarmee u de negatieve effecten zoveel mogelijk kunt beperken. En daarmee ook het verzuim. Dit zijn:
1. Goede communicatie
Het klinkt misschien voor de hand liggend. Toch gaat het nog weleens mis. En dat terwijl goede communicatie bij een reorganisatie, fusie of overname erg belangrijk is. Wat houdt goede communicatie in?
- Leg de reden van de reorganisatie, fusie of overname uit;
- Laat zien welke stappen er worden genomen;
- Beschrijf hoe de nieuwe situatie wordt vormgegeven;
- Deel informatie steeds ruim op tijd;
- Houd uw medewerkers tussentijds op de hoogte;
- Is er volgens u geen nieuws, communiceer dat dan;
- Ga regelmatig in gesprek met uw medewerkers, zodat u weet wat er leeft;
- Geef ruimte voor vragen en neem de tijd om deze zo duidelijk en eerlijk mogelijk te beantwoorden;
- Neem waar dat kan onzekerheden weg;
- Probeer u in te leven in uw medewerkers. Bedenk bijvoorbeeld welke vragen zij zouden kunnen hebben. Vragen die kunnen leven zijn: ‘Verdwijnen er banen?’, ‘Is er sprake van omscholing?’ en ‘Hoe ziet mijn rol er straks uit?’.
Let hiernaast ook (extra) goed op signalen die kunnen wijzen op toekomstig verzuim.
2. Medewerkers bij het proces betrekken
Tijdens een reorganisatie, fusie of overname verandert er in de meeste gevallen veel. Het kan helpen om uw medewerkers te laten meedenken of meebeslissen op bepaalde punten. Bijvoorbeeld over de taken en verantwoordelijkheden van hun nieuwe rol. Zo voelen zij zich gehoord, meer betrokken bij de organisatie en krijgen ze meer duidelijkheid. Waak er wel voor dat u geen dingen belooft die u niet kunt waarmaken.
3. Ondersteuning bieden
Bij reorganisaties, fusie of overname is het belangrijk om medewerkers voor, tijdens en na de reorganisatie ondersteuning te bieden. Bijvoorbeeld door hen te laten deelnemen aan trainingen of workshops over het omgaan met veranderingen. Daarnaast kunt u ook andere vormen van coaching en training aanbieden. Bekijk per medewerker of team wat er nodig is, zodat iedereen de juiste persoonlijke ondersteuning krijgt.
Ook interessant voor u:
-
Verzuim bespreken binnen uw organisatie
Bij verzuim draait het erom hoe medewerkers en u als werkgever omgaan met ziekte. Hier kunnen vooraf afspraken over worden gemaakt en hierin zijn een aantal keuzes. Wat is uw verantwoordelijkheid als werkgever of leidinggevende en hoe maakt u (mogelijk) verzuim bespreekbaar?Kennisbank -
Whitepaper: Werkstress
In de whitepaper 'Werkstress' leest u niet alleen over de oorzaken van stress. We bieden u ook handvatten om stress bij medewerkers te signaleren en verzuim door stress of een burn-out te voorkomen.Whitepaper -
De verschillende soorten en kleuren van verzuim
Wist u dat er verschillende soorten verzuim zijn en dat ze een eigen kleur hebben? Als werkgever kunt u te maken krijgen met wit, grijs, zwart en roze verzuim. We leggen u graag meer uit over de verschillende soorten en kleuren.Kennisbank