Dreigend verzuim door personeelstekort: tips om uitval te beperken

Aantal keer gelezen:
 34989

Het personeelstekort is groot: Nederland telt meer vacatures dan werklozen. En het Centraal Planbureau verwacht dat de grote krapte op de arbeidsmarkt voorlopig blijft. Heeft uw bedrijf ook een tekort aan personeel? Dit kan leiden tot een hogere werkdruk voor uw medewerkers. Hoe zorgt u ervoor dat dit niet tot verzuim leidt?

Personeelstekort in cijfers

Dreigend verzuim door personeelstekort, tips voor werkgevers
Vacaturewebsites staan bomvol met banen en wie over straat loopt ziet overal briefjes met ‘personeel gezocht’. Het tekort aan personeel is sinds 1960 en 1970 niet meer zo groot geweest. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) zijn er voor iedere 133 vacatures maar 100 mensen die een baan zoeken. In veel bedrijfstakken is er een personeelstekort, maar onderzoek van uitzendbureau Randstad laat zien dat in de techniek, ICT, zorg en het onderwijs doorlopend de meeste vacatures openstaan.

Whitepaper Werkstress

Wilt u alle signalen van werkstress bekijken of meer lezen over interventies? Dit vindt u in deze gratis whitepaper.

Hoge werkdruk door personeelstekort

Volgens het CBS zien ondernemers het personeelstekort als de grootste hindernis voor hun bedrijf. Misschien heeft uw organisatie ook te maken met een tekort aan personeel. Uw medewerkers kunnen hierdoor een hoge werkdruk ervaren. Bijvoorbeeld omdat er meer werk is bijgekomen, maar het aantal medewerkers niet is gegroeid. Of omdat er een medewerker is wegegaan en u daar geen vervanger voor kunt vinden.

Maar wanneer is de werkdruk te hoog? De werkdruk is te hoog wanneer de eisen van het werk niet in balans zijn met wat een medewerker aankan. Bijvoorbeeld: een medewerker krijgt het werk langere tijd niet af, omdat hij of zij te veel taken heeft. Of de medewerker kan langere tijd de gewenste kwaliteit niet leveren, omdat er niet genoeg tijd is om de werkzaamheden uit te voeren.

Hoge werkdruk leidt tot verzuim 
  

Als iemand langere tijd een te hoge werkdruk ervaart, kan dit zorgen voor werkstress. Werkstress kan leiden tot psychische of lichamelijke klachten. Hierdoor kan een medewerker verzuimen voor korte tijd, maar ook uitvallen op lange termijn. De beroepsvereniging van bedrijfsartsen (NVAB) waarschuwde eerder deze maand bij BNR voor langdurige uitval door een hoge werkdruk. Dit wilt u als werkgever natuurlijk voorkomen. Ziekte is vervelend voor uw medewerker, verzuim kost u geld en als medewerkers uitvallen heeft u nog minder personeel beschikbaar.

Tips om uitval te beperken

Als uw bedrijf te maken heeft met een personeelstekort, dan kunt u verschillende dingen doen om verzuim hierdoor zoveel mogelijk te voorkomen. Wij geven u drie tips.


Tip 1: werkdruk verlagen

Een hoge werkdruk is meestal de boosdoener als het gaat om werkstress. En ook als u een tekort aan personeel heeft, zijn er manieren om de werkdruk voor uw medewerkers te verlagen:

  • Minder taken
    Zijn alle taken die uw medewerker uitvoert echt nodig? Misschien zijn de werkzaamheden niet (meer) nodig of kan er werk op de lange baan worden geschoven?

  • Meer vrijheid
    Als u uw medewerkers meer vrijheid geeft, zorgt dat ervoor dat zij minder werkdruk ervaren. Denk aan medewerkers zelf laten bepalen wanneer zij pauze nemen, in welke volgorde taken worden uitgevoerd en hoe het werk wordt uitgevoerd.
  • Systemen aanpassen
    Is het mogelijk om systemen aan te passen, waardoor er tijd wordt bespaard? Misschien kunt u investeren in automatisering om uw medewerkers werk uit handen te nemen? Of kan er een werkwijze worden aangepast, waardoor uw medewerkers minder hoeven vast te leggen?

Tip 2: werkstress voorkomen 

De werkdruk verminderen is het meest belangrijk bij het voorkomen van werkstress. Maar als aanvulling daarop zijn er andere dingen die kunnen helpen om werkstress zoveel mogelijk te voorkomen:

  • Taken waarvan uw medewerker energie krijgt
    Weet u van welke taken uw medewerker de meeste energie krijgt? Misschien kunt u (binnen een team) schuiven met taken, zodat medewerkers meer taken krijgen waar zij energie van krijgen?

  • Medewerker steunen
    Voelt uw medewerker zich voldoende gesteund en gewaardeerd? Biedt u bijvoorbeeld een luisterend oor als medewerkers ergens tegenaan lopen? En worden er regelmatig complimenten gegeven? Worden successen binnen uw bedrijf samen gevierd?

  • In gesprek blijven
    Om een hoge werkdruk en werkstress zoveel mogelijk te voorkomen, is het belangrijk dat u weet wat er speelt. Hoe gaat het met medewerkers? Weten uw medewerkers wat er van hen wordt verwacht? Zijn er problemen, onzekerheden of wensen? Ook als u het druk heeft, loont het om hier tijd voor vrij te maken.

Whitepaper: ‘Werkstress door de ogen van een bedrijfsarts en re-integratieadviseur’

Wilt u tips over welke vragen u kunt stellen tijdens een gesprek met uw medewerker? U leest hierover in deze gratis whitepaper.

Whitepaper downloaden


Tip 3: werkstress aanpakken 
   

Heeft u geprobeerd om werkstress te voorkomen, maar heeft u het idee dat uw medewerker toch stress ervaart? Er zijn verschillende dingen die u kunt doen:

  • Signalen herkennen
    Om werkstress aan te pakken, is het belangrijk dat u het herkent. Er zijn signalen waaraan u kunt herkennen dat uw medewerker mogelijk te maken heeft met werkstress. Voorbeelden van signalen zijn: vermoeidheid, minder creatief zijn of regelmatig te laat komen. Vaak begint stress met lichte klachten en kan uitval nog voorkomen worden. 

  • Samen stappen nemen
    Heeft u signalen van werkstress herkent, dan is het belangrijk om hierover in gesprek te gaan met uw medewerker en stappen te ondernemen. Neemt uw medewerker geen pauze, geeft hij of zij moeilijk werk uit handen of is iemand vooral bezig met details? Hieraan kunt u samen iets doen.

  • Interventie
    Een interventie is intensieve begeleiding om te voorkomen dat uw medewerker uitvalt of om terugkeer naar het werk te bevorderen. Een voorbeeld van een interventie is coaching.

  • Goede re-integratie
    Ondanks alle gezamenlijke inspanningen, kan het toch gebeuren dat uw medewerker uitvalt. Als de stress voor langere tijd aanhoudt, is iemand overspannen. Als uw medewerker langer dan zes maanden last heeft van spanningsklachten, dan is er sprake van een burn-out. Hierdoor kan uw medewerker niet werken. Om uw medewerker zo snel mogelijk weer (gedeeltelijk) gezond aan het werk te krijgen, is goede re-integratie belangrijk.


Verzekeren tegen verzuim

Helaas kunt u verzuim niet altijd voorkomen. Wilt u weten of het voor uw bedrijf verstandig is om een verzuimverzekering af te sluiten? U kunt dan contact opnemen met onze klantadviseurs. Zij geven u meer informatie, een advies op maat en adviseren u over de dekking die het beste bij uw bedrijf past. Wilt u eerst weten wat de kosten zijn? Vraag dan direct een gratis offerte aan.
Gepubliceerd op:
 
Meer weten over verzuim? Meld u aan voor één van onze nieuwsbrieven:

Ook interessant voor u:

  • Waarom Vakantie Goed Is Voor Medewerker En Werkgever

    Waarom vakantie goed is voor medewerker én werkgever

    Na een vakantie weer fris en gemotiveerd aan het werk gaan. Herkent u dit? Vakantie lijkt goed te zijn voor iedereen; of u nu op kantoor werkt, in een magazijn of in de buitenlucht. Welke positieve effecten heeft vakantie en hoe kunt u uw medewerkers stimuleren om verlof op te nemen?
    Artikel
  • Hoe beoordelen medewerkers hun werksituatie?

    Hoe beoordelen medewerkers hun werksituatie?

    Hoe trekt u medewerkers aan én behoudt u deze voor uw bedrijf? In deze tijden van krapte op de arbeidsmarkt is dat een belangrijke vraag voor u als werkgever. TNO en CBS voeren elk jaar de Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden (NEA) uit. De antwoorden geven een goed beeld van hoe medewerkers hun werksituatie beoordelen en wat zij belangrijk vinden.
    nieuws