De spelregels voor een ziekmeldingsgesprek

Meestal meldt uw medewerker zich telefonisch ziek. In dit  ziekmeldingsgesprek probeert u een beeld te krijgen van de situatie. Wat mag u wel vragen in het ziekmeldingsgesprek en wat juist niet? U mag niet vragen welke klachten uw medewerker heeft en hoe dit is ontstaan. Wij kunnen ons voorstellen dat dit lastig is. U wil na het eerste gesprek graag weten wat er aan de hand is en welke maatregelen u moet nemen voor uw bedrijf.

Vragen die u wel aan uw medewerker kunt stellen:

  • Welke werkzaamheden kun je niet uitvoeren en welke werkzaamheden (eventueel) nog wel?
  • Wat zijn de gevolgen voor je werk?
  • Wat zijn je lopende afspraken en werkzaamheden?
  • Hoe lang verwacht je dat je ziek bent?
  • Zijn er aanpassingen nodig in je werkzaamheden en begeleiding?

Wat legt u vast in het personeelsdossier?

Er zijn ook regels voor wat u vastlegt in het personeelsdossier. U mag vastleggen:

  • wanneer de medewerker ziek is geworden;
  • welke werkzaamheden wel of niet kunnen worden uitgevoerd;
  • de mate van arbeidsongeschiktheid.

U mag niets vastleggen over:

  • de aard en oorzaak van de ziekte;
  • de omstandigheden rondom de uitval: privé situatie of stress op het werk;
  • behandelingen;
  • medicijngebruik.

Deze gegevens zijn niet strikt noodzakelijk voor de begeleiding en re-integratie van uw zieke medewerker en mogen daarom niet worden verwerkt.

Niet gevonden wat u zocht? Bel of mail: