Hoe kunnen werkgevers werkstress voorkomen of verlagen?

Langdurig ziekteverzuim door werkstress komt veel voor. Onderzoek van CBS en TNO toont aan dat 1,2 miljoen mensen last hebben van burn-outklachten. De totale verzuimkosten door werkstress bedroegen in 2019 meer dan 3 miljard euro. Ook voor uw klant kan verzuim door werkstress veel geld kosten. Om dat te voorkomen hebben we een aantal belangrijke punten op een rijtje gezet.

Ondernemer-met-Ipad-digitaal.png

Risico-Inventarisatie en -Evaluatie (RI&E) en arbobeleid

Uw klant is wettelijk verplicht om een arbobeleid te hebben. De basis voor arbobeleid is een Risico-Inventarisatie en -Evaluatie (RI&E). Een RI&E laat uw klant de risico’s in zijn of haar bedrijf zien en welke verbeteringen mogelijk zijn.  Veel bedrijven hebben aandacht voor gevaarlijke stoffen, lichamelijke belasting en lawaai. Maar uw klant moet als werkgever ook duidelijk maken welke risico’s medewerkers lopen in situaties van een hoge werkdruk, ongewenst gedrag op de werkvloer of slechte onderlinge relaties. Door een inventarisatie te maken van mogelijke oorzaken van werkstress voor uw medewerkers, kan uw klant een bijpassend arbobeleid opstellen.


Aandacht voor werkplezier

Om werkstress te voorkomen, is het belangrijk om de werkdruk te verlagen en plezier op de werkvloer te verhogen. Daarbij kan uw klant acties ondernemen om het werkplezier van de medewerkers te vergroten. Dat hoeft niet altijd heel lastig te zijn. Een nieuwe kans in de loopbaan, wat meer vrijheid in het werk of aandacht voor vitaliteit kan allemaal een positief effect hebben.


Herken de verschillende fases van stress

Ieder mens reageert anders op stress. Passende oplossingen verschillen dan ook van medewerker tot medewerker. Om de juiste beslissingen te nemen moet uw klant herkennen in welke stressfase een medewerker is als het gaat om (werk)stress.

Whitepaper 'Stress op het werk'

Stress is beroepsziekte nummer één, ook onder de medewerkers van uw klanten. Uitval door stress heeft daarom grote financiële gevolgen voor uw klant. In deze whitepaper leest u hoe u uw klanten kunt helpen om stress te herkennen en te voorkomen.

Fase 1. Stress

De eerste fase van stress kent iedereen. Door drukte gaat de bloeddruk omhoog en versnelt de hartslag. De medewerker kan het werk prima doen en in periodes van ontspanning volledig herstellen. Duurt deze fase van werkstress langer, dan kunnen er klachten ontstaan zoals hoofdpijn en slecht slapen.

Fase 2. Langdurige stress

Als stressklachten niet verdwijnen en er is te weinig ruimte voor ontspanning, dan kan dat leiden tot langdurige stress. Veel medewerkers met langdurige stress ervaren geen problemen, en functioneren naar eigen zeggen prima. Langdurige stress kan maanden tot enkele jaren duren zonder dat een medewerker overspannen raakt.

Fase 3. Overspannenheid

Langdurige stress zorgt voor fysieke stressklachten wat ten koste gaat van het werkplezier. Naast de lichamelijke stressklachten nemen in deze fase ook de psychische klachten van overspannenheid toe. De medewerker slaapt niet alleen slecht, maar heeft ook concentratieproblemen en is prikkelbaar.

Fase 4. Burn-out

Als er niets verandert raakt de medewerker geestelijk en lichamelijk uitgeput. De klachten beheersen het dagelijks leven en zorgen dat de medewerker niet goed meer kan werken. Naast angst- en paniekklachten kan de medewerker ook overgevoelig raken voor prikkels.

Blijf in gesprek

Het is belangrijk dat uw klant regelmatig met zijn medewerkers in gesprek is. Hoe gaat het met hen op het werk? Hoe is de situatie thuis? Weet iedere medewerker wat er verwacht wordt of zijn er verbeteringen nodig? Voor een goed gesprek is een veilige sfeer nodig, waarin medewerkers durven praten. Is dat niet het geval dan kan hulp van buitenaf helpen.

Ondersteuning van de bedrijfsarts

Uw klant is wettelijk verplicht om medewerkers te laten weten dat de bedrijfsarts een (gratis) spreekuur heeft. De medewerker kan zelf een afspraak maken. Het doel van een gesprek met de bedrijfsarts is om problemen vroeg te herkennen en klachten te voorkomen. De bedrijfsarts heeft een beroepsgeheim en mag niet met werkgevers, huisartsen of specialisten over klachten van medewerkers spreken. Dat mag alleen met toestemming van de medewerker zelf.

Voor elke stressfase zijn passende acties. De meeste acties kunnen al gebeuren voordat een medewerker zich ziek meldt. Denk aan hulp bij geldproblemen, ondersteuning bij een probleem op het werk of begeleiding om beter te slapen. De bedrijfsarts bepaalt welke acties het beste zijn voor de medewerker.

Als uw medewerker al ziek is en de klachten maken het werk onmogelijk, dan zijn andere maatregelen noodzakelijk. U kunt dan denken aan taakaanpassingen, een andere functie of een baan bij een ander bedrijf. Ook hierbij bepaalt de bedrijfsarts of de acties passen bij de zieke medewerker.

Sazas ondersteunt accountants

Als accountant weet u dat aandacht voor werkstress belangrijk is. Sazas is daarbij graag uw ondersteunende verzuimexpert. Sinds 1993 nemen wij met succes bedrijven zorg uit handen bij ziekte en verzuim, op een persoonlijke manier. Samen met u en uw klanten houden we grip op het gehele verzuimproces, zodat uw klant kan blijven ondernemen.


Ook interessant voor u:

  • Verzuim bespreken binnen uw organisatie

    Tips voor het bespreken van verzuim binnen organisaties

    Bij verzuim draait het erom hoe medewerkers en de werkgevers of leidinggevenden omgaan met ziekte. Hier kunnen vooraf afspraken over worden gemaakt en hierin zijn een aantal keuzes. Wat is de verantwoordelijkheid van de werkgever of leidinggevende en hoe wordt (mogelijk) verzuim bespreekbaar?
    Artikel
  • medewerkers met schulden

    5 tips om medewerkers met geldzorgen te helpen

    Medewerkers met geldzorgen kunnen een risico zijn voor een bedrijf. Lees hier belangrijke tips over medewerkers met financiële problemen waar u als accountant uw klant mee kunt helpen.
    artikel
  • Klantverhaal Wim Van Den Eertwegh 'Goede Sfeer Is Heel Belangrijk'

    Wim van den Eertwegh hecht veel waarde aan goede werksfeer

    Als de Maas in de zomer van 2021 buiten zijn oevers treedt, krijgt Maatschap van den Eertwegh in het Limburgse Kessel te maken met een ramp. Ondernemer Wim van den Eertwegh (62) blijft hoopvol: ‘Het valt een keer op z’n plek.’ Ondertussen gaat het werk op het bedrijf door en dat gebeurt in een goede sfeer.
    artikel