In gesprek over verzuim

Vindt u het lastig in gesprek te gaan over verzuim?

Als uw medewerker zich regelmatig ziek meldt, wordt dit frequent verzuim genoemd. Veel werkgevers vinden het lastig om hierover in gesprek te gaan. Heeft u hier moeite mee? Toch kan dit helpen het verzuim mogelijk te verminderen. Als uw medewerker zich drie keer of vaker per jaar ziek meldt, is het verstandig om een frequent verzuimgesprek te voeren. In dit gesprek zoekt u samen naar mogelijkheden om het verzuim te verminderen.

Bekijk en download een formulier voor het voeren van een verzuimgesprek onderaan deze pagina.

Tips voor een frequent verzuimgesprek

Veel werkgevers vinden het lastig om een verzuimgesprek te voeren en gaan het daarom uit de weg. Dat is zonde, want zo’n gesprek kan voor u én uw medewerker juist heel waardevol zijn en meer verzuim voorkomen. Bovendien helpt het om meer begrip voor elkaar te hebben. Zorg wel dat u zo'n gesprek goed voorbereidt. Bijvoorbeeld aan de hand van de volgende aandachtspunten:

  • Zorg dat u alle gegevens over het verzuim bij de hand heeft. Dit voorkomt onnodige discussies.
  • Geef duidelijk aan wat de aanleiding en het doel van het gesprek is.
  • Stip ook het belang van het gesprek aan: het is bijvoorbeeld vervelend voor de afdeling waar de medewerker onderdeel van is. Vaak realiseert uw medewerker zich dit ook wel.
  • Vraag uw medewerker wat hij of zij kan doen om nieuw verzuim te voorkomen. Kom dus niet meteen zelf met oplossingen.
  • Vraag daarna of u iets voor hem of haar kunt doen om nieuw verzuim te voorkomen.
  • Accepteer de persoonlijke keuzes van uw medewerker en oordeel niet over privézaken.
  • Zorg voor een open gesprek en rondt het positief af.

Onderaan deze pagina vindt u een formulier dat u kunt gebruiken voor het voeren van verzuimgesprek.

◄ Terug naar overzicht Verzuim verlagen voorkomen
Niet gevonden wat u zocht? Bel of mail: