Amplitie

Heeft u als werkgever wel eens gehoord van amplitie? Amplitie is een term uit de organisatiepsychologie en legt de nadruk op wat goed gaat, in plaats op wat allemaal beter kan. De juiste toepassing van amplitie zorgt voor vitale en positief ingestelde medewerkers die hun talenten goed kunnen benutten. Wat houdt amplitie precies in en hoe kunt u dit toepassen binnen uw bedrijf? We leggen het voor u uit.


Wat is amplitie?

Amplitie richt zich op het versterken van medewerkers. De positieve eigenschappen van medewerkers worden benadrukt en er wordt vooral gekeken naar wat goed gaat. Naast het benadrukken van positiviteit, gaat het bij amplitie om alle medewerkers samen, in plaats van individueel. Amplitie geeft ruimte voor persoonlijke groei en kan werkstress verminderen.

Amplitie-Sazas-Verzuimspecialist

Wat is het voordeel van amplitie?

Amplitie is waardevol voor uw organisatie, omdat het de betrokkenheid van uw medewerkers kan vergroten. Ook kan het bijdragen aan een positieve werkbeleving. Hierdoor verhoogt u de vitaliteit op de werkvloer. Vitaliteit gaat om de energie, kracht en weerbaarheid van medewerkers. Dit brengt onder andere de volgende drie voordelen met zich mee:


1. U kunt verzuim voorkomen

Wanneer uw werknemers vitaal en betrokken zijn, melden zij zich minder snel ziek. Ook zullen zij minder last hebben van stress. Hiermee kunt u verzuim voorkomen.


2. Het bespaart u tijd en geld

Een zieke medewerker kost u als werkgever tot wel € 405,- per dag (bron: MKB Servicedesk 2023). Omdat vitale medewerkers per jaar minder dagen verzuimen, bespaart u veel geld wanneer uw medewerkers vitaal zijn. Ook neemt (langdurig) verzuim en de bijbehorende re-integratie veel van uw tijd in beslag. Vitale medewerkers besparen u dus ook de tijd die daarbij komt kijken.


3. Het draagt bij aan een positief imago

Medewerkers die met plezier aan het werk gaan, zullen dit ook uitstralen richting hun omgeving. Zij zullen deze positiviteit bijvoorbeeld laten blijken via hun social media kanalen. Deze positieve medewerkers zijn het visitekaartje van uw bedrijf. Dit draagt bij aan het imago van uw bedrijf; u zult worden gezien als een aantrekkelijke werkgever.

Whitepaper 'Werkstress'

In de whitepaper 'Werkstress' leest u niet alleen over de oorzaken van stress. We bieden u ook handvatten om stress bij medewerkers te signaleren en verzuim door stress of een burn-out te voorkomen.

Curatie, preventie en amplitie

Veel werkgevers kiezen voor een preventieve (voorkomen) of curatieve (herstellen) aanpak. Het voeren van gesprekken met een medewerker die last heeft van burn-outklachten is een voorbeeld van een preventieve aanpak. Stelt u een plan op om uw medewerker met een burn-out te laten terugkeren naar de werkvloer, dan is dit een voorbeeld van een curatieve aanpak. De nadruk ligt bij de preventieve en curatieve aanpak op medewerkers die tot de risicogroep behoren.

Amplitie werkt anders dan curatie en preventie. Amplitie is een strategie gericht op álle medewerkers, dus niet alleen op medewerkers die een probleem hebben. Het is een manier om de hele organisatie positief te beïnvloeden.

Voorbeeld van amplitie: een ontwikkelingsgesprek

Hoe zien we amplitie, curatie en preventie terug in de praktijk? Dat is te zien aan de gesprekken tussen u als werkgever en uw medewerkers. Werkt u als werkgever vanuit amplitie, dan voert u bijvoorbeeld geen functioneringsgesprekken maar ontwikkelingsgesprekken. Een functioneringsgesprek is vaak gericht op het verbeteren van de negatieve eigenschappen van uw medewerker. Bij een ontwikkelingsgesprek ligt de nadruk juist op de positieve kwaliteiten van een medewerker. Wat gaat er goed? En hoe zorgen jullie er samen voor dat deze medewerker zich goed kan blijven ontwikkelen?

Amplitie toepassen in uw organisatie

Er zijn verschillende manieren waarop u als werkgever amplitie kunt toepassen binnen uw organisatie: amplitie op basis van cognitie, gedrag en motivatie.

Cognitie

Cognitie gaat over het denkproces van uw medewerker. Als we het hebben over amplitie op basis van cognitie, dan bedoelen we de manieren waarop u als werkgever nieuwe inzichten meegeeft aan uw medewerkers. Bijvoorbeeld door het stimuleren van een positieve werkhouding. Zo kunt u aangeven dat het belangrijk is om stil te staan bij wat allemaal goed gaat. Ook kunt u uw medewerkers stimuleren om onder werktijd dingen te doen waarvan zij energie krijgen, zoals een uurtje sporten tussen de middag.

Gedrag

Het creëren van een fijne sfeer op het werk en het vieren van successen zijn voorbeelden van amplitie op basis van gedrag. Met een fijne sfeer wordt bedoeld dat iedereen zich vrij voelt om te groeien en zijn of haar mening te uiten.

Motivatie

Als werkgever kunt u samen met uw medewerker kijken welke groeimogelijkheden er zijn. U kunt uw medewerker motiveren om de stappen te zetten die bij deze groei horen. Dit is een voorbeeld van amplitie op basis van motivatie.


Ook interessant voor u:

  • Webinar Ons Verzuimbeleid En Psychisch Verzuim Sazas

    Webinar 'psychisch verzuim, ontwikkelingen en tips'

    Liesbeth Post, HR manager bij Sazas, neemt u mee in de wereld van (psychisch) verzuim. Wat is de visie van Sazas op verzuim en wat is belangrijk in ons eigen verzuimbeleid? Wat is het verschil tussen mentaal en psychisch verzuim, en welke tips heeft zij waar u direct mee aan de slag kan in uw bedrijf?
    Webinar
  • vrolijke medewerker op kantoor achter een bureau

    6 tips voor meer werkgeluk

    Wij geven u 6 tips om het werkgeluk van uw medewerkers te behouden en zelfs vergroten. Dit gaat onder meer over zinvol werk en het vinden van genoeg uitdaging.
    Kennisbank