Zo stimuleert u de vitaliteit van uw medewerkers op de werkvloer
Vitaliteit verhogen onder uw medewerkers
Als werkgever heeft u verschillende mogelijkheden om uw medewerkers te motiveren om aan hun vitaliteit te werken. Zorg er bijvoorbeeld voor dat uw medewerkers meer bewegen op het werk en onderweg van en naar het werk. Ook kunt u hen bewust maken van beweging in hun vrije tijd. Wij geven u vier voorbeelden:
1. Vitaliteit op de werkvloer
U kunt vitaliteit op het werk stimuleren door gezonde tussendoortjes of een gezonde lunch aan te bieden. Ook is het nuttig om traplopen of staand vergaderen te stimuleren.2. Onderweg naar het werk
U kunt waardebonnen waarmee uw medewerkers een cadeau kunnen wisselen als zij met de fiets op lopend naar het werk komen. U kunt ook een kilometervergoeding aanbieden aan medewerkers die per fiets komen.3. In contact blijven tijdens thuiswerken
Nu veel mensen hebben gekozen voor thuiswerken, kan het lastig zijn om zicht te houden op de vitaliteit van deze medewerkers. Plan daarom regelmatig een online koffiemomentje met hen in en vraag hoe het met deze medewerkers gaat. Dit soort momentjes kunt u ook wandelend houden, in de frisse buitenlucht. Zo moedigt u de fysieke vitaliteit aan op een makkelijke manier.4. In de vrije tijd
Heeft u het gevoel dat medewerkers buiten werktijd ongezond leven? En denkt u dat dit een negatieve invloed heeft op hun vitaliteit en productiviteit? Ga hierover dan een gesprek aan. Vraag of u kunt helpen om de situatie te verbeteren.In gesprek over vitaliteit
Een gesprek over vitaliteit kan helpen om ziekteverzuim te voorkomen. Maar hoe pakt u dat aan? We geven u vijf tips:
1. Het gesprek goed voorbereiden
Zorg dat u het doel van het gesprek vooraf goed voor ogen heeft. U wilt dat uw medewerker zich vitaler voelt en eventueel verzuim voorkomen. Kondig het gesprek en de reden van het gesprek duidelijk aan bij uw medewerker. Zorg voor een rustige ruimte waar u samen ongestoord kunt praten. Neem voldoende tijd voor het gesprek, zodat er ruimte is om dieper op zaken in te gaan.2. Het gesprek goed beginnen
Leg aan het begin van het gesprek rustig uit waarom u bij elkaar zit en wat het doel van het gesprek is. Een goed begin is het halve werk. Stel de medewerker op zijn of haar gemak. Zorg voor een open sfeer en val de medewerker niet aan. Dan loopt u namelijk het risico dat het gesprek ontspoort; dit leidt niet tot de gewenste oplossing. Zeg wat u ziet en wat u opvalt in het gedrag van uw medewerker. Wat geeft u de indruk dat zijn of haar vitaliteit kan worden verbeterd?
3. De medewerker uitnodigen om eigen gesprekspunten in te brengen
Natuurlijk zijn u zaken opgevallen die u in dit gesprek naar voren wil brengen. Maar het is ook belangrijk dat uw medewerker de ruimte krijgt om zelf punten te bespreken. Zo komt u samen tot de kern van het probleem. Misschien ervaart uw medewerker problemen met een leidinggevende, met werkdruk, of is er sprake van levensloopstress. Ook kan het zijn dat uw medewerker zich niet vitaal voelt tijdens het werken. Door te luisteren naar het verhaal van uw medewerker komt informatie boven tafel die nodig kan zijn voor een passende oplossing.4. Goed doorvragen
Stel gerichte vragen en probeer niet te snel te begrijpen wat de ander bedoelt. Kijk altijd of de ander de vraag of boodschap goed heeft begrepen en stel vragen om dieper op de situatie in te gaan. Probeer hierbij buiten de medische hoek te blijven. Als werkgever mag u namelijk wettelijk gezien geen medische vragen stellen. Stel juist open vragen; zo nodigt u de medewerker uit om meer te vertellen. Een open vraag begint met ‘wie’, ‘wat’, ‘wanneer’, of ‘hoe’.
Bijvoorbeeld: 'Je geeft aan te veel druk te ervaren door je werk. Hoe komt dat?'
Op het antwoord van uw medewerker kunt u de stap maken naar een mogelijke oplossing. Een goede vervolgvraag is bijvoorbeeld: 'Wat zou je helpen om minder druk te ervaren?'
5. Het gesprek afronden en vervolgafspraken maken
Rond het gesprek op een positieve manier af. Geef een samenvatting van het gesprek en de gemaakte afspraken. Dit is belangrijk, want zo kunt u na het gesprek in de gaten houden hoe het loopt. Maak deze afspraken concreet en leg deze vast. Bijvoorbeeld: ‘Over twee maanden heb je uitgezocht welke opleiding je zou willen doen.’Kom ook regelmatig terug op de gemaakte afspraken. U kunt bijvoorbeeld afspreken dat vitaliteit een vast onderdeel wordt van een periodiek gesprek: vraag aan uw medewerker hoe het gaat, welke actiepunten zijn opgepakt en waarbij hij of zij nog ondersteuning nodig heeft.
Ook interessant voor u:
-
Kan een kantoorhond verzuim voorkomen?
Een kantoorhond heeft is van meerwaarde op de werkvloer. Het extra werkgeluk door deze vriendelijke viervoeter zorgt voor minder verzuim.Kennisbank -
Hoe kunt u als werkgever omgaan met werkstress om verzuim te voorkomen?
Stress is beroepsziekte nummer één in Nederland. Hoe gaat u hier als werkgever mee om? In dit artikel geven we u informatie en tips.Kennisbank -
Psychische overbelasting van thuiswerkers verhoogt risico op verzuim
Arbodiensten waarschuwen voor psychische overbelasting bij thuiswerkers. Het kan namelijk zorgen voor spanningen thuis. Hoe kunt u de signalen van psychische overbelasting herkennen bij uw medewerkers?Kennisbank