Contact met uw zieke medewerker

Het is niet altijd mogelijk dat uw zieke medewerker weer snel aan het werk gaat. Door het uitvoeren van de verplichte acties vanuit de Wet verbetering poortwachter zijn er vaste momenten waarop u of uw arbodienst contact heeft met uw medewerker.

Voor uw zieke medewerker is de drempel tot terugkeer naar het werk lager als er aansluiting blijft met de werkvloer. Communicatie is hét sleutelwoord; blijf dus in contact met uw zieke medewerker. Vraag de medewerker bijvoorbeeld om langs te komen om een kopje koffie te drinken met collega’s. Praten over de situatie en steun van collega's is belangrijk voor de zieke.

Contact zieke medewerker.png

Contactmomenten tijdens verzuim

Er zijn verschillende contactmomenten met uw medewerker mogelijk. Dit hangt af van de situatie en de duur van het verzuim. Het gaat niet alleen om gesprekken met een duidelijk doel, maar ook om uw medewerker betrokken te houden bij uw bedrijf. En andersom.

Ziekmeldingsgesprek

Het voeren van een goed ziekmeldingsgesprek kan lastig zijn, want wat vraagt u wel, wat niet en wat spreekt u af? Hier vindt u enkele praktische tips.

Re-integratiegesprek

Om terugkeer naar het werk (re-integratie) te bevorderen, voert u tijdens het verzuim regelmatig re-integratiegesprekken met uw zieke medewerker. U kunt ook preventief een verzuimgesprek voeren met een medewerker zich vaak ziek meldt, of als u signalen van dreigend verzuim herkent.

Hoe houdt u contact?

Uw medewerker wil zo snel mogelijk weer aan het werk. Dat wilt u ook graag. Door goed contact - via een mail, een belletje, een kaartje of een kop koffie op het werk - zorgt u ervoor dat uw medewerker betrokken blijft bij uw bedrijf en collega's. Enkele praktische tips leest u hier.


Wat betekent dit voor uw bedrijf?

Door contact te houden tijdens het verzuim, blijft u betrokken bij uw medewerker. En andersom. Dit verlaagt voor uw medewerker de drempel tot terugkeer naar het werk.

Op die manier ziet u ook sneller of er mogelijkheden zijn om het werk (gedeeltelijk) te hervatten. Dit kan van het eigen werk zijn, maar eventueel ook met aangepaste werkzaamheden.

Als u actief in contact blijft met uw medewerker, kan dit – afhankelijk van de situatie - helpen om de duur van het verzuim beperkt te houden. Dit scheelt ook in de verzuimkosten.

Sazas-kantoor-kim.png
Niet gevonden wat u zocht? Bel of mail: