Het ziekmeldingsgesprek

Het eerste contact bij ziekte, is de ziekmelding door uw medewerker. Het is verstandig om binnen uw bedrijf duidelijke regels op te stellen over hoe uw medewerkers zich ziek moeten melden. Dit kan met een verzuimprotocol.

In het ziekmeldingsgesprek mag u niet vragen naar de oorzaak van de ziekte of medische situatie. Wel kunt u bespreken wat de mogelijkheden zijn qua werkzaamheden. Iemand met rugklachten kan misschien wel enkele uren per dag de post sorteren of de administratie doen.

Het ziekmeldingsgesprek is de eerste mogelijkheid om samen afspraken te maken over - gedeeltelijk - terugkeren op de werkvloer. Hiermee helpt u uw medewerker ook om snel en op een goede manier weer aan de slag te gaan. Voor u scheelt dit ook in de kosten.

Tips voor een effectief ziekmeldingsgesprek

  1. Neem uw medewerker en de klacht altijd serieus.
  2. Vraag wat hij/zij nog wel kan (als dit aan de orde is): ’Welke werkzaamheden kun je wel oppakken?’, ‘Zijn daar aanpassingen voor nodig?’ Of: ’Zijn er andere werkzaamheden die je kunt doen?’
  3. Vraag of er werkzaamheden overgenomen moeten worden: ’Wat zou je vandaag gedaan hebben?’
  4. Vraag wanneer uw medewerker denkt terug te komen: ’Hoe schat je jouw herstelproces in?’ Of: ’Wat doe je nu al om weer naar het werk te komen?’
  5. Maak duidelijke afspraken over het volgende contact. Neem daarin de eerste stap. Een slim moment is bijvoorbeeld direct na een bezoek aan de huisarts of bedrijfsarts. Zorg ervoor dat de tijd tussen het contact niet te lang is: 'Wanneer hebben we weer contact?' Of: 'Dan bel ik jou woensdag om 10.00 uur?’
  6. Sluit het gesprek positief af en wens uw medewerker beterschap. Blijf tijdens de ziekteperiode en het proces van genezing regelmatig in contact met uw zieke medewerker.
Als uw medewerker zich met regelmaat ziek meldt, of als u tekenen van dreigend verzuim herkent, kunt u uit voorzorg een verzuimgesprek voeren.

Het is verstandig om gelijk een re-integratiedossier bij te houden met daarin de acties die u en uw medewerker ondernemen om weer aan het werk te gaan. Het UWV eist namelijk een volledig re-integratiedossier als uw medewerker na 2 jaar ziekte een uitkering nodig heeft. Wanneer het UWV na 2 jaar oordeelt dat de re-integratie niet juist is vastgelegd of onderbouwd, wordt aan de werkgever een loonsanctie opgelegd.

De privacy van uw medewerker

Het is belangrijk om tijdens een ziekmeldingsgesprek rekening te houden met de privacy van uw medewerker. Zo mag u niet ingaan op de medische situatie van uw medewerker. Maar hoe pakt u dat slim aan? Hier leest u er meer over.

Niet gevonden wat u zocht? Bel of mail: