Verzuimgesprek: in gesprek over verzuim

Als uw medewerker zich regelmatig ziek meldt, is het goed om als werkgever hierover met uw medewerker in gesprek te gaan. Is uw medewerker regelmatig ziek, dan kunt u spreken van frequent (regelmatig) verzuim. De betekenis van ‘frequent’ kan voor ieder bedrijf verschillen. Sommige bedrijven vinden bijvoorbeeld drie keer verzuim per jaar frequent, andere bedrijven vijf keer. Een gesprek over verzuim noemen we een verzuimgesprek. In een verzuimgesprek zoekt u samen naar mogelijkheden voor het verminderen van ziekteverzuim. Voor het voeren van een verzuimgesprek met een medewerker bieden we onderaan dit artikel een handig formulier. Met dit formulier kunt u bijvoorbeeld de gemaakte afspraken altijd op dezelfde logische manier vastleggen.

Verzuimgesprek - in gesprek over verzuim, tips van Sazas

Wat is een verzuimgesprek?

Een verzuimgesprek is een gesprek tussen werkgever en medewerker over afwezigheid door ziekte. Het voeren van verzuimgesprekken is meestal onderdeel van het aanwezigheidsbeleid of het verzuimbeleid van een organisatie.

Naast afwezigheid door ziekte, kan een verzuimgesprek ook over rouw gaan, of juist over het voorkomen van afwezigheid (preventief). En hoewel een verzuimgesprek vaak door de werkgever wordt gestart, kan natuurlijk ook de medewerker een verzuimgesprek beginnen.

Gratis voorbeeld verzuimprotocol

Het voeren van een verzuimgesprek kan onderdeel zijn van het verzuimprotocol. In dat protocol staat wat de regels bij verzuim zijn. Wij hebben een gratis voorbeeld van een verzuimprotocol gemaakt. U kunt dat voorbeeld gebruiken voor het opstellen van een verzuimprotocol voor uw bedrijf.

Wanneer een verzuimgesprek?

Meestal zijn er duidelijke redenen voor ziekteverzuim. Een griep of een andere veelvoorkomende, onschuldige ziekte: het kan iedereen overkomen. Toch is het voeren van een verzuimgesprek verstandig als een medewerker regelmatig uitvalt. Hiermee kunt u onderzoeken of en hoe het verzuim kan worden voorkomen en verminderd, maar kunt u uw medewerkers ook bewust maken van de gevolgen van verzuim. Wanneer kunt u een verzuimgesprek voeren:

  • Indien mogelijk direct tijdens de ziekmelding;
  • Bij langdurig verzuim: elke zes weken tijdens de herstelperiode;
  • Als de medewerker weer aan het werk gaat.

Voordelen van verzuimgesprekken

Het voeren van een verzuimgesprek kan veel opleveren, zowel voor de werkgever als de medewerker. Met een goed verzuimgesprek:

  • Komen achterliggende problemen, als die er zijn, in beeld;
  • Zorgt u voor een snellere re-integratie van uw medewerker;
  • Kunt u verkeerde ziekmeldingen voorkomen;
  • Kunt u verzuim in de toekomst voorkomen of verminderen;
  • Houden u en uw medewerker elkaar op de hoogte.

Is een verzuimgesprek verplicht?

Het voeren van een verzuimgesprek is niet wettelijk verplicht. Wel kunt u het voeren van verzuimgesprekken opnemen in uw verzuimbeleid; dit beleid opstellen is wel verplicht.

 

Wat mag u wel en niet vragen in een verzuimgesprek?

In een verzuimgesprek mag u als werkgever alleen de noodzakelijke dingen vragen aan uw medewerker. Voorbeelden hiervan zijn het telefoonnummer en adres waarop een medewerker te bereiken is.

Wettelijk mag u als werkgever niet vragen wat de oorzaak van de ziekte van uw medewerker is en welke klachten diegene heeft. Dit heeft te maken met het recht op privacy. U mag uw medewerker wél vragen stellen die nodig zijn om te bepalen of en hoe het werk kan doorgaan. Bijvoorbeeld wanneer uw medewerker het werk weer denkt te kunnen oppakken en of er werkzaamheden zijn die moeten worden overgedragen. 

Tijdens het verzuimgesprek kunt u verder navraag doen, maar altijd zonder de medische oorzaak van het verzuim te bespreken. Lees hier meer over de privacy voor gesprekken met zieke medewerkers (privacywet).

Tips voor het voeren van een verzuimgesprek

Verzuimgesprekken zijn zowel voor u als uw medewerkers heel waardevol. Ze dragen bij aan meer begrip voor elkaars situatie. Om u hierbij te helpen geven wij een aantal tips voor het voeren van verzuimgesprekken:

  • Zorg dat u alle feiten en gegevens over het verzuim bij de hand heeft;
  • Geef duidelijk aan waarom u het gesprek begint en wat het doel van het gesprek is;
  • Vraag uw medewerker wat diegene kan doen om nieuw verzuim te voorkomen;
  • Probeer niet meteen zelf met oplossingen te komen, maar geef uw medewerker de ruimte en laat af en toe een stilte vallen;
  • Vraag daarna of u iets voor uw medewerker kunt doen om verzuim in de toekomst te voorkomen;
  • Probeer door te vragen totdat alle antwoorden duidelijk zijn;
  • Accepteer de persoonlijke keuzes van uw medewerker en oordeel niet over privézaken, bijvoorbeeld als de medewerker ook mantelzorg verleent;
  • Zorg voor een open gesprek waarin u begrip toont en open vragen stelt;
  • Rond het gesprek positief af en vat het samen. Doe dit ook tussendoor.

Voorbeeldformulier verzuimgesprek

Om het u gemakkelijk te maken hebben wij een voorbeeldformulier voor het voeren van een verzuimgesprek gemaakt. U kunt dit formulier voor uw eigen organisatie gebruiken.

Verzuim binnen uw bedrijf voorkomen en verminderen?

Wist u dat de kosten van een zieke medewerker kunnen oplopen tot gemiddeld € 405,- per dag (MKB Servicedesk, 2023)? Als uw medewerker ziek wordt, bent u als werkgever verplicht om het loon door te betalen en krijgt u te maken met andere kosten. Bent u goed verzekerd? Met een verzuimverzekering van Sazas beschermt u uzelf tegen de financiële risico’s van verzuim. Bij ons regelt u alles in één keer: loondoorbetaling, verzuimbegeleiding én re-integratie.

Met slechts drie gegevens berekent u makkelijk en snel online uw premie voor een verzuimverzekering. Dit kan 24 uur per dag, het hele jaar door.

Offerte aanvragen


Ook interessant voor u:

  • Psychosociale Arbeidsbelasting (PSA), hoe stelt u die op? Bekijk het PSA-beleid van Sazas

    Psychosociale Arbeidsbelasting (PSA): stappenplan voor een beleid

    Psychosociale arbeidsbelasting (PSA) tegengaan, hoe doet u dat? Een goed PSA-beleid kan hierbij helpen. Als verzuimspecialist helpen wij u daar graag bij. In ons stappenplan leest u stap voor stap de onderdelen van dit beleid en hoe u dit beleid zelf kunt opstellen.
    whitepaper
  • Werkstress

    Whitepaper: Werkstress

    In de whitepaper 'Werkstress' leest u niet alleen over de oorzaken van stress. We bieden u ook handvatten om stress bij medewerkers te signaleren en verzuim door stress of een burn-out te voorkomen.
    Whitepaper
  • Webinar Ons Verzuimbeleid En Psychisch Verzuim Sazas

    Webinar 'psychisch verzuim, ontwikkelingen en tips'

    Liesbeth Post, HR manager bij Sazas, neemt u mee in de wereld van (psychisch) verzuim. Wat is de visie van Sazas op verzuim en wat is belangrijk in ons eigen verzuimbeleid? Wat is het verschil tussen mentaal en psychisch verzuim, en welke tips heeft zij waar u direct mee aan de slag kan in uw bedrijf?
    Webinar