Wat is arbeidsproductiviteit en hoe wordt deze verhoogd?

Als werkgever wilt u uw bedrijf natuurlijk op een slimme manier inrichten. Dit betekent dat uw medewerkers goed hun werk kunnen doen en de juiste bedrijfsresultaten worden behaald. Zo zorgt u als werkgever dat uw hele bedrijf draaiende blijft. Belangrijk hierin is de arbeidsproductiviteit. In dit artikel leggen we uit wat met arbeidsproductiviteit wordt bedoeld. Ook gaan we in op hoe u de arbeidsproductiviteit in uw bedrijf kunt berekenen en wat u kunt doen om dit te verhogen.

Sazas personeel whiteboard

Wat wordt bedoeld met arbeidsproductiviteit?

Met arbeidsproductiviteit bedoelen we de hoeveelheid werk van één medewerker in een bepaalde periode. Dit kunnen jaren zijn, maar bijvoorbeeld ook maanden, dagen, of uren. U kunt de arbeidsproductiviteit per medewerker meten. Op deze manier weet u hoe productief een medewerker is. Een hoge arbeidsproductiviteit in uw bedrijf is dan ook gunstig: voor het maken van een product zijn minder (personeels)kosten nodig, zodat u meer geld kunt investeren in uw bedrijf.

Hoe meet u arbeidsproductiviteit?

De arbeidsproductiviteit in uw bedrijf kunt u meten door de productie per periode (jaren, maanden, uren of dagen) te delen door het aantal medewerkers. De uitkomst van deze rekensom geeft de gemiddelde productie van uw medewerkers aan.

Arbeidsproductiviteit berekenen: een voorbeeld

Stel, uw bedrijf produceert 40.000 producten in een jaar. Bij uw bedrijf werken 250 medewerkers. Wanneer u de arbeidsproductiviteit over een jaar berekent, wordt de som als volgt: 40.000 / 250 = 160. Dit komt erop neer dat één medewerker gemiddeld 160 producten per jaar produceert. Dit kunnen ‘echte’ producten zijn (bijvoorbeeld stoelen), maar ook figuurlijke producten (bijvoorbeeld het schrijven van rapportages) die uw bedrijf geld opleveren.

Whitepaper: Bewegen tijdens het werk

Wist u dat Nederlanders kampioen zitten zijn? Nederlanders zitten gemiddeld 10 uur per dag. Hoe kunt u medewerkers motiveren om meer te bewegen tijdens het werk? In de whitepaper 'Bewegen tijdens het werk' leest u er meer over en geven we tips.

Wat beïnvloedt de productiviteit?

Er zijn verschillende zaken die de arbeidsproductiviteit beïnvloeden. We noemen drie voorbeelden:

  • De werkomgeving is belangrijk om te zorgen dat uw medewerker het werk goed kan uitvoeren. Zo is het fijn als de sfeer op het werk goed is;
  • Ook belangrijk is de juiste temperatuur op de werkplek en een goede luchtkwaliteit;
  • Daarnaast beïnvloeden de geestelijke en lichamelijke gezondheid van een medewerker ook de productiviteit. Verzuim of re-integratie zorgen ervoor dat de productiviteit (tijdelijk) daalt. Medewerkers die goed in hun vel zitten kunnen de productiviteit juist doen verhogen.


Hoe verhoogt u de productiviteit?

Hoe kunt u als werkgever de productiviteit in uw bedrijf verhogen? We doorlopen vijf verschillende manieren om de productiviteit te verhogen:


1. Technologische ontwikkelingen

Door te investeren in technologische ontwikkelingen voor uw bedrijf kan de arbeidsproductiviteit toenemen. Bijvoorbeeld door machines te kopen die uw medewerkers beter ondersteunen in hun werkzaamheden. Daarnaast kunt u denken aan het automatiseren van werk door het gebruik van (nieuwe) software.


2. Scholing van uw medewerkers

Het is belangrijk voor uw medewerkers om zich te blijven ontwikkelen. Dit komt hun werkplezier ten goede, en daarmee ook de arbeidsproductiviteit. Geef uw medewerkers dan ook de mogelijkheid om zich bij te laten scholen en op de hoogte te blijven van de gebeurtenissen binnen het vakgebied.


3. Waardeer en motiveer

Iedereen vindt het fijn om zo nu en dan waardering te krijgen, ook uw medewerkers. U kunt uw waardering laten zien door bijvoorbeeld goede prestaties te belonen met een (financiële) bonus. Ook is het belangrijk om uw waardering uit te spreken naar uw medewerkers, bijvoorbeeld met een compliment.


4. Een fijne werkomgeving

De werkomgeving is erg belangrijk voor het welzijn van uw medewerkers. Een fijne werkomgeving is van positieve invloed op de arbeidsproductiviteit. Zorg bijvoorbeeld voor goede, ergonomische werkplekken waardoor uw medewerkers gezond blijven. Ook kan het prettig zijn om met flexibele werktijden te werken. U geeft uw medewerkers hierdoor de mogelijkheid om zelf te kunnen bepalen wanneer zij aan het werk gaan. Deze flexibiliteit zorgt ervoor dat uw medewerkers tijdens hun werkuren productiever en gemotiveerder zijn.


5. Tijdsmanagement en goede afspraken

Belangrijk voor het op peil houden van de productiviteit is een goede omgang met de hoeveelheid tijd.  Help uw medewerkers bij het stellen van prioriteiten en het voorkomen van afleiding. Daarnaast kan het instellen van processen gunstig zijn voor de arbeidsproductiviteit. Daarom zijn efficiënte processen waaraan iedereen meewerkt belangrijk. Zo weten alle medewerkers wat hun rol is binnen het bedrijf; dit geeft rust en ruimte.

Als werkgever kunt u dus veel doen om de arbeidsproductiviteit in uw bedrijf te verhogen. Dat begint in de basis met een goede werksfeer, de juiste temperatuur en een goede luchtkwaliteit. Verder kunt u investeren in technologie, bijscholing, het laten blijken van uw waardering, een fijne werkomgeving en goedlopende bedrijfsprocessen.

 

◄ Terug naar overzicht Algemene kennisbank onderwerpen


Ook interessant voor u:

  • Flexibel werken voordeel voor medewerkers met kinderen

    Flexibel werken: dit betekent het

    Steeds meer werkgevers zien de voordelen van flexibel werken. Vooral voor medewerkers met kinderen kan dit een ideale oplossing zijn. Zij kunnen werk en privé beter combineren, hebben daardoor minder stress en presteren beter.
    Kennisbank
  • Webinar Ons Verzuimbeleid En Psychisch Verzuim Sazas

    Opname: webinar 'psychisch verzuim, ontwikkelingen en tips'

    Liesbeth Post, HR manager bij Sazas, neemt u mee in de wereld van (psychisch) verzuim. Wat is de visie van Sazas op verzuim en wat is belangrijk in ons eigen verzuimbeleid? Wat is het verschil tussen mentaal en psychisch verzuim, en welke tips heeft zij waar u direct mee aan de slag kan in uw bedrijf?
    Webinar