
De WIA-aanvraag: wat is de rol van de werkgever?
De wet- en regelgeving rondom verzuim is relatief complex. Als werkgever heeft u uw verzuimbeleid goed op orde, maar wat als een medewerker bijna 2 jaar ziek is? Dan komt de WIA in beeld. In dit artikel bespreken we welke rol u heeft bij het aanvragen van een WIA-uitkering.
In de periode dat een medewerker ziek is, werkt hij of zij samen met u aan herstel. Volgens de Wet verbetering poortwachter zijn er een aantal acties die de werkgever moet uitvoeren. Zo moet u samen met uw medewerker proberen om terugkeer op de werkvloer te bereiken. Daarvan moet u een re-integratieverslag bijhouden. In dat verslag wordt vastgelegd wat u samen met de medewerker heeft gedaan om hem of haar weer aan het werk te helpen. Lukt het de medewerker, ondanks alle ondernomen stappen, niet om weer (volledig) aan het werk te gaan? Dan heeft de medewerker mogelijk recht op een WIA-uitkering.

WIA-uitkering aanvragen
Voor het aanvragen van een WIA-uitkering zijn documenten nodig. Als de medewerker de WIA-uitkering aanvraagt, krijgen zowel u als uw medewerker in de 88e ziekteweek een bericht van UWV. Dit bericht gaat over het aanvragen van de WIA-uitkering. Om de aanvraag compleet te maken, moet uw medewerker alle documenten over de re-integratie meesturen. Ook u kunt een aantal van deze documenten (online) naar UWV sturen. Uw medewerker kan u ook vragen om een aantal van die documenten bij UWV aan te leveren. Gebeurt dat te laat, dan betaalt u mogelijk langer loon door. Het is dus belangrijk dat u samen met uw medewerker duidelijke afspraken over de WIA-aanvraag maakt. Het zou ook jammer zijn als er iets ontbreekt, waardoor de WIA-aanvraag niet in behandeling kan worden genomen.
Documenten bij de aanvraag van een WIA-uitkering
Voor het aanvragen van een WIA-uitkering zijn de volgende documenten van het re-integratieverslag nodig:
- De probleemanalyse en eventuele bijstelling van de probleemanalyse;
- Het plan van aanpak en eventuele bijstelling van het plan van aanpak;
- (Eerstejaars)evaluatie;
- Actueel oordeel bedrijfsarts of arbodienst;
- Eindevaluatie.
Deze documenten maken duidelijk wat u samen met de medewerker heeft gedaan aan de re-integratie in de afgelopen 2 jaar. Als blijkt dat u samen voldoende heeft gedaan, dan kan UWV de WIA-aanvraag verder in behandeling nemen.
Documenten WIA-aanvraag eenvoudig bij UWV aan te leveren
Het re-integratieverslag is een belangrijke basis voor de WIA-aanvraag. De medewerker moet uiterlijk in de 93e week (1 jaar en 9 maanden) dat hij of zij ziek is de WIA-aanvraag doen. Als werkgever moet u uw medewerker dus op tijd kopieën van alle documenten over de re-integratie geven. Als de medewerker u heeft gevraagd om de documenten namens hem of haar (online) op te sturen, kunt u dit uiterlijk 1 dag doen nadat de medewerker de WIA-uitkering heeft aangevraagd. U kunt hiervoor het werkgeversportaal van UWV gebruiken.
Medische informatie
Let op: Alleen de medewerker mag zijn medische informatie naar UWV sturen. Hiervoor bent u dus niet verantwoordelijk.
◄ Terug naar overzicht WIA
Ook interessant voor u:
-
Een medewerker die langdurig ziek is, krijgt na twee jaar arbeidsongeschiktheid te maken met de WIA. Wat is dit? Wat moet ik ervan weten? Wij leggen het u uit.Kennisbank
-
Het voorkomen van frequent verzuim
Als werkgever is het belangrijk dat u weet hoe u met frequent verzuim kunt omgaan. En hoe kunt u dit zoveel mogelijk voorkomen?Kennisbank -
Wat is re-integratie?
Als uw medewerker arbeidsongeschikt wordt, of ziek is en er langdurig ziekteverzuim dreigt, moet u als werkgever samen met uw medewerker aan de re-integratie werken. Wat is re-integratie?Kennisbank