10 tips voor succesvol thuiswerken

Thuiswerken: voor veel mensen is dit een normale gang van zaken. Het aantal uur dat een medewerker gemiddeld thuiswerkte in 2022, is 11 uur per week. In 2020 was dit nog 19 uur. Het percentage van medewerkers dat thuiswerkte in 2022, is 45%. In 2020 was dit 47% en in 2019 37% (Arbobalans, 2022). Ondanks de lichte daling werkte medewerkers in 2022 vaker thuis dan voor de coronapandemie. Uit hetzelfde rapport blijkt dat 61% van de medewerkers het dan ook belangrijk vindt om thuis te kunnen werken.

Het thuiswerken heeft voordelen, maar ook nadelen. Voor u als werkgever betekent thuiswerken minder controle op het personeel. Toch wilt u dat uw medewerkers zo productief mogelijk zijn. U geeft uw medewerkers meer vertrouwen als u hen de mogelijkheid geeft om thuis te werken.

10 tips voor succesvol thuiswerken
Voor uw medewerkers betekent dit dat ze zelf meer verantwoordelijkheid moeten nemen. Om het thuiswerken in goede banen te leiden kunt u onderling goede afspraken maken. Daarnaast is het belangrijk om met elkaar te blijven communiceren. Met deze 5 tips voor thuiswerken voor u als werkgever en 5 tips voor thuiswerken voor uw medewerkers wordt het een succes.

Whitepaper 'Thuiswerken'

Thuiswerken kan veel opleveren voor uw bedrijf, maar kent ook nadelen. Hoe houdt u uw medewerkers zo productief en gemotiveerd mogelijk? Haal er het maximale uit voor uw bedrijf.

5 tips voor werkgevers 

  1. Een thuiswerkovereenkomst (inclusief voorbeeld)
  2. Een ergonomische thuiswerkplek voor uw medewerkers (inclusief arbochecklist)
  3. Thuiswerkvergoeding als stimulans voor werkgeluk en productiviteit
  4. Thuiswerken en het belang van goede communicatie
  5. Zorg voor duidelijke verwachtingen bij de thuiswerkers

5 tips voor medewerkers

  1. Maak afspraken over het thuiswerken voor een gezonde werk-privé balans
  2. Structuur en routine is belangrijk voor succesvol thuiswerken
  3. Stel doelen en maak een planning
  4. Verhoog de productiviteit: werk in blokken en neem korte pauzes
  5. Bewegen tijdens het thuiswerken

5 tips voor werkgevers

Uw medewerkers thuis laten werken heeft voor u verschillende voordelen: minder kosten voor kantoorruimte, lagere kosten voor energie, flexibiliteit, een efficiënte inzet van uw medewerkers en een hogere productiviteit.

Maar het kan ook uitdagend zijn. Denk aan leidinggeven op afstand, contact houden met uw medewerkers of afspraken maken als het gaat om de thuiswerkplek of thuiswerkvergoeding. Met onderstaande tips voor thuiswerken, wordt het ook in uw bedrijf een succes.

1. Een thuiswerkovereenkomst

Voor leidinggeven op afstand is het belangrijk om duidelijke afspraken met de medewerkers te maken. De eerste tip is daarom het opstellen van een thuiswerkovereenkomst. Zo wordt het voor zowel u als uw medewerker duidelijk wat de afspraken zijn. Een aantal dingen die u in de overeenkomst kunt zetten zijn:

  • Werktijden en werkzaamheden;
  • Thuiswerkplek;
  • Thuiswerkvergoeding;
  • Beveiliging;

Voorbeeld van een thuiswerkovereenkomst
We helpen u graag op weg met het opstellen van een goede thuiswerkovereenkomst. Bekijk het voorbeeld van Sazas om te gebruiken voor een overeenkomst in uw bedrijf.

2. Een ergonomische thuiswerkplek voor uw medewerkers

Een ergonomisch ingerichte werkplek draagt bij aan het voorkomen van fysieke klachten en zorgt ervoor dat uw medewerkers productiever zijn. In de thuiswerkovereenkomst worden ook afspraken gemaakt over de thuiswerkplek. Om te starten kunt u voor het thuiswerken een arbochecklist doorsturen naar uw medewerkers. Hierin beantwoordt de medewerker vragen als:

  • Kunt u thuis in rust werken?
  • Heeft u een ergonomische bureaustoel die u op een verantwoorde manier kunt afstellen?
  • Heeft u voldoende ruimte in uw woning om een bureautafel en –stoel op te stellen?

Op deze manier weet u of de thuiswerkplek van de medewerker voldoet aan de arboregels. Bekijk de arbochecklist van Sazas om als voorbeeld te gebruiken voor de checklist in uw bedrijf.

3. Thuiswerkvergoeding als stimulans voor werkgeluk en productiviteit

Een thuiswerkvergoeding (kostenvergoeding voor het thuiswerken) is niet verplicht en dus kan deze tip worden gezien als een extraatje. Bonussen of extra’s (goede arbeidsvoorwaarden) kunnen een positieve bijdrage leveren aan de productiviteit en het werkgeluk van uw medewerkers. Maar wat is een redelijke thuiswerkvergoeding?

Het Nibud (Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting) heeft een berekening gemaakt voor de kosten van het thuiswerken. De kosten zijn gemiddeld € 3,- per dag per persoon (Nibud, 2023). Daarbij is rekening gehouden met elektriciteits-, water- en gasverbruik, koffie en thee, wc-papier en afschrijving van bureau en stoel.

4. Thuiswerken en het belang van goede communicatie

Contact houden met uw medewerkers is erg belangrijk. Maar ook de communicatie tussen de medewerkers onderling. Om dit tussen uw medewerkers tijdens het thuiswerken te stimuleren kunt u Zoom, Microsoft Teams of andere geschikte programma’s beschikbaar maken.

Daarbij hoeft de communicatie niet alleen een zakelijk doel te hebben. Het is juist belangrijk om niet direct over werkzaamheden te beginnen, maar ook het sociale aspect te benadrukken. Dat maakt het thuiswerken leuker.


5. Zorg voor duidelijke verwachtingen bij de thuiswerkers

Samenwerken op verschillende locaties kan lastig zijn. Een praktische tip voor het thuiswerken is structuur aanbrengen en spelregels opstellen. Dit geeft uw medewerkers houvast. Denk hierbij aan een online project- of teampagina waar medewerkers bijvoorbeeld kunnen controleren wat er van ze wordt verwacht, waar collega’s aan werken en wanneer collega’s bereikbaar zijn. Intranetsoftware biedt vaak deze mogelijkheid, maar ook programma’s zoals Microsoft Teams of Trello (een basisaccount is gratis).

5 tips voor medewerkers

Als u uw medewerkers de mogelijkheid geeft om thuis te werken, is het belangrijk om ze te informeren over hoe ze dit het beste kunnen doen. Hier vindt u de belangrijkste tips voor het thuiswerken voor uw medewerkers.

1. Maak afspraken over het thuiswerken voor een gezonde werk-privé balans

Naast een ergonomische werkplek is het belangrijk om ongestoord te kunnen werken. Hiervoor moeten uw medewerkers thuis misschien afspraken maken, bijvoorbeeld over de verdeling van huishoudelijke taken en de omgang met de kinderen.

2. Structuur en routine is belangrijk voor succesvol thuiswerken

Geef tips aan uw medewerkers over routine tijdens het thuiswerken. Het starten en afsluiten van de thuiswerkdag is erg belangrijk. Zorg bijvoorbeeld voor een vast ochtendritueel met ontbijt, douchen, sporten of even wandelen voordat je start met werken. Door elke werkdag op dezelfde tijd te beginnen en af te sluiten, zorgt uw medewerker een werkroutine die gelijk is aan een werkdag op kantoor.

Door dagelijks online (bij voorkeur beeldbellen) met elkaar te vergaderen zorgt u voor een gevoel van verbondenheid en voorkomt u een gevoel van eenzaamheid. Structuur zorgt daarnaast voor een goede balans tussen werk en privé.

3. Stel doelen en maak een planning

Stel doelen en maak een planning. De werkzaamheden op een to-do-lijst afvinken geeft voldoening. Drie hoofddoelen op een dag zijn, afhankelijk van het soort werk dat uw medewerker doet, realistisch. Aan de hand daarvan kan de medewerker een planning maken, waarbij het belangrijkste eerst wordt gedaan.

Thuiswerkers hebben nog wel eens moeite met het afsluiten van de dag. Het maken van een to-do-lijst werkt goed voor de thuiswerkers om de dag af te sluiten. Is alles op de lijst afgevinkt? Dan is de dag voorbij.

4. Verhoog de productiviteit: werk in blokken en neem korte pauzes

Langdurig doorwerken met een beeldscherm kan tot klachten leiden, waaronder oog-, nek- en stressklachten. Deel daarom de thuiswerkdag in blokken in. Door het nemen van korte pauzes kan uw medewerker weer fris aan het werk. En even iets anders doen is goed voor de creativiteit. Wissel bijvoorbeeld het werk af met een kort huishoudelijk klusje, zoals de vaatwasser uitruimen of de planten water geven. Door daarna het werk weer op te pakken, kan uw medewerker productief aan zijn of haar doelen en taken verder werken.

5. Bewegen tijdens het thuiswerken

Tot slot enkele tips voor bewegen. Door het thuiswerken zal uw medewerker minder bewegen. Dit komt doordat men niet naar het kantoor hoeft te reizen. Maar dat betekent niet dat er niet bewogen kan worden. Als werkgever kunt u hier ook extra aandacht aan schenken.

Door regelmatig te bewegen blijft uw medewerker vitaal. Bewegen is goed voor de gezondheid en kan zowel fysieke als mentale problemen voorkomen. De lunchpauze of een korte pauze tussen de werkblokken door zijn erg geschikt voor een wandeling. 30 minuten wandelen zorgt al voor een enorme verbetering van de productiviteit van de thuiswerkers.

◄ Terug naar overzicht thuiswerken


Ook interessant voor u:

  • Whitepaper Meer bewegen tijdens het werk - Sazas

    Whitepaper: Bewegen tijdens het werk

    Wist u dat Nederlanders kampioen zitten zijn? Nederlanders zitten gemiddeld 10 uur per dag. Hoe kunt u medewerkers motiveren om meer te bewegen tijdens het werk? In de whitepaper 'Bewegen tijdens het werk' leest u er meer over en geven we tips.
    Whitepaper
  • Tips voor een betere werk-privébalans

    Tips voor een goede werk-privébalans bij thuiswerken

    Nu veel medewerkers thuiswerken, vervaagt de grens tussen werk en privé. Aan de ene kant biedt dat medewerkers veel vrijheid en flexibiliteit, maar het zorgt er ook voor dat ze te lang of minder efficiënt werken. Wij geven tips voor het verbeteren van deze balans bij uw medewerkers.

    Kennisbank