De thuiswerkplek: zo zorgt u als werkgever voor veilig en verantwoord thuiswerken

Als werkgever bent u niet alleen verantwoordelijk voor een veilige en gezonde werkplek voor medewerkers op kantoor. Ook als uw medewerker thuiswerkt, bent u verplicht om voor goede arbeidsomstandigheden te zorgen. Dit kan in het geval van thuiswerken lastiger zijn dan op kantoor. U heeft dan namelijk minder controle over de inrichting van de werkplek en naleving van de veiligheidsafspraken. Toch kunt u als werkgever voor een veilige thuiswerkplek zorgen. In dit artikel geven wij u informatie en handige tips.

Risico-inventarisatie & –evaluatie en thuiswerken

Thuiswerkplek: dit staat er in de Arbowet

In de Arbowet staat dat de werkgever een ‘zorgplicht’ heeft. Dit betekent dat u als werkgever verplicht bent om voor een veilige en gezonde (thuis)werkplek te zorgen. De thuiswerkplek moet voldoen aan een aantal dingen. 

  • Inrichting thuiswerkplek: Volgens de wet moet u kunnen aangeven welke werkzaamheden uw medewerkers thuis uitvoeren. Ook hoort u daarbij aan te geven welke stoffen, hulpmiddelen en materialen ze hiervoor gebruiken. De regels in de Arbowet zijn minder streng als het gaat om thuiswerkplekken. Een brandblusser ophangen is bijvoorbeeld niet nodig. Voor de inrichting van een ‘beeldschermwerkplek’ gelden dezelfde richtlijnen als voor een werkplek op kantoor.
  • In gesprek over thuiswerken: Ook verplicht de Arbowet het dat u uw medewerkers actief uitleg geeft over hoe zij zo gezond en veilig mogelijk kunnen thuiswerken. Bijvoorbeeld door hier regelmatig samen over te praten. Dit is ook in uw voordeel: een goede thuiswerkplek maakt uw medewerkers productiever en voorkomt lichamelijke klachten.
  • Opstellen van de risico-inventarisatie en –evaluatie (RI&E): De Arbowet zegt dat u als werkgever ook een RI&E hoort op te stellen voor medewerkers die (een deel van de tijd) thuiswerken. In de RI&E zet u op een rij hoe de werkplekken zijn ingericht. Ook brengt u mogelijke risico’s in kaart. Dit verwerkt u vervolgens in een plan van aanpak. 

Moet de werkgever de thuiswerkplek betalen?

De kosten voor de inrichting van een veilige en gezonde thuiswerkplek zijn voor u als werkgever. Dit is namelijk onderdeel van uw zorgplicht. De aankopen moeten wel redelijk zijn en in overleg gekocht. Een nieuwe laptop hoeft u dus niet te vergoeden als dit niet noodzakelijk is voor de functie van de medewerker. Maar de kosten voor een fatsoenlijke bureaustoel om zonder blessures te kunnen werken, zijn wel voor u. 

Vrijstellingen belasting

Net als bij de onbelaste thuiswerkvergoeding, hoeft u als werkgever in veel gevallen niet de belasting te betalen over de kosten voor een thuiswerkplek. Aankopen zoals een bureaustoel vallen namelijk binnen de vrijstellingen van de Werkkostenregeling (WKR). Dit is een regeling voor u als werkgever om vergoedingen en giften te doen aan uw medewerkers. 


Arboregels voor een thuiswerkplek

Volgens het Arbeidsomstandighedenbesluit moet een werkplek ingericht zijn volgens ‘ergonomische beginselen’. Dit betekent dat voorwerpen, technische systemen en taken zo ontworpen moeten zijn dat ze bijdragen aan de veiligheid, de gezondheid, het comfort en het functioneren van uw medewerkers. 

Checklist thuiswerkplek

Hoe kunt u controleren of de thuiswerkplek van uw medewerker een ergonomische thuiswerkplek is? Dit kan aan de hand van een Thuiswerkplek checkllist. Wij hebben deze voor u opgesteld. 


Tips voor een goede thuiswerkplek 

Sazas helpt u graag met het ervoor zorgen dat thuiswerken voor al uw medewerkers zo fijn mogelijk is. Daarom hebben wij hieronder ‘thuiswerktips’ op een rij gezet. Als u wilt, kunt u deze delen met uw medewerkers:

  • Richt een speciale werkplek in waar je rustig kunt zitten. 
  • Als je een werkplek met een beeldscherm hebt, zorg dan voor een goed bureau en een goede bureaustoel. Als je de werkplek meer dan twee uur per dag gebruikt, zijn een los toetsenbord, beeldscherm en een losse muis belangrijk. Dit is beter voor je polsen.
  • Zorg voor een werktafel die ongeveer één meter diep is. Dat is nodig om het beeldscherm met toetsenbord goed te kunnen plaatsen. De armen kunnen dan op het bureau- of tafelblad rusten tijdens het werk. 
  • Wordt de laptop gebruikt als beeldscherm? Gebruik je alleen een laptop en geen los beeldscherm? Zet deze dan op een verhoging of op een stapel boeken. Het toetsenbord kun je ervoor plaatsen. 
  • In het daglicht kijken is vermoeiend. Het is daarom beter om een werkplek uit te zoeken waar het licht vanaf de zijkant komt. 
  • Heb je een koptelefoon? Zet deze dan op om achtergrondgeluiden te verminderen. Daardoor kun je rustiger en geconcentreerder werken. 
  • Zorg dat de stoel juist is afgesteld. Om rug-, nek- en schouderklachten te voorkomen zijn de zithoogte en zitdiepte van de stoel van belang. Stel ook de rug- en armleuning goed af. 
  • Als je op je bureaustoel zit, zorg dan dat je benen in een hoek van negentig graden zitten. Zorg er ook voor dat je armsteunen even hoog staan afgesteld als het tafelblad, en de bovenkant van het scherm op ooghoogte staat. Is er de mogelijkheid om te staan? Zorg dan ook dat je armen horizontaal kunnen leunen op het tafelblad.

Werken met een thuiswerkovereenkomst 

Als werkgever heeft u geen zicht op de inrichting van de thuiswerkplek. Om privacyredenen mag u als werkgever namelijk niet zomaar binnenkijken bij uw medewerkers. Werkt een medewerker lange tijd vanuit huis? Dan kan een thuiswerkovereenkomst handig zijn. Hiermee krijgt u grip op de thuiswerkplek van uw medewerker. 

Sazas heeft een voorbeeld van een thuiswerkovereenkomst opgesteld. Hierdoor krijgt u meer inzicht in de thuiswerkplek van uw medewerkers en zorgt u dat het aan alle arbo-eisen voldoet.  U brengt medewerkers er namelijk mee op de hoogte van de arbeidsrisco’s en kunt aangeven hoe zij deze kunnen verkleinen. 


Ook interessant voor u: