Burn-out: wat is het, oorzaken en klachten

Bij een burn-out heeft uw medewerker langere tijd last (gehad) van stress en spanning. Hij of zij is hierdoor lichamelijk en geestelijk uitgeput (Psyned.nl). Een burn-out is erg vervelend voor uw medewerker, maar kan ook problemen geven voor u als werkgever. Zo kan het herstel van een burn-out (de re-integratie) lang duren en hoge kosten met zich meebrengen. Daarom is het belangrijk dat u een burn-out herkent en uw medewerker helpt waar nodig. 

 

Wat is een Burn-out?

Sommige gebeurtenissen of problemen kunnen stress en spanning opleveren. Het loopt bijvoorbeeld niet lekker op het werk, er zijn problemen thuis, of er is iets vervelends gebeurd met een familielid. Vaak is het mogelijk om na een periode van spanning te herstellen, maar soms lukt dat niet. Een burn-out kan dan het gevolg zijn. Heeft uw medewerker een burn-out, dan is hij of zij lichamelijk en geestelijk erg moe. Er kunnen klachten ontstaan die veel invloed hebben op het dagelijks leven. Zelfs het oppakken van kleine taken kan al te veel zijn (Mentaalvitaal.nl).

Burn-out door stress op het werk

Burn-out herkennen

Vaak ziet een medewerker een burn-out zelf niet aankomen, maar zijn of haar collega’s wel. Wees daarom extra alert op de symptomen (kenmerken) die kunnen wijzen op een burn-out. Probeer medewerkers aan te moedigen om aan de bel te trekken wanneer zij veranderingen zien in het gedrag van een collega. Probeer de volgende kenmerken te herkennen:

  • Lichamelijke klachten, zoals vermoeidheid, rugpijn en hoofdpijn;
  • Gedragsverandering, zoals prikkelbaarheid, zich terugtrekken en slaapproblemen;
  • Vergeetachtig, problemen met concentreren, besluiteloosheid en moeite met prioriteiten stellen;
  • Het vaker uitspreken van negatieve gevoelens en gedachten.

Oorzaken van een burn-out

Een burn-out wordt veroorzaakt door een langdurige periode van stress en te weinig hersteltijd. Langdurige stress en uiteindelijk een burn-out kunnen ontstaan door verschillende oorzaken, zoals (Psyned.nl):

  • Werkstress;
  • Perfectionisme;
  • Leefomstandigheden;
  • Sociale problemen;
  • Een negatief zelfbeeld;
  • Een chronische ziekte;
  • De persoonlijke omgeving.

Klachten bij een burn-out

Heeft uw medewerker een burn-out, dan heeft hij of zij last van 3 of meer van de volgende klachten (Mentaalvitaal.nl):

  • Lichamelijke vermoeidheid;
  • Geestelijke vermoeidheid;
  • Snel gefrustreerd of boos zijn;
  • Vaak piekeren;
  • Vaak huilen;
  • Een onrustig of opgejaagd gevoel;
  • Niet tegen drukte of lawaai kunnen;
  • Vergeetachtig zijn;
  • Problemen met concentreren;
  • Slecht slapen.

Renske van de Kar, bedrijfspsycholoog bij MindSign:

'Als werkgever kunt u alert zijn op de volgende signalen van uw medewerkers: weerstand tegen veranderingen, onvrede over de eigen werkzaamheden, wantrouwen richting het management en geen zin om naar het werk te gaan.'

Burn-out en werk

Door een burn-out kan uw medewerker anders gaan kijken naar zijn of haar werk. Het kan zo zijn dat uw medewerker (FNV):

  • Spottend praat over het werk;
  • Lang doet over het uitvoeren van taken;
  • Geen zin heeft om het werk uit te voeren;
  • Minder zelfvertrouwen heeft op het werk.

Herkent u één of meer van deze signalen bij uw medewerker, ga dan het gesprek met hem of haar aan. Het kan een opluchting zijn om er met u over te kunnen praten (Mentaalvitaal.nl).

 

Verschil tussen overspanning en burn-out

Te veel stress en spanning kan leiden tot overspanning of een burn-out. In beide gevallen ontstaan spanningsklachten en een verlies van controle. Ook kan het in beide gevallen lastig worden om dagelijkse taken uit te voeren. Toch zijn er verschillen (CNV):

  • Overspanning duurt korter dan een burn-out. Een burn-out duurt vaak 6 maanden of langer. Het kan wel zo zijn dat overspanning overgaat in een burn-out.
  • Bij een burn-out is de mentale vermoeidheid groter dan bij overspanning.
  • Bij overspanning komt veel stress kijken. Een burn-out gaat verder: dit is een extreme vorm van overspanning.

De klachten bij een burn-out lijken niet alleen op overspanning, maar soms ook op de overgang. In dit artikel lees je meer over de overgang.

Voorkom hoge kosten door psychisch verzuim

Sazas is méér dan een verzuimverzekeraar. Als verzuimspecialist nemen wij bij ziekteverzuim en arbeidsongeschiktheid zorgen uit handen. Ook als u zélf ziek wordt. Bekijk hier onze oplossingen die wij op het gebied van verzuim bieden.

De Wet verbetering poortwachter bij een burn-out

Wanneer uw medewerker een burn-out krijgt en daardoor arbeidsongeschikt raakt, krijgt u te maken met de Wet verbetering poortwachter (Wvp). Deze wet is gericht op het herstel van uw medewerker en de terugkeer naar het werk: de re-integratie. In de wet staan verplichtingen voor zowel u als werkgever als voor uw medewerker. Zo is bijvoorbeeld opgenomen dat de bedrijfsarts of arbodienst, de werkgever en de zieke medewerker zich samen moeten inspannen voor een snelle en veilige terugkeer naar het werk. De arts controleert of het verzuimbeleid op een juiste manier wordt uitgevoerd en kijkt naar wat uw medewerker nog wél kan. Heeft uw medewerker een burn-out, dan is het belangrijk om de stappen van de Wet verbetering poortwachter te volgen. Voldoet u niet aan de stappen, dan loopt u risico om een loonsanctie te krijgen. Dit betekent dat u het loon van uw medewerker langer moet doorbetalen.

 


Waarom Sazas?

  • Minder verzuim

    Het gemiddelde verzuimpercentage van onze klanten is lager dan het landelijke gemiddelde.

  • Geen keuzemenu's

    Belt u ons? U krijgt meteen deskundig antwoord; onze adviseurs helpen u verder.

  • Langdurige relatie

    Meer dan 61% van onze verzekerden is al langer dan 10 jaar klant.

Stappenplan PSA-beleid

Zelf aan de slag gaan met een PSA-beleid? In ons whitepaper ‘Het PSA-beleid: zo stelt u het op en zorgt u ervoor dat het leeft binnen uw organisatie’ vindt u alle informatie die u daarvoor nodig heeft.

Zelf contact houden met uw zieke medewerker

Voor een snelle re-integratie is het belangrijk om goed contact te onderhouden met uw zieke medewerker. In de praktijk komt het vaak voor dat het contact via de arbodienst verloopt. Dit kunt u beter voorkomen. Vraag uw medewerker waar hij of zij behoefte aan heeft en stem het contact hierop af. U kunt bijvoorbeeld af en toe bellen, of uw medewerker uitnodigen voor een kopje koffie op kantoor. Zo verlaagt u de drempel om weer terug te keren naar de werkvloer (ArboNed). Let wel op dat het wettelijk niet is toegestaan om vragen te stellen over de medische situatie van uw zieke medewerker.

 

Voorkom hoge kosten door psychisch verzuim

Wist u dat de kosten van een zieke medewerker kunnen oplopen tot gemiddeld € 405,- per dag? Als uw medewerker ziek wordt, bent u als werkgever verplicht om het loon door te betalen. Daarnaast krijgt u bij ziekteverzuim ook te maken met andere, extra kosten. Bent u goed verzekerd? Met een verzuimverzekering van Sazas, beschermt u uzelf tegen de financiële risico’s van verzuim. Bij ons regelt u alles in één keer: loondoorbetaling, verzuimbegeleiding én re-integratie.

Met slechts drie gegevens berekent u makkelijk en snel online uw premie. Dit kan 24 uur per dag, het hele jaar door.


Ook interessant voor u:

  • Werkstress

    Whitepaper: Werkstress

    In de whitepaper 'Werkstress' leest u niet alleen over de oorzaken van stress. We bieden u ook handvatten om stress bij medewerkers te signaleren en verzuim door stress of een burn-out te voorkomen.
    Whitepaper
  • Langdurige stress kan leiden tot een burn-out

    De verschillende fases van een burn-out

    Een burn-out komt niet uit de lucht vallen. Iemand gaat verschillende fases door voordat sprake is van een burn-out. In dit artikel beschrijven wij de fases van een burn-out. Door meer te leren over burn-out fases, kunt u de signalen van een burn-out beter herkennen bij uw medewerkers.
    kennisbank
  • Tips voor u als werkgever om burn-out te voorkomen

    Tips om als werkgever een burn-out te voorkomen

    Te veel werk aannemen, heel druk zijn en geen tijd voor ontspanning: dit gedrag kan bij uw medewerkers leiden tot een burn-out. Vaak sluipt dit gedrag er langzaam in, waardoor pas laat wordt ontdekt dat het niet goed gaat. Het gevolg is dat een medewerker uitvalt, een tijd niet kan werken en eerst volledig moet herstellen. Hoe gaat u daar als werkgever mee om?
    kennisbank