Het Plan van aanpak: uitleg en aandachtspunten op een rij

Aantal keer gelezen:
 326

Is een medewerker ziek, dan moet uw klant de stappen volgens de Wet verbetering poortwachter volgen. Daarbij hoort ook het maken van een Plan van aanpak. In dit artikel legt verzuimspecialist Sazas uit wat een Plan van aanpak is en noemen we een aantal aandachtspunten.

Plan Van Aanpak

Wat is wat?  

Als een medewerker ziek is, dan werken werkgever en medewerker samen aan de re-integratie van de medewerker. Dit is de terugkeer naar het werk. Dit doen ze aan de hand van de stappen in de Wet verbetering poortwachter. Een overkoepelend plan waarin alle stappen van de Wet verbetering poortwachter worden meegenomen is het re-integratieplan. Onderdeel van dit plan is de Probleemanalyse, die de bedrijfsarts maakt. Hierin staat wat de belastbaarheid van een medewerker is: wat hij of zij wel of niet kan (bijvoorbeeld: geen staand werk uitvoeren). Onder het re-integratieplan valt ook het Plan van aanpak. Dit is het plan tussen werkgever (uw klant) en medewerker. Hierin noemen zij de stappen die beide nemen om de medewerker weer aan het werk te krijgen. Dit artikel gaat over het Plan van aanpak.


Plan van aanpak: wat is het?

Binnen acht weken na de ziekmelding of twee weken na de Probleemanalyse stelt de werkgever samen met de medewerker een Plan van aanpak op. In dit plan wordt beschreven wat de werkgever en de medewerker gaan doen om de medewerker weer aan het werk te krijgen en wanneer. Hierbij moet rekening worden gehouden met de beperkingen en mogelijkheden van de medewerker. Het is belangrijk dat uw klant en de medewerker de stappen zo duidelijk mogelijk opschrijven. Onderwerpen in het plan zijn bijvoorbeeld:

  • Wat is het doel: wanneer kan de medewerker weer werken, hoeveel uren, wat is de opbouw en met welke werktijden?
  • Hoe dit gaat gebeuren: welke taken en zijn er aanpassingen nodig op de werkplek?
  • Visie van de medewerker: sinds 1 juli 2023 is het verplicht om de visie van de medewerker (hoe hij/zij tegen de re-integratie aankijkt) mee te nemen in het plan.

Gratis voorbeeld verzuimprotocol

Als accountant kunt u uw klant helpen bij het opstellen van een verzuimbeleid voor zijn of haar organisatie. Onderdeel van een verzuimbeleid is een verzuimprotocol. Vraag gratis een voorbeeld aan.
Uw klant is verantwoordelijk voor het Plan van aanpak, maar kan wel een arbodienst om hulp vragen. Een Plan van aanpak moet altijd worden opgesteld; ook als de medewerker nog niet direct kan werken. Alleen als de bedrijfsarts aangeeft dat werken nooit meer mogelijk is, is het niet nodig.



Terugkeer bij eigen bedrijf en ergens anders

In eerste instantie kijkt uw klant naar terugkeer binnen het eigen bedrijf. Dit wordt het eerste spoor genoemd. Dit kan ook ander werk binnen het bedrijf zijn. Zijn er bij uw klant geen mogelijkheden om te re-integreren, dan kan een functie bij een andere werkgever een mogelijkheid zijn. Dat wordt het tweede spoor genoemd.



Heel belangrijk: op de hoogte blijven   

Als een medewerker lange tijd ziek is, dan heeft hij of zij iedere zes weken een afspraak met de arbodienst. De werkgever krijgt daarvan een verslag. Het is belangrijk dat de werkgever dit leest en als dat nodig is samen met de medewerker aanpassingen doet aan het Plan van aanpak. Daarnaast is het aan te raden dat uw klant regelmatig contact heeft met de medewerker, om zo betrokken te blijven.

Evaluatie na 48 weken

Als de medewerker na 48 weken nog ziek is, moeten werkgever en medewerker een eerstejaarsevaluatie houden. In die evaluatie wordt terugkeken op het afgelopen jaar en maken zij afspraken voor het komende jaar. De afspraken nemen zij op in het Plan van aanpak.


De kosten van verzuimbegeleiding en re-integratie

Ziekteverzuim kan een werkgever veel kosten. MKB Servicedesk (2023) heeft berekend dat een zieke medewerker een werkgever gemiddeld € 405,- per dag kost. Deze kosten bestaan uit loondoorbetaling (€ 153,-), vervanging (€ 191,-), omzetverlies (€ 43,-), arbodienstverlening (€ 10,-) en interne verzuimbegeleiding (€ 8,-). Met een verzuimverzekering dekt uw klant (deels) het financiële risico af.  

Aan deze informatie kunnen geen rechten worden ontleend. Ondanks dat deze informatie met de grootste zorg is samengesteld, kan het gebeuren dat bepaalde informatie niet meer actueel is.

Gepubliceerd op:
 
Meer weten over verzuim? Meld u aan voor één van onze nieuwsbrieven:

Ook interessant voor u:

  • Whitepaper langdurig verzuim bij uw klanten voorkomen, tips voor accountants

    Langdurig ziekteverzuim bij uw klanten voorkomen

    Langdurig ziekteverzuim bij uw klanten voorkomen? Om uw klanten beter te kunnen bijstaan met raad en daad, leest u in het whitepaper onder andere meer over langdurig verzuim, verzuimkosten en wat u kunt doen om uw klanten te helpen bij het terugdringen van verzuim.
    whitepaper
  • Werkstress verzuimpreventie

    Werkstress jaagt werkgevers op kosten

    In 2022 werden bijna 520.000 medewerkers ziek van de werkdruk. En ziekteverzuim door werkdruk duurt lang; gemiddeld 38 dagen. Hoog tijd dus om werkdruk en werkstress te voorkomen. Investeer als werkgever in verzuimpreventie.

    nieuws